Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  I Skellefte ska de testa ett hus som är självförsörjande.  (läst 4619 gånger)

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: I Skellefte ska de testa ett hus som är självförsörjande.
« Svar #60 skrivet: 28 dec-17 kl 22:53 »
Som restprodukterna som blir när man utvinner glykosen ur grönmassan?
Skall man köra det på tippen? Eller deponin?
Tappar man inte "självförsörjningen" då?
Det byggs ju många självförsörjningshus i sverige och än mer i europa där det blivit både en trend men också lagkrav vid nybyggnation.
det handlar alltså om att HUSET skall vara självförsörjt. Skall man odla grönmassa krävs dessutom mark och det är det brist på i städer. skall man transportera grönmassa till huset för energiframställning faller tanken på självförsörjning då det är samma system som idag när vi tillför energi t.ex el eller fjärrvärme. det brister både i miljötänk och logik hos en del.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: I Skellefte ska de testa ett hus som är självförsörjande.
« Svar #61 skrivet: 28 dec-17 kl 23:00 »
Det byggs ju många självförsörjningshus i sverige och än mer i europa där det blivit både en trend men också lagkrav vid nybyggnation.
det handlar alltså om att HUSET skall vara självförsörjt. Skall man odla grönmassa krävs dessutom mark och det är det brist på i städer. skall man transportera grönmassa till huset för energiframställning faller tanken på självförsörjning då det är samma system som idag när vi tillför energi t.ex el eller fjärrvärme. det brister både i miljötänk och logik hos en del.

Jag kan ibland förstå att man missar ett enkelt ord här och där.
Men i detta fallet så har det nämnts ett flertal gånger och vilket är ordet? Jo " självförsörjning"
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

BjörnBjörn

  • Inlägg: 20
    • -
SV: I Skellefte ska de testa ett hus som är självförsörjande.
« Svar #62 skrivet: 29 dec-17 kl 02:23 »
Åhh herre min ge, dessa trådar är ju bara för roliga när x-lab kommer igång!

Bara att han fick oss att tro att det var hans patent när det var nån annans men att han hade tillgång till själva patentansökan/liknande, kan ju inte bli annat än episkt!

Att sen med en dåres envishet hävda glukosens överlägsenhet enkom genom att räkna antalet väteatomer utan några som helst kunskaper i hur man skulle kunna frigöra dessa, det kan inte bli bättre!

X-lab du är mitt absoluta favorittroll på samtliga forum jag läser, fortsätt utmana allt o alla!

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: I Skellefte ska de testa ett hus som är självförsörjande.
« Svar #63 skrivet: 29 dec-17 kl 03:21 »
va fan är det för fel på folk ?? H =Väte= atom nr 1 i periodiska systemet placerad som atom nr 1 högst upp till vänster om jag inte mins fel. molekyler har inget med atomer att göra, det är en byggsten som en mur med massor av tegelstenar ( om man nu vill argumentera om det så är det bra att man vet vad som är vad) du reftillglykos moekylen och inte till vätet


Om du hade läst inlägget, så efter molekylvikt, så är H atommassa nästan samma fär vatten och glukosmolekylen.
Det har ju en betydelse när man skall jämföra hur olika energislag(produkter) kan förädlas, till i det här fallet H.


Detta blir mitt sista inlägg här, eftersom sakligheten hoppar lite överallt.
/Rikard


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 3 användare (2 dolda)
Tli

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser