Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Äggledarinflammaton eller?  (läst 2205 gånger)

Frejja

  • Inlägg: 16
    • Skåne
Hjälp! Äggledarinflammaton eller?
« skrivet: 07 nov-18 kl 18:08 »
Har en lohman på snart två år som börjat värpa sörja! I förrgårkväll när jag satt i hönshuset såg jag att hon börja krysta och ut kom först vita, sen gula och sen ett skinnskal. Tänkte mest att hon kanske blivit stressad eller ur fas eller nåt. Sedan igårkväll hände samma sak fast utan skal allt. Hon har verkat oberörd men i eftermiddag har hon varit lite uppburrad och inte helt på hugget. Lagom med mat i krävan och dricker. Jag kände igenom redet som är en brödback med tjockt av hackad halm och halmen var helt kakig och blöt långt ner så detta måste pågott ett tag. Ser fint ut på ytan så jag har inte reagerat (de käkar väl upp gula o eventuella skal.... Jag gav henne 1ml Bactrim som jag fick utskrivet i somras åt en höna som skadat sig. Tänkte sätta henne på antibiotika en vecka och se vad som händer. Hon är fin i kloaken o luktar inte illa. Vad kan det vara? Vad mer kan jag göra? (förutom veterinären.... Det blir så tokdyrt och jag betvivlar deras erfarenhet av höns sedan förra besöket..)

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Hjälp! Äggledarinflammaton eller?
« Svar #1 skrivet: 07 nov-18 kl 20:00 »
Tyvärr är väl lohman lite att se som förbrukningsvara. De vi hade var mer känsliga än lantraser vi haft. Men på livslängden räknat la de nog lika många ägg eller fler. De lohman vi hade var inte så "roliga" så vi har lantraser nu. Färre ägg men trevligare höns.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Frejja

  • Inlägg: 16
    • Skåne
SV: Hjälp! Äggledarinflammaton eller?
« Svar #2 skrivet: 08 nov-18 kl 07:03 »
Åh, jag hoppas verkligen att hon inte är förbrukad! Hon är vår absoluta favorit och goshöna....

[nomnom]

  • Inlägg: 41
    • Västergötland
SV: Hjälp! Äggledarinflammaton eller?
« Svar #3 skrivet: 08 nov-18 kl 07:24 »
Har en lohman på snart två år som börjat värpa sörja! I förrgårkväll när jag satt i hönshuset såg jag att hon börja krysta och ut kom först vita, sen gula och sen ett skinnskal. Tänkte mest att hon kanske blivit stressad eller ur fas eller nåt. Sedan igårkväll hände samma sak fast utan skal allt. Hon har verkat oberörd men i eftermiddag har hon varit lite uppburrad och inte helt på hugget. Lagom med mat i krävan och dricker. Jag kände igenom redet som är en brödback med tjockt av hackad halm och halmen var helt kakig och blöt långt ner så detta måste pågott ett tag. Ser fint ut på ytan så jag har inte reagerat (de käkar väl upp gula o eventuella skal.... Jag gav henne 1ml Bactrim som jag fick utskrivet i somras åt en höna som skadat sig. Tänkte sätta henne på antibiotika en vecka och se vad som händer. Hon är fin i kloaken o luktar inte illa. Vad kan det vara? Vad mer kan jag göra? (förutom veterinären.... Det blir så tokdyrt och jag betvivlar deras erfarenhet av höns sedan förra besöket..)

Nu blev jag lite konfunderad. Är detta vanligt att man offrar antibiotika på krassliga hönor?
Är det bara jag som tycker man borde spara denna underbara uppfinning till människor?
Jag är inte supersugen på att mina barn växer upp i en värld där ett småsår innebär en dödsdom pga antibiotikaresistens.

Frejja

  • Inlägg: 16
    • Skåne
SV: Hjälp! Äggledarinflammaton eller?
« Svar #4 skrivet: 08 nov-18 kl 13:08 »
Det beror väl på om man ser djuren som produktionsdjur eller som vi: husdjur.

[nomnom]

  • Inlägg: 41
    • Västergötland
SV: Hjälp! Äggledarinflammaton eller?
« Svar #5 skrivet: 08 nov-18 kl 14:10 »
Det beror väl på om man ser djuren som produktionsdjur eller som vi: husdjur.

Det beror på om man värderar människor högre än andra djur ja, och där skiljer sig meningarna åt, det vet jag.
Hästar, hundar och liknande kan jag ha viss förståelse för även om det ska minimeras och doseras rätt av kunnig personal, men höns?

Men nån måtta trodde jag det fanns.

Frejja

  • Inlägg: 16
    • Skåne
SV: Hjälp! Äggledarinflammaton eller?
« Svar #6 skrivet: 08 nov-18 kl 14:56 »
Det var inte dina åsikter kring huruvida höns är värdiga antibiotika eller inte jag var ute efter utan tips och råd för att hjälpa min höna.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Hjälp! Äggledarinflammaton eller?
« Svar #7 skrivet: 08 nov-18 kl 17:20 »
Hur har dom det med kalk? Snäckskal?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hjälp! Äggledarinflammaton eller?
« Svar #8 skrivet: 08 nov-18 kl 18:21 »
... minimeras och doseras rätt av kunnig personal
Gäller även antibiotika till folk!  En del kräver sådan för en vanlig förkylning, där det dessutom inte har effekt.

  Om hönan tillhör familjen och dessutom bidrar till hushållet, så är hon väl värd all slags vård!  Hoppas hon blir bra!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

[nomnom]

  • Inlägg: 41
    • Västergötland
SV: Hjälp! Äggledarinflammaton eller?
« Svar #9 skrivet: 08 nov-18 kl 18:45 »
Det var inte dina åsikter kring huruvida höns är värdiga antibiotika eller inte jag var ute efter utan tips och råd för att hjälpa min höna.

Om man drar det till sin spets så har varje felaktigt (och även korrekt tyvärr) utdelad antibiotikados potentialen att i framtiden orsaka oräkneliga döda, djur och människor.
Så jag protesterar både mot att du (som inte verkar vara veterinär) ger antibiotika och att det ges till en höna.
Dessutom en Lohman som är kända (och designde) för att under en kort och hektisk tid spruta ut ägg och sen raskt trilla av pin.

Men tyvärr är ju valet ditt.
https://www.forskning.se/2016/11/14/antibiotikaresistens-var-tids-storsta-hot/


Frejja

  • Inlägg: 16
    • Skåne
SV: Hjälp! Äggledarinflammaton eller?
« Svar #10 skrivet: 08 nov-18 kl 21:59 »
Hönan är redan piggare så bactrim verkar fungera bra! De har fri tillgång till snäckskal, havre, korn och skog/trädgård. Sen får de matrester dagligen.

Svarthönan

  • Inlägg: 921
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: Hjälp! Äggledarinflammaton eller?
« Svar #11 skrivet: 09 nov-18 kl 10:28 »
Man kan ge höns calciumtabletter, speciellt hybrider har svårt att få i sig tillräckligt med kalk på naturlig väg. Ibland rekommenderas de med d-vitamin (och kanske även k-vitamin) för att hönan bättre ska kunna ta upp calciumet. Man kan nästan utgå ifrån att hybrider har svår calciumbrist, och tunna skal eller ägg utan skal är ett tecken på det. Till att börja med behöver det inte vara en inflammation, men det kan bli det.
Jag tror också att maten är otillräcklig, får hon i sig tillräckligt med protein? Jag skulle nog rekommendera ett värpfoder.
Om du vill ge extra calcium kan du börja med två tabletter/dag och sen ge en tablett om dagen i flera veckor tills äggskalen har blivit bra igen.
Jag har aldrig haft hybrider men har läst att de faktiskt kan bli riktigt gamla, men så högavlade värpmaskiner måste få den allra bästa maten om de ska hålla länge, annars är det bättre att slakta dem när de börjar få problem. Det finns folk som låter veterinären implantera ett hormonchip i hönan så att hon gör ett långt uppehåll i värpningen och äggledaren kan hämta sig. Det är naturligtvis dyrt, men när hönsen är familjemedlemmar är det väl upp till var och en om man vill göra allt för dem. Det gäller även antibiotika, varför skulle det vara okej till en hund men inte till en höna?! Mina höns är också husdjur och mycket personligare och viktigare för mig än någon hund någonsin skulle kunna bli. Som alltid ska man naturligtvis vara medveten om risken för resistenser och begränsa antibiotikaanvändningen till det absolut nödvändigaste - även hos människor.

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Hjälp! Äggledarinflammaton eller?
« Svar #12 skrivet: 09 nov-18 kl 13:05 »
Tar hybrider vintervila från värpningen om man dom bara har naturligt dagsljus i hönshuset? Jag tror knappast det, men om det är så är det ju ett naturligt och bra sätt att låta dom vila så att äggledaren läker.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Hjälp! Äggledarinflammaton eller?
« Svar #13 skrivet: 09 nov-18 kl 17:07 »
Tar hybrider vintervila från värpningen om man dom bara har naturligt dagsljus i hönshuset? Jag tror knappast det, men om det är så är det ju ett naturligt och bra sätt att låta dom vila så att äggledaren läker.
Våra hade uppehåll en kort period i februari sedan som vanligt. Men det kan nog variera.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hjälp! Äggledarinflammaton eller?
« Svar #14 skrivet: 11 nov-18 kl 14:33 »
Tar hybrider vintervila från värpningen om man dom bara har naturligt dagsljus i hönshuset?
Går det att mörklägga, så att tiden med korta dagar blir längre?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 3 användare
xaelanar, Själv är bäste dräng, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser