Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  startproblem eu-moped  (läst 45082 gånger)

andtol

  • Gäst
startproblem eu-moped
« skrivet: 18 apr-10 kl 20:16 »
Jag har problem med att starta min moped och behöver tips om hur jag ska felsöka.

Den startar inte alls. Startmotor går och när jag plockar ut tändstiftet, som var ganska sotigt så ger det gnistor. Däremot kan jag inte se att någon bensin kommer fram till motorn.

Det är ju ett under av plast, sådana här mopeder men när man plockat bort lite kåpor ser det ut så här:



En Kymco Vitality Sport är det. -04. Tvåtakt.

Här är motorn:



1. (det vita till höger om ettan) är bränslefiltret
2. tändstift
3. förgasaren

Här är en bättre bild på förgasaren:



Och här är en bild på bränslefiltret (?) och bakom det sitter någon slags bränslepump, mekanisk med självtryck? För det finns en returslang från förgasaren dit.



Hur ska jag felsöka?

Kan man kontrollera om förgasaren får bensin? Kanske plocka ner förgasaren och rengöra?

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: startproblem eu-moped
« Svar #1 skrivet: 18 apr-10 kl 20:48 »
Prova ändå med nytt tändstift. Jag har ibland haft gnista när jag provat, men det har ändå hjälpt att byta (kanske ett överslagsfenomen ?)

Tänder den med startagas?   Är brytarna rätt, så den inte tänder i fel tid?

Är det komp, så kan det inte vara så mycket annat.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: startproblem eu-moped
« Svar #2 skrivet: 18 apr-10 kl 21:48 »
Bränsletanken sitter ju så högt så det behövs knappast någon bränslepump, det räcker med självtryck för att få fram bränsle till förgasaren. Den anordning som sitter där och försöker se ut som en bränslepump, är antagligen en vakuumstyrd bränslekran som ska öppna när motorn går och det finns undertryck i insugningsröret. Enklaste sättet att prova den är att lossa både bränsle- och vakuumslangen från förgasaren och suga i vakuumslangen, då ska det börja rinna bränsle.

Om moppen har stått länge så att allt bränsle har avdunstat ur flottörhuset så kan det vara besvärligt att få igång den, det är inte säkert att det blir tillräckligt undertryck för att bränslekranen ska öppna när man kör på startmotorn (och speciellt inte om dessutom automatchoken ligger på eller om man gasar). I så fall måste man antingen suga i vakuumslangen för att tvinga upp bränslekranen och få flottörhuset fyllt, eller också använder man startgas för att få igång motorn och eventuellt hålla den igång någon minut tills det har runnit fram tillräckligt med bränsle.

andtol

  • Gäst
SV: startproblem eu-moped
« Svar #3 skrivet: 18 apr-10 kl 22:21 »
Hur använder jag startgas?  :-[

GrävlingsJanne

  • Inlägg: 374
    • Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
SV: startproblem eu-moped
« Svar #4 skrivet: 18 apr-10 kl 23:01 »
Du sprejar det i förgasarens luftintag.
Man kan även ta lös tändstiftet och tömma en kappsyl bensin direkt i cylindern. Vet inte om det är att rekomendera men jag har gjort det själv på motorer som inte velat starta och då har det gått bra.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

andtol

  • Gäst
SV: startproblem eu-moped
« Svar #5 skrivet: 20 apr-10 kl 09:36 »
Uppdatering:

Köpte nytt tändstift. Prövade med startgas och den går igång men bara så länge gasen finns kvar (2-3 sekunder). Eftersom jag hade för korta armar för att fixa det själv väntade jag på dotterns hemkomst från skolan.

Kontrollerade också att den kommer bensin när jag sög i vaccumslangen.

Passade på att tvätta den en del med lite vatten eftersom den var så grisig.

Sen när dottern kom hem fungerade det inte alls att starta längre med startgas. Ingen gnista, eller någon liten gnista. Suck. Antagligen har jag lyckats blöta ner den. Nu står den i solen och torkar så får vi försöka igen senare.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: startproblem eu-moped
« Svar #6 skrivet: 20 apr-10 kl 10:23 »
Har du haft den i vinterförvaring?
Tömde du tanken innan du ställde av den eller har du gammal bensin kvar i tanken, i så fall får du tömma den och fylla på ny bensin, bensin blir gammal efter 2,5-3 månader och så små motorer som skotrar, mopeder osv har, klarar då inte att starta.

Det finns ett mycket bra forum som heter http://scooterdoctors.forum24.se/scooterdoctors-about176.html där har du en massa lättförståeliga felsökningsförklaringar att tillgå och folk är mycket hjälpsamma med frågor.
« Senast ändrad: 20 apr-10 kl 10:28 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: startproblem eu-moped
« Svar #7 skrivet: 20 apr-10 kl 19:18 »
Uppdatering:

Köpte nytt tändstift. Prövade med startgas och den går igång men bara så länge gasen finns kvar (2-3 sekunder). Eftersom jag hade för korta armar för att fixa det själv väntade jag på dotterns hemkomst från skolan.

Kontrollerade också att den kommer bensin när jag sög i vaccumslangen.

Passade på att tvätta den en del med lite vatten eftersom den var så grisig.

Sen när dottern kom hem fungerade det inte alls att starta längre med startgas. Ingen gnista, eller någon liten gnista. Suck. Antagligen har jag lyckats blöta ner den. Nu står den i solen och torkar så får vi försöka igen senare.

Då är det mest troliga att något i förgasaren har kläggat igen under vintern.

andtol

  • Gäst
SV: startproblem eu-moped
« Svar #8 skrivet: 20 apr-10 kl 19:53 »
Idag fick vi igång den! Hurra!

Min granne kom över och vi testade en massa och plockade en del med förgasaren och plötsligt fick vi igång den. Den gick ganska snålt så vi ändrade lite på inställningarna. Nu ska vi pröva lite mer men det är ju så kallt att köra! ;)

Tack för alla tips!

Jag är så glad för alternativ.nu!

andtol

  • Gäst
SV: startproblem eu-moped
« Svar #9 skrivet: 05 maj-10 kl 15:58 »
Nu har den dött igen men fick igång med lite startgas.

Dock är den orkeslös, Har man fullgas så saktar den ner och nästan dör efter några sekunder. Hur ska man tolka det?

Är det för lite luft? För mycket bränsle? Fungerar inte automatchooken?

andtol

  • Gäst
SV: startproblem eu-moped
« Svar #10 skrivet: 05 maj-10 kl 16:05 »
Jag ska också säga att jag har idag tagit isär förgasaren och rengjort så gott jag kunnat. Det var efter jag satt tillbaka allt som den är orkeslös.

softarn

  • Inlägg: 157
  • humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
SV: startproblem eu-moped
« Svar #11 skrivet: 05 maj-10 kl 17:17 »
Luftläckage någonstans (t.ex otät packning) eller bränsleproblem tror jag att det är. Det kan också vara en kärvande choke som aldrig släpper. Tycker att automatchoke är ett elände. Ett manuellt spjäll ska det vara för det funkar alltid.

Har du startgas kan du pröva att spreja runt förgasarinfästningen när moppen står på tomgång (om du har någon tomgång vill säga). Varvtalet ska inte öka för det tyder i så fall på att du har ett läckage där du just sprutade. Frågor man kan ställa är om du är något mer än förgasaren, om förgasaren är riktigt ihopmonterad och hur motorn går när den väl går. Går den jämnt, pendlar i varvtal, bluddrar eller ryker ovanligt mycket?
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: startproblem eu-moped
« Svar #12 skrivet: 05 maj-10 kl 18:19 »
Kan den ha skurit? Behövs nya kannringar?   Dålig komp är inte bara packning!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

andtol

  • Gäst
SV: startproblem eu-moped
« Svar #13 skrivet: 05 maj-10 kl 20:14 »
Nu fick vi den att fungera bra igen.

Dock behövde vi skruva på "luftskruven" och "bensinskruven" på förgasaren. I början rök det mycket men sen började den gå fint.


Men jag gissar att den kommer gå dåligt igen när den stått ett tag. Och det är inte roligt för min dotter att bli stående inne i stan...

andtol

  • Gäst
SV: startproblem eu-moped
« Svar #14 skrivet: 12 maj-15 kl 20:52 »
Jag sökte på google efter "kymco får ingen bensin" och hittade den här fina tråden.

Och hittade en massa matnyttigt. Så efter lite sugande i slangen, startgas och lite extra så gick den igång efter 4 års förvaring. :)


Extra roligt eftersom jag verkade ha haft exakt samma problem. :)

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: startproblem eu-moped
« Svar #15 skrivet: 13 maj-15 kl 09:34 »
Jag sökte på google efter "kymco får ingen bensin" och hittade den här fina tråden.

Och hittade en massa matnyttigt. Så efter lite sugande i slangen, startgas och lite extra så gick den igång efter 4 års förvaring. :)


Extra roligt eftersom jag verkade ha haft exakt samma problem. :)

Har det varit lite mycket emellan, tro?
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

andtol

  • Gäst
SV: startproblem eu-moped
« Svar #16 skrivet: 15 apr-18 kl 10:21 »
Har det varit lite mycket emellan, tro?

:) Min äldsta dotter hade den 2010. Sen stod den 4 år. Nu har jag och min yngsta dotter den tillsammans.

Nu är det dags igen. Varje år när den stått över vintern så får jag kolla den här tråden. Så bra tips! ;)

Jag ska greja mer med förgasaren när jag har tid.

andtol

  • Gäst
SV: startproblem eu-moped
« Svar #17 skrivet: 15 apr-18 kl 10:26 »
Det är rätt många visningar på den här tråden... ;)

andtol

  • Gäst
SV: startproblem eu-moped
« Svar #18 skrivet: 06 maj-18 kl 15:32 »
Bränsleslangen hade torkat och gått hål på.

TTE '04 W 49 GW

står det på den. Vad ska jag köpa? Ca 5 mm innerdiameter och 8,5 mm ytter.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: startproblem eu-moped
« Svar #19 skrivet: 06 maj-18 kl 16:16 »
Bränsleslangen hade torkat och gått hål på.

TTE '04 W 49 GW

står det på den. Vad ska jag köpa? Ca 5 mm innerdiameter och 8,5 mm ytter.


http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Motorstyrning/Luft--Bransle/Bransleslang/Bransleslang-2000031289/
Det viktiga är ju innerdiametern, förmodar jag. Denna är lite tjockare utvändigt men så länge det inte är trångt så borde det inte spela någon roll. Möjligen får du köpa större slangklämmor också

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: startproblem eu-moped
« Svar #20 skrivet: 06 maj-18 kl 19:22 »
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Motorstyrning/Luft--Bransle/Bransleslang/Bransleslang-2000031289/
Det viktiga är ju innerdiametern, förmodar jag. Denna är lite tjockare utvändigt men så länge det inte är trångt så borde det inte spela någon roll. Möjligen får du köpa större slangklämmor också


När det gäller slang så skulle jag dock undvika Biltema och istället betala en extra slant för att slippa byta igen om något år eller så.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: startproblem eu-moped
« Svar #21 skrivet: 06 maj-18 kl 21:33 »
När man köper bränsleslang så ska man inte bry sig om vilken firma som säljer slangen och påstår att den tål bensin och andra bränslen. Det avgörande är att det är en seriös gummitillverkare som har tillverkat slangen och vågar skylta med sitt firmamärke på den. Och att även slangtillverkaren anger att slangen är avsedd som bränsleslang.
Trelleborg, BF Goodrich, Pirelli, Kleber är några exempel på pålitliga slangfabrikat.  Ibland kan man hitta bra slangar på t ex OKQ8 och Mekonomen, andra år är det rent skräp som säljs där. En del industrigummifirmor (t ex Hydroscand och Rubber co) brukar vara pålitliga slangleverantörer men man bör som sagt kolla noga vad det egentligen är för slang man får innan man gör upp affären även där.

Slangar med tygomspinning utanpå gummit är mycket ofta av dålig kvalitet. En sådan slang kan se fin ut, men känner man på den märker man att tyget är genomblött av bensin. Om man blåser i ena änden av slangen går det lika lätt att blåsa vare sig man håller för andra änden eller inte.

Ett riktigt ökänt slangmärke som man ska passa sig för är ILO. Det har sålts periodvis av både Biltema och Mekonomen. Det yttre gummit utanpå armeringen tål knappt ens några veckor i motorrumsmiljö innan det börjar spricka sönder.
Förr i tiden (90-00-talet) fanns det dåliga slangar som antingen var märkta Idealcarbur eller också stod det bara "BLYFRI/BLYAD BENSIN" på dem. De var av hemskt ojämn kvalitet. Ibland kunde man få bra slang av den sorten, ibland svällde den upp och blev svampig efter att ha utsatts för bensin ett tag, ibland, kunde den bli stenhård efter ganska kort tid.

För en EU-moppe där det inte finns någon bränslepump utan bara är självtryck och några få dm fallhöjd, så behövs egentligen ingen armerad bränsleslang. Det går bra med en oarmerad slang också. Dock inte billiga genomskinliga PVC-slangar även om de påstås vara bensinbeständiga.  Uretanslangar (gulbruna), den sort som ofta används som bränsleslang på motorsågar mm är riktigt bra om än kanske aningen mekaniskt ömtålig. Men även för oarmerade slangar gäller att man bör veta att en seriös firma har tillverkat den och att den verkligen är avsedd som bränsleslang.

andtol

  • Gäst
SV: startproblem eu-moped
« Svar #22 skrivet: 18 maj-18 kl 09:37 »
Nu har vi fått ordning på slangen. Tyvärr var det svårare än jag trodde att hitta en bra slang med innerdiameter 4 mm och med passande klämmor. Det blev till slut en genomskinlig slang, trots torbjorns råd. Den håller nog den här sommaren i alla fall!

andtol

  • Gäst
SV: startproblem eu-moped
« Svar #23 skrivet: 18 maj-18 kl 09:44 »
Här kommer lite bilder som fattas i första inlägget.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

707 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser