Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skadad bilrädd katt och anmäld till länsstyrelsen  (läst 5541 gånger)

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Skadad bilrädd katt och anmäld till länsstyrelsen
« Svar #20 skrivet: 03 aug-18 kl 23:03 »
Om det nu blir så att du måste åka in igen så tycker jag du ska fundera på att ta en annan veterinär. Ditt förtroende för den ni varit hos verkar milt utryckt förbrukat. Det du i såfall ska göra är att begära ut journalen inkl eventuella röntgenbilder. Dessa tar ni sedan emd till den nya veterinären. Om det inte är du som står på besöket utan din vän så måste hon begära ut journalen.
Genbank för Gotlandshöns

VS

  • Gäst
SV: Skadad bilrädd katt och anmäld till länsstyrelsen
« Svar #21 skrivet: 04 aug-18 kl 08:05 »
Jag kan se det ur den synvinkeln också.  Men när dom känns opålitliga och ändrar sig i kombination med problematiken med att köra panikartat läkande katt känns det FÖR jävligt.

Postat med Alternativ.nu´s app



Jag förstår dig helt mannen! Sjukvårdens allmän attityd är helt obegripligt för oss, känns som de nonchalerar våra syn punkter helt och vill köra sitt eget race. Detta fall handlar om en katt och veterinärer men när min dåvarande sambo födde min lilla dotter, ville jag strypa varenda en som kom till rummet för att det kändes för mig som de inte tog hennes smärta på allvar. Men allt gick ju bra till slut. Det är samma även här, katten har ju börjat tillfriskna på ett bra sätt. Det betyder att de har gjort jobbet rätt.   

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Skadad bilrädd katt och anmäld till länsstyrelsen
« Svar #22 skrivet: 04 aug-18 kl 09:30 »
Smärta går över och katter läker av sig själva, så man skall inte tillskriva vården för mycket.

När det gäller vården av folk så har vi en annan kostnadsbild för individen, så även om man kan irritera sig på ständiga återbesök så blir man oftast inte ruinerad av dem. Det här med katten har ju en annan karaktär. I princip kan en dålig veterinär hålla på med behandling efter behandling, och tvinga in kunden genom att anmäla eller hota att anmäla denne till länsstyrelsen, så att kostnaden (och lidandet) blir enorm.


Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Skadad bilrädd katt och anmäld till länsstyrelsen
« Svar #23 skrivet: 04 aug-18 kl 11:54 »
Det är en konstig värld vi lever i.
Om jag bryter armen så kör grannen eller någon närstående mig till sjukhuset.
Jag blir röntgad och gipsas och skickas hem. Om jag glömmer återbesöket så händer inget. Jag blir inte anmäld till Länsstyrelsen för vanvård av min arm. Sjukvården låter mig ta ansvar för mig och min arm eller mitt barn om det var barnet som bröt armen.
Jag klarar det ansvaret. Om det var en katt då klarar jag inte ansvaret då tar den stora ÖVERFÖRMYNDAREN  (LS) över ansvaret och odugligförklarar mig.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Skadad bilrädd katt och anmäld till länsstyrelsen
« Svar #24 skrivet: 04 aug-18 kl 13:42 »
Det här förfarandet kommer drabba djur då folk inte kommer våga ta dom till veterinär. Det är synd!

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Skadad bilrädd katt och anmäld till länsstyrelsen
« Svar #25 skrivet: 04 aug-18 kl 13:58 »
Ja, det började med att veterinärbesök blev dyrare och dyrare för att krönas med ett angivarsystem som hämtar sin kraft i lagstiftningen. En lagstiftning som drivits fram av att de värsta djurrättsaktivisternas tyckande blivit norm i samhället.


Gurkmeja

  • Gäst
SV: Skadad bilrädd katt och anmäld till länsstyrelsen
« Svar #26 skrivet: 04 aug-18 kl 16:25 »
Ja, det började med att veterinärbesök blev dyrare och dyrare för att krönas med ett angivarsystem som hämtar sin kraft i lagstiftningen. En lagstiftning som drivits fram av att de värsta djurrättsaktivisternas tyckande blivit norm i samhället.
"En lagstiftning som drivits fram av att de värsta djurrättsaktivisternas tyckande blivit norm i samhället"

Är det menat som att du tycker att regelverket för Svensk djurhållning i dagsläget går stort till överdrift i vad djur egentligen behöver? Inom produktion, djurförsök, sällskap och dylikt? [emoji848]

Själv kan jag tycka att det är stor skenhelighet i att systemet gör en sådan skillnad beroende på vilken grupp djuret tillhör.

I olika avseenden prioriteras faktiskt inte djurets bästa framför annat. Det fick jag t.ex erfara när jag åkte in med en hund som fick ligga i väntrummet och flåsa av stress i flera timmar i sitt eget blod och urin som rann över hela golvet. De tog in alla andra innan oss, trots att hon var den enda som var där med ärende av akut karaktär. De ansåg att hon var tillräckligt "stabil". Det ansåg inte jag. Ja, hon klarade sig inte sen såklart efter en del märkliga turer



Postat med Alternativ.nu´s app


Gurkmeja

  • Gäst
SV: Skadad bilrädd katt och anmäld till länsstyrelsen
« Svar #27 skrivet: 04 aug-18 kl 16:27 »
Jag tycker att du ska skriva en recension på Reco ang den dåliga veterinären.

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Skadad bilrädd katt och anmäld till länsstyrelsen
« Svar #28 skrivet: 05 aug-18 kl 09:29 »
"En lagstiftning som drivits fram av att de värsta djurrättsaktivisternas tyckande blivit norm i samhället"

Är det menat som att du tycker att regelverket för Svensk djurhållning i dagsläget går stort till överdrift i vad djur egentligen behöver? Inom produktion, djurförsök, sällskap och dylikt? [emoji848]

Själv kan jag tycka att det är stor skenhelighet i att systemet gör en sådan skillnad beroende på vilken grupp djuret tillhör.

I olika avseenden prioriteras faktiskt inte djurets bästa framför annat. Det fick jag t.ex erfara när jag åkte in med en hund som fick ligga i väntrummet och flåsa av stress i flera timmar i sitt eget blod och urin som rann över hela golvet. De tog in alla andra innan oss, trots att hon var den enda som var där med ärende av akut karaktär. De ansåg att hon var tillräckligt "stabil". Det ansåg inte jag. Ja, hon klarade sig inte sen såklart efter en del märkliga turer



Postat med Alternativ.nu´s app


I fallet med din hund (jag har liknande exempel) så ser man tydligt skillnad på vad som accepteras. Hade du väntat motsvarande tid utanför veterinärkliniken hade du förmodligen blivit anmäld för djurplågeri, och det tycker jag skulle ha varit rätt.

Skenheligheten i systemet är enorm, och samma art kan hamna i olika grupper.

Den grund som lagstiftningen vilar på, att djuren skall behandlas väl, är det ju inget fel på, det är tolkning och detaljstyrning som fallerar. Och sedan permanentas det med regelverk.


Jag tycker visst att de flesta veterinärer, liksom många inom länsstyrelse och jordbruksverk, gör ett bra jobb. Men det är skit rent ut sagt att vissa skall få gömma sig bakom institutionens sköld och få påverka i negativ riktning.



Gurkmeja

  • Gäst
SV: Skadad bilrädd katt och anmäld till länsstyrelsen
« Svar #29 skrivet: 06 aug-18 kl 00:32 »
I fallet med din hund (jag har liknande exempel) så ser man tydligt skillnad på vad som accepteras. Hade du väntat motsvarande tid utanför veterinärkliniken hade du förmodligen blivit anmäld för djurplågeri, och det tycker jag skulle ha varit rätt.

Skenheligheten i systemet är enorm, och samma art kan hamna i olika grupper.

Den grund som lagstiftningen vilar på, att djuren skall behandlas väl, är det ju inget fel på, det är tolkning och detaljstyrning som fallerar. Och sedan permanentas det med regelverk.


Jag tycker visst att de flesta veterinärer, liksom många inom länsstyrelse och jordbruksverk, gör ett bra jobb. Men det är skit rent ut sagt att vissa skall få gömma sig bakom institutionens sköld och få påverka i negativ riktning.
Jag håller helt med dig. Jag skulle inte komma någonstans med en anmälan. Som du säger...hade jag låtit hunden ligga på det viset någon annanstans, och själv hävdat för veterinären att jag anser hon är stabil och gott kan vänta iaf 3-4 timmar till medans jag pysslar lite med mina andra...då hade jag utan undantag blivit anmäld och iaf fått hot om djurförbud. Det är ju bara för djäkligt alltså

Postat med Alternativ.nu´s app


VS

  • Gäst
SV: Skadad bilrädd katt och anmäld till länsstyrelsen
« Svar #30 skrivet: 06 aug-18 kl 09:49 »
Smärta går över och katter läker av sig själva, så man skall inte tillskriva vården för mycket.

När det gäller vården av folk så har vi en annan kostnadsbild för individen, så även om man kan irritera sig på ständiga återbesök så blir man oftast inte ruinerad av dem. Det här med katten har ju en annan karaktär. I princip kan en dålig veterinär hålla på med behandling efter behandling, och tvinga in kunden genom att anmäla eller hota att anmäla denne till länsstyrelsen, så att kostnaden (och lidandet) blir enorm.


Jag visste att välfärds sjukvården gäller bara tvåbenta invånare men jag kunde inte ana att en välutbildad yrkesutövare som är född och uppvuxen under världens sjätte minst korrumperade landets samhällsnormer, kan hitta på så korrumperade lowlife sätt att tjäna pengar på. Det är så tragisk!

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Skadad bilrädd katt och anmäld till länsstyrelsen
« Svar #31 skrivet: 06 aug-18 kl 23:59 »
Imorgon försöker jag åka till ny vet. Katten lär lida en del och jag har ingen aning hur det kommer gå. Men jag provar. Hoppas det får ett slut och stackarn får läka ifred sen...

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

400 gäster, 4 användare (1 dolda)
Tiomilaskogen, Åsa Slobodnik, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser