Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  arga bin bittermandelolja  (läst 3669 gånger)

Tomviking

  • Inlägg: 70
    • Östergötland
arga bin bittermandelolja
« skrivet: 02 aug-18 kl 00:00 »
Har fått ett samhälle som är arga, Man hinner inte röra kupan innan de hälsar på en.
Blanda bittermandel olja 3 droppar med 3dl vatten. Spruta detta på mina handskar och ansikts skyddet men jag tyckt inte det hjälpte 

Hur gör ni??
Hur blandar ni??

Bina hatar ju bittermandel eller??
Jag kan motstå allt utom frestelser

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: arga bin bittermandelolja
« Svar #1 skrivet: 02 aug-18 kl 01:52 »
Flytta kupan några meter ca (10m) ställ en låda på den gamla platsen, alla flygbin hamnar i den nya lådan och det är dom som har sämst humör, byt drottning och drivfodra och invintra.
Gör flytten på kvällen eller natten så blir det lite lugnare.
Dom gillar inte bittermandelolja det retar upp dem, använd nya/ tvättade handskar och kläder.
 

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: arga bin bittermandelolja
« Svar #2 skrivet: 02 aug-18 kl 10:09 »
Flytta kupan några meter ca (10m) ställ en låda på den gamla platsen, alla flygbin hamnar i den nya lådan och det är dom som har sämst humör, byt drottning och drivfodra och invintra.
Gör flytten på kvällen eller natten så blir det lite lugnare.
Dom gillar inte bittermandelolja det retar upp dem, använd nya/ tvättade handskar och kläder.

Lite vilseledande info hur man ska göra med bina

Tjörnbo

  • Inlägg: 15
    • Bohuslän
SV: arga bin bittermandelolja
« Svar #3 skrivet: 02 aug-18 kl 10:27 »
Nja inte måste man flytta den ett tiotal meter, det räcker bara att ställa den bredvid, så kan du göra och sätta en avläggare på den gamla platsen som du kan sätta nya drottningen i. Sen när allt är klart i avläggarn så kan du slå ihop det med gamla samhället (tagit bort gamla drottningen såklart innan).

Sen så har du ju ännu mer bin i kupan på kvällen ju när de inte är ute och flyger så jag ser det inte som bättre att göra det då, möjligen om du stängt flustret men annars inte enligt min erfarenhet.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: arga bin bittermandelolja
« Svar #4 skrivet: 02 aug-18 kl 13:28 »
Aggressiva bin struntar ett stort stycke i bittermandlar, nejlikor, vatten, rök etc
Fungerar samhället dvs har ägg och larver så ta bort drottningen och låt bina göra en ny. Använd rök och kaktång när du letar. Leta helst när så många bin som möjligt är ute och flyger.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Tomviking

  • Inlägg: 70
    • Östergötland
SV: arga bin bittermandelolja
« Svar #5 skrivet: 02 aug-18 kl 17:04 »
Nja inte måste man flytta den ett tiotal meter, det räcker bara att ställa den bredvid, så kan du göra och sätta en avläggare på den gamla platsen som du kan sätta nya drottningen i. Sen när allt är klart i avläggarn så kan du slå ihop det med gamla samhället (tagit bort gamla drottningen såklart innan).

Sen så har du ju ännu mer bin i kupan på kvällen ju när de inte är ute och flyger så jag ser det inte som bättre att göra det då, möjligen om du stängt flustret men annars inte enligt min erfarenhet.

Gjorde som du beskrev vred kupan och flytta den ett par meter åt sidan.
Men innan jag gjorde det så var jag lite elak jag hällde vatten på dom ur en petflaska 1,5 lit sen flytta jag kupan åt sidan. På den gamla platsen ställde jag dit en låda med utbyggda ramar men bara 9st ramar en tidig yngelram från en annan kupa och 2st foder ramar. Efter badet så kom de flygandes till den så kallade avläggaren.. Nu är det bara att vänta..Att det blev 9 ramar beror på att jag ville ha lite mer mellanrum till yngelramen..

Jag kan motstå allt utom frestelser

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: arga bin bittermandelolja
« Svar #6 skrivet: 02 aug-18 kl 23:21 »
Lite vilseledande info hur man ska göra med bina

Vad är fel/ vilseledande?
Få bort dom mest aggressiva bina och håll ryggen fri från dom när du byter drottning och drivfodra samhället tills invintring inför nästa år.
Då draget troligen är över så låter man dragbina vara ifred tills dom gjort sitt, förhoppningsvis så bygger dom ut lite mellanväggar med hjälp av drivfodring.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: arga bin bittermandelolja
« Svar #7 skrivet: 03 aug-18 kl 06:55 »
Gjorde som du beskrev vred kupan och flytta den ett par meter åt sidan.
Men innan jag gjorde det så var jag lite elak jag hällde vatten på dom ur en petflaska 1,5 lit sen flytta jag kupan åt sidan. På den gamla platsen ställde jag dit en låda med utbyggda ramar men bara 9st ramar en tidig yngelram från en annan kupa och 2st foder ramar. Efter badet så kom de flygandes till den så kallade avläggaren.. Nu är det bara att vänta..Att det blev 9 ramar beror på att jag ville ha lite mer mellanrum till yngelramen..
Jag förstår nog inte riktigt. Hällde du vatten i kupan innan den flyttades bara för att vara elak?
Är det nu bara ett gäng dragbin (en del kommer att hitta hem igen om de står nära) som kommer till den gamla platsen och den nyditsatta yngelramen så är det lite fundersamt om de dragbina klarar att reaktivera sina foderkörtlar och kan dra upp en ny bra drottning. Dragbiavläggare/konstsvärm görs väl ffa när bina vill svärma?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: arga bin bittermandelolja
« Svar #8 skrivet: 03 aug-18 kl 08:02 »
Aggressiva bin struntar ett stort stycke i bittermandlar, nejlikor, vatten, rök etc
Fungerar samhället dvs har ägg och larver så ta bort drottningen och låt bina göra en ny. Använd rök och kaktång när du letar. Leta helst när så många bin som möjligt är ute och flyger.
Hur tror ni, är det för sent på säsongen för att få drottningar parade nu?
 Vi har inga drönare kvar, vad vi kan se.
Tror att värmen och torkan fått bina att jaga ut/bort drönarna!?
Kanske bättre att köpa en redan parad och klar drottning?

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: arga bin bittermandelolja
« Svar #9 skrivet: 03 aug-18 kl 10:05 »
Vad är fel/ vilseledande?
Få bort dom mest aggressiva bina....

Vad är tanken att man gör med en gamla platsen?
Låta dragbina stå där?

Blev bättre info med ditt andra inlägg.
Man ska helt enkelt låta dem bygga ut ramar och sen självdö?



Jag tror iförsig att en bra drottning ändrar humöret på flygbina men det låter jag vara osagt

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: arga bin bittermandelolja
« Svar #10 skrivet: 03 aug-18 kl 10:36 »
Hur tror ni, är det för sent på säsongen för att få drottningar parade nu?
 Vi har inga drönare kvar, vad vi kan se.
Tror att värmen och torkan fått bina att jaga ut/bort drönarna!?
Kanske bättre att köpa en redan parad och klar drottning?
Tyckte oxå att de slängde ut drönare här för ett par veckor sedan men de har drönare kvar överallt vad jag kan se, så alla har de inte kastat ut. Hade en svärm här för några år sen och den gick typ 19/8 och kupan den lämnade klarade galant att dra upp en ny drottning, dock fanns ju viseceller redan på plats när de svärmade ut.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Tomviking

  • Inlägg: 70
    • Östergötland
SV: arga bin bittermandelolja
« Svar #11 skrivet: 03 aug-18 kl 11:31 »
Jag förstår nog inte riktigt. Hällde du vatten i kupan innan den flyttades bara för att vara elak?
DE tappar ju flygförmågan om de blir blöta...Att spraya vatten går väll an men att hälla vatten över dom [är ju inte snällt..

Hur tror ni, är det för sent på säsongen för att få drottningar parade nu?
 Vi har inga drönare kvar, vad vi kan se.
Tror att värmen och torkan fått bina att jaga ut/bort drönarna!?
Kanske bättre att köpa en redan parad och klar drottning?
Att dra upp en egen drottning är försent även om det finns drönare, tempen sjunker, det blir att köpa en drottning min mentor skulle försöka hitta en....


DEn flyttade kupan fick stödfoder 50/50 blandning tidigt på för middagen öppna locket och det var lugna gatan..  ps dom fick ca:2liter
Även den arga kupan fick foder ca: 4 liter 50/50 blandning och lite deg. Det var nästan fullt med bin och inte lika arga kändes det som. Flustret på bägge förminskades till en liten öppning..

Det blir nog att slå ihop dom senare i slutet på september innan kylan kommer..
Jag kan motstå allt utom frestelser

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: arga bin bittermandelolja
« Svar #12 skrivet: 03 aug-18 kl 11:36 »
Hur tror ni, är det för sent på säsongen för att få drottningar parade nu?
 Vi har inga drönare kvar, vad vi kan se.
Tror att värmen och torkan fått bina att jaga ut/bort drönarna!?
Kanske bättre att köpa en redan parad och klar drottning?

I Skåne har det varit drönarslakt i 14 dagar nu. Borta på parningsstationen på Hasslö i Karlskronas skärgård så blev det rekordtidigt i år, där startade drönarslakten för drygt en månad sedan...!

Hör av dig i ett pm om du behöver en äggläggande Buckfastdrottning.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Tomviking

  • Inlägg: 70
    • Östergötland
SV: arga bin bittermandelolja
« Svar #13 skrivet: 03 aug-18 kl 11:36 »
Tyckte oxå att de slängde ut drönare här för ett par veckor sedan men de har drönare kvar överallt vad jag kan se, så alla har de inte kastat ut. Hade en svärm här för några år sen och den gick typ 19/8 och kupan den lämnade klarade galant att dra upp en ny drottning, dock fanns ju viseceller redan på plats när de svärmade ut.

OJ svärma så sent och dom fixa en ny drottning.. Då kanske mina lyckas också.
Drönare finns i alla mina kupor 4st blev 5st ...

Det är bara att vänta och se..
Jag kan motstå allt utom frestelser

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: arga bin bittermandelolja
« Svar #14 skrivet: 03 aug-18 kl 11:38 »
Jag tror iförsig att en bra drottning ändrar humöret på flygbina men det låter jag vara osagt

I viss mån är det så, speciellt före och kring midsommar. Nu däremot är det väldigt lite av den effekten som man skulle kunna skönja.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Tomviking

  • Inlägg: 70
    • Östergötland
SV: arga bin bittermandelolja
« Svar #15 skrivet: 03 aug-18 kl 11:38 »
I Skåne har det varit drönarslakt i 14 dagar nu. Borta på parningsstationen på Hasslö i Karlskronas skärgård så blev det rekordtidigt i år, där startade drönarslakten för drygt en månad sedan...!

Hör av dig i ett pm om du behöver en äggläggande Buckfastdrottning.

Ja absolut 
Jag kan motstå allt utom frestelser

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: arga bin bittermandelolja
« Svar #16 skrivet: 03 aug-18 kl 20:12 »
I Skåne har det varit drönarslakt i 14 dagar nu. Borta på parningsstationen på Hasslö i Karlskronas skärgård så blev det rekordtidigt i år, där startade drönarslakten för drygt en månad sedan...!
...
Mina Nordiska bin har ännu inte börjat kasta ut drönare och de står inte så långt från Hasslö. Buckfast ger upp lättare kanske?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: arga bin bittermandelolja
« Svar #17 skrivet: 04 aug-18 kl 06:35 »
Mina Nordiska bin har ännu inte börjat kasta ut drönare och de står inte så långt från Hasslö. Buckfast ger upp lättare kanske?

Det handlar nog snarare om att Hasslö brukar vara en öken för bina - i år har där varit än mer öken än någonsin tidigare. Jag har aldrig hört att drönarslakten skulle starta senare på säsongen hos Mellifera mellifera (the black bee) än hos andra bin?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

737 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser