Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Växtnäring med hög halt av fosfor??  (läst 13722 gånger)

filurfigur

  • Gäst
Växtnäring med hög halt av fosfor??
« skrivet: 05 maj-07 kl 19:41 »
Har några växter som behöver hög halt av fosfor för att blomma. Den växtnäring jag har är vanlig krukväxtnäring, med fosforhalt på 1,5 g per 100 ml. Detta säger mig egentligen inte så mycket, men jag gissar på att det kanske inte är så mycket som mina växter skulle behöva.

Så då är frågan vad jag ska ge dem?? Läste något om Bloom Booster, men det fanns tydligen inte att köpa i Sverige, så jag skulle behöva något bättre tips...

Anders Plogen

  • Inlägg: 211
    • -
Re:Växtnäring med hög halt av fosfor??
« Svar #1 skrivet: 05 maj-07 kl 20:08 »
Vad är det för växter?  Benmjöl är bra. Finns i småförpackningar (1kg?) i trädgårdshandeln eller i säck på granngården (kostar en tiondel per kilo jämfört med småförpackningar...) Näringen i benmjöl frigörs långsamt och under flera år. Har du mer bråttom så får du titta på den flytande näring som finns att köpa. Men jag skulle starkt rekommendera att du köper ekologisk, krav-märkt gödsel. Näringsinnehållet redovisas på förpackningen som N-P-K dvs Kväve-Fosfor-Kalium. (t.ex. benmjöl:7-9-0) Leta efter något med högt värde för fosfor.  

filurfigur

  • Gäst
Re:Växtnäring med hög halt av fosfor??
« Svar #2 skrivet: 05 maj-07 kl 20:53 »
Tack!

Det är till mina Frangipani (Plumeria). Har en som är ett år och fyra som bara är några månader gamla. De växer varje dag, och det hade ju varit så roligt om man kunde få dem att blomma.

Ska se om jag hittar någon flytande näring med högt värde för fosfor, så som du förklarade.  :)

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Växtnäring med hög halt av fosfor??
« Svar #3 skrivet: 07 maj-07 kl 11:31 »
Aska? Vanlig hederlig träaska från kaminen eller pannan kanske?
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

filurfigur

  • Gäst
Re:Växtnäring med hög halt av fosfor??
« Svar #4 skrivet: 07 maj-07 kl 17:20 »
Ja aska har jag hört talas om när man pratar om fosfor. Men hur mycket finns det verkligen i askan? Av fosfor, kväve och kalium??

Jag vill ju inte ha för mycket av något annat.

« Senast ändrad: 07 maj-07 kl 18:54 av filurfigur »

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Växtnäring med hög halt av fosfor??
« Svar #5 skrivet: 09 maj-07 kl 12:10 »
Ja aska har jag hört talas om när man pratar om fosfor. Men hur mycket finns det verkligen i askan? Av fosfor, kväve och kalium??

Jag vill ju inte ha för mycket av något annat.



Hej.
Läser i bla a Lena Israelssons bok; Handbok för köksträdgården,

ASKA innehåller mycket kalium och fosfor. Kvävet finns inget kvar av, det har brunnit upp.(Kväve 0, fosfor 1,7 och kalium 8,7 vikt%).

BENMJÖL (och även hornmjöl) är, som Anders skriver, den bästa fosforkällan, men innehåller även en hel del kväve. (Kväve 7, fosfor 9, kalium 0,3 vikt%).

MVH Anette
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Växtnäring med hög halt av fosfor??
« Svar #6 skrivet: 09 maj-07 kl 12:25 »
Av fosfor, kväve och kalium??
Jag vill ju inte ha för mycket av något annat.

Känner du ingen seriös Potatisodlare ?
Dom använder ju Fosforgödsel. P-K gödsel alltså.

Du kanske kan få köpa/få en hink av dom det räcker ju länge till dina plantor.
Gödsla inte för mycket med det bara  ;) bara några korn..

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Växtnäring med hög halt av fosfor??
« Svar #7 skrivet: 09 maj-07 kl 13:00 »
Hej.
Läser i bla a Lena Israelssons bok; Handbok för köksträdgården,

ASKA innehåller mycket kalium och fosfor. Kvävet finns inget kvar av, det har brunnit upp.(Kväve 0, fosfor 1,7 och kalium 8,7 vikt%).

BENMJÖL (och även hornmjöl) är, som Anders skriver, den bästa fosforkällan, men innehåller även en hel del kväve. (Kväve 7, fosfor 9, kalium 0,3 vikt%).

Urin innehåller förstås mest kväve, men det finns en metod att koka urinet och kondensera ut fosforn. Hur exakt vet jag inte dock. Kvävet borde iaf koka bort rätt omgående.

Men om man ändå kokar så går det ju åt ved till detta (för inte lär du koka urin inomhus, blir nog inte så trevligt). Och då får man ändå aska.

Aska + urin borde vara ett fullgott NPK-gödsel, om man nu inte bara är ute efter PK.

Varför betala för ngt man har gratis?
« Senast ändrad: 09 maj-07 kl 13:01 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

filurfigur

  • Gäst
Re:Växtnäring med hög halt av fosfor??
« Svar #8 skrivet: 09 maj-07 kl 18:07 »
Jag har läst om Plumerian och de som lyckas med dem ger dem Bloom Booster etc, med NPK  10-50-10.

Det finns dock inte att köpa i sverige. Folk verkar bara ha fått tag på det i USA.

Så det känns inte som att urin skulle räcka till plantorna, plus att det kanske börjar lukta i lägenheten om de skulle få sån gödsel... mina växter är nämligen inomhus.

Men om man ska ge dem aska, hur ska man göra det då? Ska man röra ner lite i jorden i kurkorna, eller ska man blanda ut det i vattnet och ge när man vattnar???

Känner mig nästan lite desperat på att få se dem blomma.  :P

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Växtnäring med hög halt av fosfor??
« Svar #9 skrivet: 09 maj-07 kl 18:16 »
Urin luktar inte i min erfarenhet. Det skall spädas 1:10, så det är i princip luktfritt. Men det spelar ju mindre roll i ditt fall, eftersom urin är N-P-K. 90-5-5 eller ngt sådant, dvs inte vad du letar efter.

Aska skall nog myllas ner. Aska + vatten = lut.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Växtnäring med hög halt av fosfor??
« Svar #10 skrivet: 09 maj-07 kl 18:21 »
Känner mig nästan lite desperat på att få se dem blomma.  :P
Var mitt P-K  förslag dåligt  ???  t.ex  P-K 13-13
Där är ju bara Fosfor och Kalium.  :)

mvh Rosa
« Senast ändrad: 09 maj-07 kl 18:48 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

filurfigur

  • Gäst
Re:Växtnäring med hög halt av fosfor??
« Svar #11 skrivet: 09 maj-07 kl 18:25 »
Nej Rosa, det var inte dåligt! Men jag känner ingen potatisodlare...  :-\

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Växtnäring med hög halt av fosfor??
« Svar #12 skrivet: 12 aug-18 kl 20:58 »
Gammal tråd. Men eftersom jag letar ekologiska alternativ till pk gödsel så hittade jag denna tråd.

Potatis odlarnas pk gödsel är inte ekologisk. Det är konstgödsel.

Jag har hittat grottmans bat guano. Det är spillning från fruktätande fladdermöss. Har varit bra för att stimulera blomning och fruktsättning på tomater. Borde vara utmärkt för blomkrukor inomhus.

Men det är för dyrt för för mitt behov. När man odlar växter utanför rekommenderad zon så kan man öka schansen för vintetöverlevnad med pk gödsel på sensommaren. Då känns ju som en bra idé med aska. Men det kan vara svårt att hitta nu. Varmaste sommaren på länge och eldförbud sedan nästan två månader. Inte mycket aska går att finna.

Önskar tips på andra ekologiska pk gödslar eller var jag kan hitta aska just nu.

Mvh
Magnus

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Växtnäring med hög halt av fosfor??
« Svar #13 skrivet: 12 aug-18 kl 21:50 »
Skarvskit innehåller mycket fosfor, bara ro ut till en hemsökt ö och hämta.

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Växtnäring med hög halt av fosfor??
« Svar #14 skrivet: 13 aug-18 kl 07:36 »
Hur är det med tång, innehåller inte det en hel del fosfor?
Ingen människa är illegal

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Växtnäring med hög halt av fosfor??
« Svar #15 skrivet: 13 aug-18 kl 10:14 »
Här finns en krav-godkänd fosforgödsel i 25 kilos säck https://www.semenco.se/dcm-eco-fos-3

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Växtnäring med hög halt av fosfor??
« Svar #16 skrivet: 13 aug-18 kl 14:12 »
Här finns en krav-godkänd fosforgödsel i 25 kilos säck https://www.semenco.se/dcm-eco-fos-3

Det jag söker är alltså PK gödsel. Denna produkten är NP gödsel.

Skarvskit och tång låter intressant. Men besvärligt att hantera. Jag tror jag får fuska med konstgödsel i år.

Mvh
Magnus

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Växtnäring med hög halt av fosfor??
« Svar #17 skrivet: 13 aug-18 kl 14:23 »
Hasselfors garden har en ren pk gödsel men det är väldigt mycke k i förhållande till p.
den jag tipsade om innan har 4 kväve till 23 fosfor.

Berberis

  • Inlägg: 1596
    • Närke
SV: Växtnäring med hög halt av fosfor??
« Svar #18 skrivet: 13 aug-18 kl 17:00 »
På påsarna med PK-gödsel står det Höstgödsel. De finns att köpa lite här och var.

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Växtnäring med hög halt av fosfor??
« Svar #19 skrivet: 13 aug-18 kl 17:36 »
Ja, tång o.d. är väl snarare för att myllas ner i början av säsongen eller använda som täckmaterial allteftersom, men inte för snabbverkande effekt. Tänker att det ändå måste finnas mycket människor med aska (som jag själv) eftersom det är så lite som ska läggas ut i landen. Kanske fråga stadsbor med vedspis eller folk som har helt och hållet eluppvärmt (min farsa brukar ha stora mängder aska)?

Sen lär ju kvävet avgå snabbare om man blandar aska med urin, så det borde ju innebära relativt mera fosfor.
Ingen människa är illegal


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

812 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bortan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser