Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Arbete mot mat och husrum  (läst 18304 gånger)

hayproducer

  • Inlägg: 316
    • Jämtland
SV: Arbete mot mat och husrum
« Svar #40 skrivet: 12 feb-11 kl 16:03 »
Få betalt för att ta emot arbetskraft låter ju fint, men jag undrar just hur många av dessa såkallade 3: fasare är fullt friska?

I dagens samhälle ska alla arbeta vare sig de är halvt döda eller invalider, enligt nuvarande regering.

Att arbeta mot husrum och mat, ja inte skulle jag acceptera något dyligt om jag inte var tvingad till detta, så det bör man nog komma ihåg att 3 dje fasare blir ju tvingad att för 5000kr i månaden anta anvisade arbeten, om jag har förstått det hela.

Det är som sakt stora kontraster, är man en advokat utav finare börd, ja då ska man ha tusentals kronor i timmen. är man 3:dje fasare ska man vara nöjd med maten för dagen.

Varför inte införa pigor och drängar som var vanligt förr, Rut och Rot har vi redan infört, men för att maximera så borde väl det gå att boka in pigor och drängar oxå.

Tänk er nu en rik herre med pengar på fickan, han kan ju få Rotavdrag, för att bygga om sitt hus, bidrag 5000kr för att anställa en 3 fasare snickare, som han inte behöver löna med ens maten.

Men hela kalaset ska ju betals genom skattsedeln, det fina i hela kråksången är att inte ALLA kan utnyttja dessa almosor till eliten som jag kallar det.( visst en och annan sjukling kan ju få nytta oxå)

Det är av just den anledningen som det fungerar, skulla alla utnyttja Rot,Rut och alla andra miljöavgift bils avdrag, då minsann skulle regeringen dra åt sig öronen.

Till er som ska "anställa" folk för mat och husrum, se för tusan till att betala en lön oxå.
Bidraget på 5000kr som arbetsgivaren får borde ju gå till den anställde, men inte ens då får denne mer än 10000kr/mån räkna sedan in mat och boende, ja då liknar det något.

Är det någon som vet hur många 3 fasare det finns?? och hur snabbt blir man det ??
En vanlig hederlig praktik plats är den borta??

Hur man än vänder och vrider så har man ändan bak!! på gott och ont  ;D


Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Arbete mot mat och husrum
« Svar #41 skrivet: 12 feb-11 kl 16:10 »
En vanlig hederlig praktik plats är den borta??
Fast 3 är en praktikplats men det kunde ju inte heta praktikplats utan det skulle ju vara lite finare.
Så därför döpte man om det. Men i verkligheten så är det samma sak som den gamla Alujobbet.

Sen behöver man inte vara en rik herre för att kunna dra nytta av systemet.
Även fattiga kan göra samma sak.

Och skall man hårddra det så är Worfare eller vad dom nu kallas för också ett sätt att utnyttja folk.

Själv så hade jag 2 killar här i fredags som renoverade min skorsten så att vi kan få igång vedspisen.
10 000:- skulle det kosta med ROT-avdrag. ;)
« Senast ändrad: 12 feb-11 kl 16:13 av Rosten »

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Arbete mot mat och husrum
« Svar #42 skrivet: 12 feb-11 kl 16:23 »
En tanke som jag har haft är att få hit en FAS3 som kan vakta mina får på dagarna mot vargen.
Skulle det bli långtråkigt så kan man ju alltid låna ut lite mark till personen om han vill odla grönsaker under tiden som han vaktar får eller ta ett dom i polen.

När jag är hemma så kan jag få hjälp med vedhuggning, snickra, måla, sköta djuren, biodlingen + alla andra tusen saker som finns att göra på gården.
Vi kan också hyra ut lillstugan ifall personen söker en bostad.

Skulle vara ett perfekt sommarjobb för den som vill lära sig att leva på egen gård.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Arbete mot mat och husrum
« Svar #43 skrivet: 12 feb-11 kl 16:43 »
Vi har haft div. av kommunen komna....och även vänner som behövt (mat o husrum mot jobb) Det visade sig att jag lagade mat hela dagarna och mannen fick stå bredvid och lära ut....fan så jobbigt det blev. Det är inte bara att jobba o bo. Man måste vara lite självständig också.

donderboss

  • Inlägg: 159
    • -
SV: Arbete mot mat och husrum
« Svar #44 skrivet: 12 feb-11 kl 17:03 »
Like som i Danmark ,et land på overførsel ,tråkigt ,det ender helt i skogen.Och hvordan de har tænkt sig det skal kunne lade siggøre på sigt ,er der ingen der kan fortælle.
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

hayproducer

  • Inlägg: 316
    • Jämtland
SV: Arbete mot mat och husrum
« Svar #45 skrivet: 12 feb-11 kl 17:23 »
Jo det kan nog vara sant att det tar tid att lära ut, men och andra sidan, betalar man inte ut lön, ja då ska man nog inte förvänta sig stordåd heller.

Allt är ju relativt här i världen, tänker på Rosten som påstår att även fattiga kan utnyttja systemet med som jag kallar dem, almosor till de rika.
Definitionen fattig kan ju diskuteras, vad jag menar med fattig kan ju för dig innebära att personen ifråga är rik!

Så om vi då tar en fas 3;a som exempel, med 5000kr/mån för att betala mat, husrum, tv, tele, hygien och ja sitt leverne, för mig så är dessa personer fattiga,( de kan va rik i sitt sätt att leva) men i dina ögon torde dem vara rika som troll, troligen kan man lura den egna självskänslan för att på så sätt må bättre.

Om vi tar en ensamstående utförsäkrad förälder med ex:2 barn som lever på bidragsnorm, är de i dina ögon fattiga eller rika? Det kan även va så att de har fått flytta från sitt hus, de kan ha betalningsanmärkningar. Tror du på fullaste alvar att de kan utnyttja det "bidrag" som regeringen betalar ut till de som köper en brand new bil??

Som sakt vad som är rikt för en, kan va fattigt för en annan, därför så blev ditt inlägg i högsta grad förståeligt.


Jag tror även att jag kan skrapa fram en 3-4 arbetsplattser i sommar Juni, Juli Augusti, arbete mot bostad,mat + en del i lön, kan det vara något för dig Rostan och Hustrun? är ni fas 3 : så givetvis får ni det bidrag som jag skulle ha, att ni inte har nåt emot att stå på skullen och trava höbuntar är ett krav, köra traktor är en fördel men inte nödvändigt, köra röjsåg ( röja busk efter väg och åkergrenar, låter det intressant, skicka ett Pm så får vi se vad det leder till, husrum kan ordnas på bondgården som förövrigt ligger centralt endast 6 km från större tätort med alla faciliteter.


Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Arbete mot mat och husrum
« Svar #46 skrivet: 13 feb-11 kl 09:22 »
Varför skulle inte en fattig alternativare exempelvis kunna utnyttja FAS3 med att få hjälp till torpet?

Du får ju betalt för att ta imot en FAS3a.
Så jag förstår inte varför bara rika tjänar på det?
Eller är den någon snedvriden vänsteråsikt som gör att du inte förstår?

Observera att jag aldrig har skrivit att den som är i FAS3 tjänar på det!
FAS3 är ju nästan samma skit som dom gamla ALU jobben som inte ledde till något heller.

Men det finns ju folk som tar studielån för att plugga självhushåll.
Med FAS3 så skulle man kunna jobba på ett självhushåll för upp till 10 000:- i månaden eller vad nu A-kassan nu ligger på och på så sätt lära sig samma sak men slippa studielånet.
Vilket förbättrar möjligheterna att kunna leva billigt i framtiden.

För du kan ju knappast påstå att börja sitt liv som självförsörjande med ett stort studielån är en bra lösning.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Arbete mot mat och husrum
« Svar #47 skrivet: 13 feb-11 kl 09:32 »
Om vi tar en ensamstående utförsäkrad förälder med ex:2 barn som lever på bidragsnorm, är de i dina ögon fattiga eller rika? Det kan även va så att de har fått flytta från sitt hus, de kan ha betalningsanmärkningar. Tror du på fullaste alvar att de kan utnyttja det "bidrag" som regeringen betalar ut till de som köper en brand new bil??
.
Om den utförsäkrade föräldren startar ett "hobbyföretag" så kan det få hjälp av någon som finns i FAS3 för att få en enklare vardag.

Alternativet är att flera utförsäkrade föräldrar startar en förening för utförsäkrade föräldrar.
Då kan man få en FAS3a som kommer dit och vaktar barnen på dagarna så att dom kan söka jobb, städa, laga mat och tusen andra saker.

Jag ser många olika möjligheter för fattiga att utnyttja systemet.
Problemet är snarare att dom fattiga inte tänker så.
Man är van vid att inte kunna utnyttja systemet. Så därför gör man inte det.
Dom rika är mera vakna när det gäller att utnyttja staten.
Det är kanske därför som dom är rika. Vad vet jag?

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Arbete mot mat och husrum
« Svar #48 skrivet: 13 feb-11 kl 10:34 »
FAS3 är ju nästan samma skit som dom gamla ALU jobben som inte ledde till något heller.

1994 eller så hade jag varit hemma med barnen i flera år istället för att göra klart min utbildning. Jag fick nys om att en skola i Stockholm behövde hjälp med sin dataverksamhet, som var under uppbyggnad. Jag ordnade en ALU-plats där och jobbade i fem månader för 2600 kronor i månaden. Sedan fick jag visstidstillställning, sedan tillsvidare. Sedan började jag på utbildningsförvaltningen och byggde nätverk på kommunnivå. När den verksamheten outsourcades 1999 följde jag med till Merkantildata, vilket sög, så jag började på Qbranch med att bygga deras hostingverksamhet. Där var jag till förra året, då jag började göra något liknande på DGC. Min karriär är byggd på en ALU-plats. ;D

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Arbete mot mat och husrum
« Svar #49 skrivet: 13 feb-11 kl 10:50 »
Way to go Ulric :-*

Själv har jag aldrig någonsin fått en enda krona utan att få arbeta för den...... och då menar jag arbete utifrån kapacitet. Jag hade mitt första jobb när jag var 11 år.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

hayproducer

  • Inlägg: 316
    • Jämtland
SV: Arbete mot mat och husrum
« Svar #50 skrivet: 13 feb-11 kl 11:06 »
Jadu Rosten om "om" hade funnits då skulle inte världen se ut idag som den gör!

Läs det Jag skrev igen, unvik att använda "om", och att vinkla förutsättningar!
Vart har jag skrivit att en fattig inte kan utnyttja en fas-3 ??

Däremot så skrev jag att jag betraktar en fas 3 som fattig, det är skillnad det.

Jag undrar igen, tala om för mig hur en "arbetslös" med en studieskuld på ex 300,000kr hur kan han eller hon utnyttja "bidraget" som ges ut av staten vid köp utav ny miljö bil?

Hur kan den arbetslöse utnyttja ROT avdraget, om han inte redan har pengar på banken?? Tror du kanske att han kan låna 100,000kr på banken om han inte har arbete?

Är man inte med i akassan så blir det inte några 10,000kr för fas 3 are, var det inte 223 kr om dagen i säg 22 dagar/månaden?=5000kr
Kallas det inte för Aktivitetsstöd 223kr om dagen

Förutsättningarna för de som jobbar för mat och husrum är ju inte bättre, snarare sämre, vart ska de få pengar till kläder ifrån?
Men där finns en viss skillnad, de har kanske valt det själva, men momentum kvarstår, de kan inte köpa kläder utan pengar.

Det var inget practikal joke att jag kan skrapa fram 3-4 st arbeten i sommar, är du intresserad??

Arbetsuppgifterna är höskörd med allt vad det innebär, köra röjsåg, snickra dvs kapa och spika brädor, plöja, harva och så, tillverka stängselstolp spika isolatorer, kanske även tillverka hässjeroor för hö hässjning, +lite målning.
Många intresanta jobb eller hur? även lite matlagning kan ingå, är du intreserad?

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Arbete mot mat och husrum
« Svar #51 skrivet: 14 feb-11 kl 23:06 »
Jadu Rosten om "om" hade funnits då skulle inte världen se ut idag som den gör!

Läs det Jag skrev igen, unvik att använda "om", och att vinkla förutsättningar!
Vart har jag skrivit att en fattig inte kan utnyttja en fas-3 ??

Däremot så skrev jag att jag betraktar en fas 3 som fattig, det är skillnad det.

Jag undrar igen, tala om för mig hur en "arbetslös" med en studieskuld på ex 300,000kr hur kan han eller hon utnyttja "bidraget" som ges ut av staten vid köp utav ny miljö bil?

Hur kan den arbetslöse utnyttja ROT avdraget, om han inte redan har pengar på banken?? Tror du kanske att han kan låna 100,000kr på banken om han inte har arbete?

Är man inte med i akassan så blir det inte några 10,000kr för fas 3 are, var det inte 223 kr om dagen i säg 22 dagar/månaden?=5000kr
Kallas det inte för Aktivitetsstöd 223kr om dagen

Förutsättningarna för de som jobbar för mat och husrum är ju inte bättre, snarare sämre, vart ska de få pengar till kläder ifrån?
Men där finns en viss skillnad, de har kanske valt det själva, men momentum kvarstår, de kan inte köpa kläder utan pengar.

Det var inget practikal joke att jag kan skrapa fram 3-4 st arbeten i sommar, är du intresserad??

Arbetsuppgifterna är höskörd med allt vad det innebär, köra röjsåg, snickra dvs kapa och spika brädor, plöja, harva och så, tillverka stängselstolp spika isolatorer, kanske även tillverka hässjeroor för hö hässjning, +lite målning.
Många intresanta jobb eller hur? även lite matlagning kan ingå, är du intreserad?
Var kommer bidragen för miljöbil in bland frågan om FAS3?
Var kommer ROT avdragen in i frågan om FAS3?
Så jag tycker att vi kan försöka hålla oss till ämnet eller så får du starta en annan tråd.

Tråden handlar ju om "Arbete mot mat och husrum"
Vilket jag tycker att det är bättre att iså fall använda FAS3 iställlet för att bara erbjuda mat och husrum för jobb på en alternativgård.
Men tycker du att det är bättre att slopa FAS3 och ersätta avtalsenligt så får du tycka det. Så enkelt är det.
Men jag tror knappast att så många alternativare då tar möjligheten att lära upp dom som vill lära sig att sköta ett självhushåll.
Eftersom avtalsenlig lön borde hamna runt 20 000:- + sociala avgifter.

Fast det kan man ju lära sig på skola med hjälp av studielån. ;)
Då har det gått rätt till! Vilket verkar vara det viktiga i din åsikt.

Och tyvärr så får jag nog tacka nej till dit erbjudande om FAS3 hos dig. ;)
Chansen att jag skulle hamna där är nog liten.
Eftersom jag just nu har flera olika jobb samtidigt för att få gården att gå runt i framtiden.

Men man vet ju aldrig. ;)
Då man börjar närma sig 50 år och inte har gymnasikompitens.
Utan är utbildad enligt LHS-metoden. (Livets Hårda Skola)

Anso1971

  • Inlägg: 725
    • Dalarna
SV: Arbete mot mat och husrum
« Svar #52 skrivet: 15 feb-11 kl 15:15 »
Tråden handlar ju om "Arbete mot mat och husrum"
Vilket jag tycker att det är bättre att iså fall använda FAS3 iställlet för att bara erbjuda mat och husrum för jobb på en alternativgård.

Vad ställs för krav på företag som erbjuder FAS3? Jag hade funderingar på att ta över en firma men tittar man på siffrorna så skulle jag tjäna mer som anställd 40h/v i den branchen än vad jag skulle kunna plocka ut i lön som ägare till just den firman (ca 45h arbete/v enligt ägaren), så jag backade... Men med ett tillskott på 5000:- per månad skulle det ju gå bättre :o Då skulle jag kunna plocka ut avtalsenlig lön utan att kursa.

(Får man låta FAS3:an jobba själv också medan jag är hemma och tar hand om hönsen...så hade det ju varit himla bekvämt. Bara sitta hemma och ta in pengarna liksom!)

Vad de hittar på...man kanske skulle blivit företagare ändå?! Så kan icke livskraftiga företag hållas ett tag till.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

hayproducer

  • Inlägg: 316
    • Jämtland
SV: Arbete mot mat och husrum
« Svar #53 skrivet: 17 feb-11 kl 10:12 »
Var kommer bidragen för miljöbil in bland frågan om FAS3?
Var kommer ROT avdragen in i frågan om FAS3?
Så jag tycker att vi kan försöka hålla oss till ämnet eller så får du starta en annan tråd.

Tråden handlar ju om "Arbete mot mat och husrum"
Vilket jag tycker att det är bättre att iså fall använda FAS3 iställlet för att bara erbjuda mat och husrum för jobb på en alternativgård.
Men tycker du att det är bättre att slopa FAS3 och ersätta avtalsenligt så får du tycka det. Så enkelt är det.
Men jag tror knappast att så många alternativare då tar möjligheten att lära upp dom som vill lära sig att sköta ett självhushåll.
Eftersom avtalsenlig lön borde hamna runt 20 000:- + sociala avgifter.

Fast det kan man ju lära sig på skola med hjälp av studielån. ;)
Då har det gått rätt till! Vilket verkar vara det viktiga i din åsikt.

Och tyvärr så får jag nog tacka nej till dit erbjudande om FAS3 hos dig. ;)
Chansen att jag skulle hamna där är nog liten.
Eftersom jag just nu har flera olika jobb samtidigt för att få gården att gå runt i framtiden.

Men man vet ju aldrig. ;)
Då man börjar närma sig 50 år och inte har gymnasikompitens.
Utan är utbildad enligt LHS-metoden. (Livets Hårda Skola)

Du har helt rätt i att tråden handlade om arbete mot mat och husrum, men trådskaparen menade nog på frivillig basis.

Fas 3 är inte frivilligt från arbetarens sida, han blir utnyttjad, och inget annat. personligen tror inte jag att speciellt många Svenskar ställde upp på 8 timmars arbetsdag till en lön för 28kr i timmen,  :o för det är det fas 3 are får.
Mat och boende ingår inte i fas 3.

Jag är övertygad om att trådskaparen menade jobba och bo på frivillig basis! vidare är det väl tveksamt om det går att räkna in en tom säng på en vind som en förmån :D, nä det är nog bara 3 mål mat om dagen som går att räkna in som förmån.

3 mål om dagen för 4 timmars jobb, någon som är sugen?? ::)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Arbete mot mat och husrum
« Svar #54 skrivet: 17 feb-11 kl 20:45 »
Fas 3 är inte frivilligt från arbetarens sida, han blir utnyttjad, och inget annat. personligen tror inte jag att speciellt många Svenskar ställde upp på 8 timmars arbetsdag till en lön för 28kr i timmen,
Fast på dig låter det om att alla som är med i FAS3 tvingas leva på halva existensminimum.
Vilket inte är sant.


 

Irene48

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Arbete mot mat och husrum
« Svar #55 skrivet: 26 feb-15 kl 12:21 »
Hej jag är en kvinna på 48 år söker jobb mot rum och mat jag hsr inga barn har varit ogift i hela mitt liv och inga barn inga djur

långbodarn

  • Inlägg: 4
    • Gästrikland
SV: Arbete mot mat och husrum
« Svar #56 skrivet: 26 feb-15 kl 21:21 »
Hej ! . jag har inte en aning om dina krav. men jag har en stuga på en gammal fäbovall . den enda ström är från solceller. o vatten från bäcken. samt en liten stuga /koja som jag håller på att montera gasolspis i . ( eget boende. ) jag är lite av en enstöring men i ibland skulle det vara skönt med hjälp av målning o gräsklippning. jag är jobbigt pedant. (en förvarning) mitt huvudintresse är matlagning. gärna under enkla förhållanden. men slutprodukten måste bli delikat. obs. jag är inte ute efter någon affär. jag vill helst vara enskild med min hund BILLY.. det jag måste tala om är att det rör sig varg i området, jag har inget problem (billy skrämmer bort dom ) men jag vet att många
är rädda pga. okunskap.
« Senast ändrad: 27 feb-15 kl 08:14 av långbodarn »
redan som barn var jag väldigt ung!

joachim72

  • Inlägg: 4
    • Halland
SV: Arbete mot mat och husrum
« Svar #57 skrivet: 17 jan-24 kl 17:02 »
Jag arbetar gärna i utbyte mot mat och husrum, jag är tillgänglig redan nu. Jag bor i Halland men är givetvis flyttbar dit hjälpen behövs.

 

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Arbete mot mat och husrum
« Svar #58 skrivet: 17 jan-24 kl 18:25 »
Jag arbetar gärna i utbyte mot mat och husrum, jag är tillgänglig redan nu. Jag bor i Halland men är givetvis flyttbar dit hjälpen behövs.
Tråden var senast aktiv 2015, så det är bättre du startar en egen tråd på tavlan Jobb och Tjänster!

Vänligen /skräptanten, moderator
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 2 användare (1 dolda)
Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser