Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kompakt vattenvärme i tiny house  (läst 2675 gånger)

Markolainen

  • Inlägg: 4
    • Norrbotten
Kompakt vattenvärme i tiny house
« skrivet: 18 jul-18 kl 12:34 »
Jag håller på att skissa och rita lite på olika lösningar för att värma upp ett norrbottniskt tiny house på c:a 8 kvm.
Vad jag prioriterar mest är ihållande, billig, (viktmässigt) lätt värme och då verkar vedeldad vattenvärme det bästa.

- Kaminer och lösningar att få vattenvärme till dem genom ex vattentankar på och omkring dem. Skulle absolut gå men känns långt ifrån optimalt.
- Bastuaggregat med ex vattentank vid stenarna skule fungera men de värmer något så fruktansvärt mycket, jag är ute efter så få kW som möjligt.
- En värmepanna skulle väl vara det optimala tror jag. Men de är stora, väger och är dyra att införskaffa sig.
- Kamin med vattenvärmare i skorstenen skulle nog kunna fungera men känns inte som det helt bästa kanske?

Även om jag har "ok" lösningar så skulle jag gärna ta emot tips och åsikter kring mina förslag. Kan ju ha missat något eller tänkt helt fel.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kompakt vattenvärme i tiny house
« Svar #1 skrivet: 18 jul-18 kl 12:44 »
Skulle lagt vattenburen golvvärme i ett sånt litet hus, så alla väggar är fria.
Vad du ska elda i har jag ingen aning om, men blir det inte trångt med en eldstad av något slag på 8 kvadrat?

Markolainen

  • Inlägg: 4
    • Norrbotten
SV: Kompakt vattenvärme i tiny house
« Svar #2 skrivet: 18 jul-18 kl 12:51 »
Skulle lagt vattenburen golvvärme i ett sånt litet hus, så alla väggar är fria.
Vad du ska elda i har jag ingen aning om, men blir det inte trångt med en eldstad av något slag på 8 kvadrat?
Jo det var exakt det som var min tanke faktiskt. :)
Jo det finns ju inte mycket plats över till någonting förutom säng, toalett och litet kök. Men det är ett av målen jag har och ser inte riktigt några andra möjligheter när tempraturerna sjunker under 30 grader de värsta dagarna.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Kompakt vattenvärme i tiny house
« Svar #3 skrivet: 18 jul-18 kl 12:55 »
Vad har du tänkt dig för energikälla för uppvärmningen? Ved, flis, pellets, olja, gasol, el ...?

Jag skulle föreslå att du studerar värmesystemet i en Solifer husvagn, som har vattenburen golvvärme från fabrik (åtminstone gäller detta modeller från 80-talet). Kommer man över en eller ett par skrotfärdiga sådana vagnar, går det nog att ta vara på stora delar av det värmesystemet för återanvändning.  Sen gäller det bara att sätta dit en lämplig apparat för att värma vattnet om man anser att det blir för dyrt i drift med Solifers elpatron eller gasolpanna.

Jag undrar om det vore praktiskt möjligt att konvertera en gasolpanna för husvagn eller en vattenvärmande Eberspächer- eller Webastovärmare till pelletsdrift.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kompakt vattenvärme i tiny house
« Svar #4 skrivet: 18 jul-18 kl 12:57 »
Om du tänkt ha kök, så har du nog tänkt laga mat på nått vis.

Vedeldad spis, som värmer golvvärmen?

Markolainen

  • Inlägg: 4
    • Norrbotten
SV: Kompakt vattenvärme i tiny house
« Svar #5 skrivet: 18 jul-18 kl 13:14 »
Vad har du tänkt dig för energikälla för uppvärmningen? Ved, flis, pellets, olja, gasol, el ...?

Jag skulle föreslå att du studerar värmesystemet i en Solifer husvagn, som har vattenburen golvvärme från fabrik (åtminstone gäller detta modeller från 80-talet). Kommer man över en eller ett par skrotfärdiga sådana vagnar, går det nog att ta vara på stora delar av det värmesystemet för återanvändning.  Sen gäller det bara att sätta dit en lämplig apparat för att värma vattnet om man anser att det blir för dyrt i drift med Solifers elpatron eller gasolpanna.

Jag undrar om det vore praktiskt möjligt att konvertera en gasolpanna för husvagn eller en vattenvärmande Eberspächer- eller Webastovärmare till pelletsdrift.
Absolut helst ved då det finns billigast att få tag på. Sneglat åt pellets med men det känns som inte rätt.

Ska kika till dem. Men det är ju tyvärr just apparaten som ska värma som jag ser som mitt största bekymmer just nu.
Om du tänkt ha kök, så har du nog tänkt laga mat på nått vis.

Vedeldad spis, som värmer golvvärmen?
Jo det kommer ske med portabel el- eller gasolspis beroeende på ifall jag skulle vara kopplad till elnätet.

Jag förstår inte riktigt sista frågan? Om jag ska kombinera dem båda? Jag hade helst haft någon form av kamin med kokplatta men problemet är just att värma upp värmevattnet på något snitsigt sätt i samma veva.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kompakt vattenvärme i tiny house
« Svar #6 skrivet: 18 jul-18 kl 14:32 »
Några ord som föll bort, skyller på värmen.
Skulle varit.

Vedeldad spis, som värmer golvvärmen kanske vore en ide?

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Kompakt vattenvärme i tiny house
« Svar #7 skrivet: 18 jul-18 kl 15:22 »
Kika på glembrings kaminer.
Små, lätta. går dock på diesel. Kanske går att konvertera till bioolja/veg olja/rapsolja.

http://glembring.se/kaminer/

 

Markolainen

  • Inlägg: 4
    • Norrbotten
SV: Kompakt vattenvärme i tiny house
« Svar #8 skrivet: 19 jul-18 kl 01:02 »
Kika på glembrings kaminer.
Små, lätta. går dock på diesel. Kanske går att konvertera till bioolja/veg olja/rapsolja.

http://glembring.se/kaminer/

Ja vikten och funktionerna verkar ju hur bra som helst, utom dieseln då. Ska spara länken och kontakta dem om inget annat skulle finnas. Tack!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

351 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser