Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Favoritrecept på matbröd?  (läst 2249 gånger)

alternaiv

  • Inlägg: 9351
    • Småland
    • Tvåleriet
Favoritrecept på matbröd?
« skrivet: 26 jan-08 kl 12:29 »
Vilket är ditt bästa recept? Jag behöver inga exakta mått.

Jag brukar mest baka grova surdegsbröd, men skulle vilja baka lite ljusare bröd. Men jag tycker att de blir så smuliga när jag använder jäst.
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Favoritrecept på matbröd?
« Svar #1 skrivet: 26 jan-08 kl 12:45 »
jag gjorde ett väldigt enkelt bröd igår..

½ msk salt
2 tsk honung
3 dl vatten
25 gram jäst
mjöl, mathavre, nässelfrön



Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

sprallemaja

  • Inlägg: 136
    • Uppland
Re:Favoritrecept på matbröd?
« Svar #2 skrivet: 26 jan-08 kl 13:40 »
5 dl fingervarmt vatten
1 dl mjölk
½ paket jäst
2 tsk salt
1 msk honung
11 dl vetemjöl
1 ½ dl grahamsmjöl
(sesamfrö)

Degen blir LÖS. Låt den jäsa minst 1 timma. Strö rejält med mjöl på bakbordet, häll ut degen och platta ut den en aning men knåda inte. Strö över lite mjöl och ev sesamfrö. Skär snabbt, enklast med en degskrapa, långa remsor som sedan delas till lämpliga portionsbitar. Flytta efter hand över bitarna på bakplåten och grädda i 240-250 o 15-20 min. Tokgott!, men bäst dag 1.
Receptet är från boken Annas mat.

sivan48

  • Inlägg: 516
    • Uppland
Re:Favoritrecept på matbröd?
« Svar #3 skrivet: 26 jan-08 kl 13:48 »
Hej Sirpusbollen.
Är väldigt nyfiken på nässelfrön...
Använder du dom som vallmofrön?
Eller krossar du dom,och bakar med i brödet?
Hur smakar dom?
Antar att du samlade in frön i somras/höstas?
Gjort andra saker med dom?
Groddat dom kanske?

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
Re:Favoritrecept på matbröd?
« Svar #4 skrivet: 26 jan-08 kl 14:18 »
Man kan ju göra vita surdegsbröd också de brukar inte bli smuliga, ett enkelt sätt att starta en ljus surdeg ifall man redan har en mörk är ju att ta en liten klick av den mörka surdegen och blanda den med vatten och vetemjöl och låta den starta upp som alla andra surdegar. Och sedan bakar man på ungefär samma sätt som mörka brödslag det är bara att byta ut det grova mjölet mot ex. vetemjöl.

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Favoritrecept på matbröd?
« Svar #5 skrivet: 26 jan-08 kl 14:37 »
Hej Sirpusbollen.
Är väldigt nyfiken på nässelfrön...
Använder du dom som vallmofrön?
Eller krossar du dom,och bakar med i brödet?
Hur smakar dom?
Antar att du samlade in frön i somras/höstas?
Gjort andra saker med dom?
Groddat dom kanske?

Jag plockade dem i somras, de smakar ingenting tycker jag. De är så små så de behövs inte krossas. Jag har försökt att groddat dem en gång men lyckades inte, ska försöka nu igen..
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

alternaiv

  • Inlägg: 9351
    • Småland
    • Tvåleriet
Re:Favoritrecept på matbröd?
« Svar #6 skrivet: 26 jan-08 kl 15:23 »
Man kan ju göra vita surdegsbröd också de brukar inte bli smuliga, ett enkelt sätt att starta en ljus surdeg ifall man redan har en mörk är ju att ta en liten klick av den mörka surdegen och blanda den med vatten och vetemjöl och låta den starta upp som alla andra surdegar. Och sedan bakar man på ungefär samma sätt som mörka brödslag det är bara att byta ut det grova mjölet mot ex. vetemjöl.
Jaa, naturligtvis, det har jag ju gjort förr, och inte behöver det vara så ljust utan man kan ta hela mörka startsurdegen. Jag brukar göra en ny surdeg till varje bak och använder då alltid rågmjöl till startsurdegen, för det har man ju lärt sej att det ska vara. Men det går kanske lika bra med vilken mjölsort som helst :-\
Men om man skållar grovt mjöl då? Blir det inte mindre smuligt då ??? för nu är det så att jag har sån vansinnig baklust just idag och har ingen färdig surdeg. Eftersom det är sånt snöoväder har jag bestämt mej för att stå i köket hela dagen :)
« Senast ändrad: 26 jan-08 kl 15:25 av alternaiv »
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Favoritrecept på matbröd?
« Svar #7 skrivet: 26 jan-08 kl 15:44 »
Jag har gjort några olika bröd med skållat mjöl den senaste veckan och det blir gott tycker jag!

Jag har prövat med skållat grahamsmjöl, skållat vetekross och nu har jag en bunke med skållade dinkelflingor som skall bakas ut strax.

Jag har använt ett recept i Vår kokbok som grund.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

alternaiv

  • Inlägg: 9351
    • Småland
    • Tvåleriet
Re:Favoritrecept på matbröd?
« Svar #8 skrivet: 26 jan-08 kl 15:45 »
Pratade med mamma. Pappa har infört bakförbud efter mammas förkylning. Nu ska de äta upp det som finns i frysen. "Och jag som längtar så efter att baka de där tekakorna som jag brukar göra" klagade hon.

Mammas tekakor

Smält 100 g smör och blanda ner 5 dl mjölk
2 dl vetekli
Specialvetemjöl
Ta ut rundlar med en form, nagga dem

Ja, jäst ska det naturligtvis vara oxå.

Jag hittade ekologiskt rågsikt på ICA, så jag ska göra nåt av det.
Och nåt snabbare bröd och toscakaka och laga vegetarisk lasagne. Och sätta en surdeg...
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

374 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser