Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plötsligt brunfärgat vatten i egen brunn? Borrkax efter 2 år?  (läst 5949 gånger)

avocadoo

  • Inlägg: 7
    • Uppland
Har en egeborrad brunn (ca70m) sedan 2 år som fungerat felfritt. Bra värden vid 2 vattentester sedan uppstart.

Förra året hade området problem med mycket låga vattennivåer men vi märkte inga problem med brunnen.

Idag blev plötsligt vårt vatten brunfärgat. Ingen lukt, ingen skillnad i vattentryck. Vi bytte vattenfilter igår och nu när vi tittar på det så är det helt svart och det är ett ett par cm lager med svart pulver i botten(kax?). På ett dygn har det nya filtret blivit skitigare än förra filtret på ett helt år.

En stund idag så vattnade vi samt spolade maximalt med vatten i två kranar för att fylla upp en barnpool. Kan detta ha blivit för mycket?

Håller brunnen på att sina? Är vattnet tjänligt om det är grumligt? Ska man spola igenom för att se om vattnet klarnar eller ska man använda det så snålt och sparsamt man bara kan?

Inga grannar har problem iår med lågt vatten...


Tacksam För all input.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
Jag har en gammal borrad brunn som regelbundet ger brunt vatten någon vecka varje vår i samband med tjällossningen. Jag förmodar att det är någon form av ytvatteninträngning.

Jag tror knappast man behöver oroa sig för att vattnet är otjänligt om det inte finns några saker i närheten som gör att ev inträngande vatten från ytligare lager kan vara ohälsosamt (betande djur omkring brunnen, gödselstackar, tvivelaktiga avlopp etc).
Smakar vattnet normalt?  Om man häller upp det bruna vattnet i en flaska och låter den stå stilla, klarnar det och det blir en brun fällning på botten så småningom?
Hur är vattenkvaliteten för övrigt när det gäller hårdhet, lukt, järn eller andra metaller mm?

avocadoo

  • Inlägg: 7
    • Uppland
Vattnet har redan klarnat upp och nu skulle jag inte ens upptäcka att det är svagt, svagt gulfärgat om jag inte visste om det... Hällde upp vatten i en glasflaska för någon timme sedan, har inte sjunkit något till bottnen, men som sagt. Det syns knappt längre att det är missfärgat.

Finns inget runt omkring som du nämner.

Vattenkvalitén har varit god hela tiden tidigare.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
Då är det nog bara att se det som ett skönhetsfel hos vattnet.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
Beroende på vad det är för vattenfilter, så kan det tillfälligt grumla vattnet innan kemikalier och/eller kolet "sätter sig" tillrätta.

Om man skall fylla mycket vatten, så kan det vara bättre att tappa vatten en stund, sedan låta brunnen återhämta sig nån timme eller två innan man tappar ut mer vatten.

/Rikard

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
Här har vi rätt mycket av både järn, mangan och kalk i vattnet, och efter att åren går så faller det ut i ledningar och hydrofor. Använder man onormalt mycket vatten, eller att det varit strömavbrott så hydroforen fyller upp igen, så blir det slamflykt. Samma händer om ledningarna fryser, eller nästan fryser, vilket kan ske vid tjällossning.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

324 gäster, 3 användare
xaelanar, Storlyckans Anna, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser