Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med bak?  (läst 981 gånger)

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
Hjälp med bak?
« skrivet: 21 sep-08 kl 10:11 »
Finns det någon här som är duktig på att baka i vedeldad bakugn och som skulle kunna tänka sej att komma hem till oss och lära oss? Vi har en fin, fungerande bakugn, men kan tyvärr inte baka i den och det retar mej. Har fått många råd om hur man gör, men jag är en praktiker så jag vill helst se hur det går till :)
Vi bor i Hässleholms kommun i NÖ Skåne. Vi hade tänkt att prova på lite senare i höst.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

tulipan

  • Inlägg: 124
  • Hon bor i sitt paradis i skogen med sambo och barn
SV: Hjälp med bak?
« Svar #1 skrivet: 21 sep-08 kl 13:10 »
Jag hade samma problem... gick i 1½ och drog mig för bakugnen ute i bagarstugan.. var så sugen att testa men jag kom mig inte för... jag visste juh inte hur jag skulle göra.
Hittade denna en dag och började lusläsa http://www.alternativ.nu/users/bakugn/ toppen sida med allt du behöver veta. Receptet kör jag fortfarande även om jag blandar till mina egna kryddor lite hur som ... lite som lusten faller på liksom..
Jag började testa lite löst efter att jag hade läst genom sidan.. sen tipsade min svärmor mig om att hennes mamma slängde in lite vetemjöl efter att man hade rakat ut glöden... och sen tittade man på hur fort mjölet blev brunt... sen visste man om det var dax att sätta in bröden i ugnen eller om det fortfarande var för varmt. Det där har jag fått leka mig fram till... Första gången blev det någorlunda lyckat.. aningen mörka blev bröden. Andra gången blev dom perfekta... och dom här sista gångerna har jag använt mjöl direkt från kvarnen och då har det inte blivit så värst bra eftersom det tar så lång tid innan brödet blir klart. Dom har oftast varit lite för blöta innuti. Men ack så gott det blir.

Läs genom den sidan och sen är det bara att börja leka dig fram... man lär sig rätt snabbt på hur det funkar i din egna ugn ;-)

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Hjälp med bak?
« Svar #2 skrivet: 22 sep-08 kl 06:33 »
Tack för tipset :) Ska göra ett försök.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

388 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser