Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ta bort laktosen ur mjölk?  (läst 12591 gånger)

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Hur ta bort laktosen ur mjölk?
« skrivet: 14 maj-06 kl 01:07 »
Hur gör man, som nystartad självförsörjare vill man ju klart fortsätt aäta det man brukade, och med nya gården tillkommer kanske möjligheten till färsk mjölk, men hur tar man bort laktosen ur mjölken för oss känsliga?

Går det bara med ensym?
De är ju så förbaskat dyra  >:(
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

ninna b

  • Gäst
Re:Hur ta bort laktosen ur mjölk?
« Svar #1 skrivet: 14 maj-06 kl 08:37 »
Hej, skaffa getter...........deras mjölk har en annan typ av mjölksocker så många laktosintoleranta klarar av både getmjölk och getost. Den smakar som färsk ganska lik komjölk men den innehåller mindre fett.
Getter är dessutom urtrevliga djur.
Hälsn Ninna

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Hur ta bort laktosen ur mjölk?
« Svar #2 skrivet: 14 maj-06 kl 15:19 »
har funderat på det med, men de är ju så förbaskat svåra att hålla instängda :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Hur ta bort laktosen ur mjölk?
« Svar #3 skrivet: 14 maj-06 kl 15:37 »
Getterna går ju ingenstans  :) Men det enda jag kommer på Kimma som man kan göra själv, är att lagra ost så länge att laktosen försvinner.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Hur ta bort laktosen ur mjölk?
« Svar #4 skrivet: 14 maj-06 kl 22:07 »
Nu är det ju mjölk jag är så förtjust i, och fil, men inte ost, trist nog...de få ggr jag äter ost köper jag en liten gräddost i affären, den hinner nästan bli gammal innan den äts upp iaf  :-\
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Malinowska

  • Inlägg: 19
    • Neostoric
Re:Hur ta bort laktosen ur mjölk?
« Svar #5 skrivet: 15 maj-06 kl 11:10 »
Problemet med laktos är att dess enzym lactase dör vid pastörisering. (Enzymer dör redan vid 50 grader). Då finns alltså inga enzymer kvar som kan bryta ner lactosen.

De flesta kan alltså dricka råmjölk utan problem, eftersom man inte har behandlat den. Man kan ju va allergisk mot proteinet oxå, då vet jag inte vad man ska göra.

Tror inte man kan få bort laktosen, men däremot kan man tillsätta lactase. Det är det dom har gjort i "laktosfri mjölk".

Prova drick mjölken direkt. Om du är väldigt allergisk ska du kanske ta det försiktigt, men för mig var det inga problem.

Get och fårmjölk har ett protein som är mer lättsmält än kossornas. Så råmjölk från get o får e bäst.
« Senast ändrad: 15 maj-06 kl 11:12 av Malinowska »

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Hur ta bort laktosen ur mjölk?
« Svar #6 skrivet: 15 maj-06 kl 15:15 »
Ska prova att dricka mjölken direkt. Jag har inget emot fet mjölk men däremot är laktosen ett problem som sagt, jag visste inte att det fanns lactrase i råmjölken. Kan förklara varför det inte finns så många laktosintoleranta i medelhavsländerna..  ???

Och man kan som du säger Malinowska tillsätta lactrasenzym men det var just det jag försökte komma förbi eftersom de är så dyra i inköp. Är man då som jag ytterst känslig så går det åt många. Om jag inte häller dem i mjölken dagen innan å låter den stå.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Malinowska

  • Inlägg: 19
    • Neostoric
Re:Hur ta bort laktosen ur mjölk?
« Svar #7 skrivet: 15 maj-06 kl 15:28 »
Ja det e sorgligt hur man förstör mat nu för tiden. Orsaken till de flesta sjukdomar faktiskt.
Men hur skulle det gå för de stackars storföretagen om alla bara vägrade köpa deras mat?

Tänk på allt socker oxå! Det är socker som gör en fet, inte fettet. Ju fetare mjölk desto bättre. Fettet gör så man "smälter" protein bättre.

Lycka till nu. Skriv gärna o berätta hur det gick. Du kan ju börja med typ en tesked. Jag vet ju inte hur allergisk du är.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Re:Hur ta bort laktosen ur mjölk?
« Svar #8 skrivet: 15 maj-06 kl 18:34 »
Gruff och Kimma:
Om jag nu ska vara lite petig så finns det ingen laktos i hårdost, däremot finns det massor i vasslen som blir när man ystar.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Sol

  • Inlägg: 238
    • Skåne
    • fingerfardig
Re:Hur ta bort laktosen ur mjölk?
« Svar #9 skrivet: 15 maj-06 kl 18:44 »
Ha, ha jag visste väl att jag sett det någonstans, har just letat igenom kefirtrådarna och hittade detta:
Håller också på med ett experiment att fermentera den färdiga kefiren ytterligare en gång (utan gryn i en glasburk med lock) för att få bort laktosen och öka vitamininnehållet mm.

Kolla de här trådarna så kanske du hittar mer:
http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=12;action=display;threadid=244

http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=12;action=display;threadid=1550

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Hur ta bort laktosen ur mjölk?
« Svar #10 skrivet: 15 maj-06 kl 19:02 »
Tack för tipset Sol, jag har redan läst dem.


Det stämmer som skräptanten säger att det finns mkt lite laktos i hårdost, eller rättare sagt, ju fetare hårdost ju mindre laktos, så Gräddost på 38% samt västerbotten ost är i princip fri från laktos, det är också det enda jag kan äta.

A-fil likaså, alla produkter som är Högpastöriserade går mer eller mindre att äta.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Hur ta bort laktosen ur mjölk?
« Svar #11 skrivet: 16 maj-06 kl 12:22 »
Skräpis, nja....det finns "rester" som är tillräckligt för en allergiker att reagera emot. Men.....den försvinner vid lagrigen. Däremot, så varierar uppgifterna ifall det är 9 eller 12 månader som är "säkert".

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
Re:Hur ta bort laktosen ur mjölk?
« Svar #12 skrivet: 16 maj-06 kl 12:39 »
Problemet med laktos är att dess enzym lactase dör vid pastörisering. (Enzymer dör redan vid 50 grader). Då finns alltså inga enzymer kvar som kan bryta ner lactosen.

AHA!! Så det är därför som jag (laktosintolerant) kan dricka mjölk "direkt från kon" men får ont i magen av köpemjölken. Vi får mjölk från granngården ibland när de har överflöd, så då passar jag på att frossa i mjölkmat  ;D

 

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Hur ta bort laktosen ur mjölk?
« Svar #13 skrivet: 16 maj-06 kl 14:04 »
Jag trodde att det var den som dricker mjölken som saknade enzym för lactosnedbrytning.
Om mjölken redan innehåller det enzymet, varför bryts den inte ner direkt?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Re:Hur ta bort laktosen ur mjölk?
« Svar #14 skrivet: 16 maj-06 kl 20:43 »
Gruff:

Okey, okey  :-[ , jag böjer mej! Lille broren min som är laktosintolerant kan iaf äta hårdost, men det är förstås olika hur känslig man är.

Praise the Lord för opastöriserad mjölk! (Som jag inte "får" dricka som gravid, eftersom det är farligt...konstigt isåfall att det finns några barn alls hos mjölkbönder...)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Hur ta bort laktosen ur mjölk?
« Svar #15 skrivet: 16 maj-06 kl 20:43 »
Gruff:

Visst finns det rester även i lagrade varor, men de är oftast så små att även en kraftigt laktosintolerant inte reagerar.

I ett halvt glas vanlig mjölk finns det ca 4,2 milligram laktos, (enligt min husläkare) som "normal" laktosintolerant klarar man upp till 2 milligram, ( i en engångsdos) det är alltså ganska mycket laktos i vanlig mjölk.


i vissa fetaost sorter är det 0,2 milligram,det kan man alltså äta.

Zeke:
den som lider av laktosintolerans saknar indirekt lactras enzym att bryta ner mjölksockret med, det som saknas är "förmågan" för tarmen att producera tillräckligt med lactrasenzym för att det ska räcka till den mängd mjölksocker som vi europeer häller i oss.

Förmågan att producera detta enzym varierar från människa till människa, i princip är ingen tarm skapt till att bryta ned de mängder vi dricker/äter om dagen.

Man kan även bli laktosintolerant på "äldre dar" det kan uppstå när som helst i livet, man säger att det finns 3 olika typer av laktosintolerans, 1. den du föds med 2. Den som drabbar dig i tonår/vuxen ålder som kan gå tillbaka 3. och den som drabbar dig i vuxen ålder men som aldrig försvinner igen. Vilken av de två sista alternativen du drabbas av kan endast tid och rätt kost utvisa. Själv har jag gått på laktosfri diet sen 9 månader tillbaka, man kan ganska säkert säga att mitt inte kommer att försvinna.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Hur ta bort laktosen ur mjölk?
« Svar #16 skrivet: 16 maj-06 kl 22:19 »
konstigt isåfall att det finns några barn alls hos mjölkbönder...)
Tssss, dom åker ju till City Gross och handlar arlamjölk  ::)

Vi kanske pratar om olika mjölkallergier. Jag tänker på såna som får allergisk chock bara dom får i sig ytte pytte lite mjölk.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Hur ta bort laktosen ur mjölk?
« Svar #17 skrivet: 16 maj-06 kl 22:38 »
Gruff.

Då menar du allergi mot mjölkprotein, har man det kan man inte dricka nån mjölk alls, varken, ko,get eller fårmjölk. Och då kan man riskera sådana allergi chocker som du beskriver. Laktosintolerans är inte farligt däremot, bara olidligt för omgivningen när alla gaser vil ut  ;D

Och framförallt för den intoleranta, det gör förbannat ont i magen.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Hur ta bort laktosen ur mjölk?
« Svar #18 skrivet: 17 maj-06 kl 00:26 »
Ja, så är det nog. Tack!

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Hur ta bort laktosen ur mjölk?
« Svar #19 skrivet: 17 maj-06 kl 12:38 »
Ja, så är det nog. Tack!


Var så lite så  :-[
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

756 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser