Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tidig dräktighet  (läst 3910 gånger)

Lisa A

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
Tidig dräktighet
« skrivet: 16 dec-16 kl 16:01 »
Hej, ny här så får väl se hur detta går.
Köpte tre jämtgetter i oktober, två från samma ställe och en från ett annat. Den som vi köpte själv från ett ställe är född i mars men hade gått med bock hela vägen fram tills vi köpte henne, så känns som ganska stor risk att hon är dräktig...hon är något mindre än sina jämngamla kompisar.
Är det någon som har erfarenhet av tidig dräktighet och killning? Hur brukar det gå och kan jag göra något? Tyvärr tänkte vi nog inte igenom det hela vägen när vi köpte henne och nu vill jag hjälpa henne så gott jag kan!
Tacksam för alla tips //orolig getägare

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Tidig dräktighet
« Svar #1 skrivet: 16 dec-16 kl 17:27 »
Hej, det är inte lätt när man köper djur första gången. En ung get behöver både näring för att växa och till fostret. Se till att hon får ett näringsrikt foder, hö + pellets för ungdjur och alltid tillgång till mineraler. Då har du gjort vad du kan.
Ta det försiktigt med kraftfodret i början, det bör gå någon vecka tills du är uppe i full giva. Ge helst två gånger om dagen, håll koll på spillningen de första veckorna, klumpar den sig får du dra ner givan.
Tror du ska sikt på ca 100g protein om dagen fram till killning.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Tidig dräktighet
« Svar #2 skrivet: 20 dec-16 kl 14:22 »
Ge tillskott av E-vitamin och selen under den förmodade högdräktigheten, alltså de sista 2 månaderna innan du tror att killingen ska födas. Det brukar börja synas att de blir större om buken ungefär halvvägs in i dräktigheten, alltså efter 2,5 månad.
Har hon blivit betäckt i oktober var hon 7 månader, och det brukar inte vara någon fara om hon vuxit som hon ska, men nu skrev du att hon var liten för sin ålder. Ett extra öga på henne är en bra idé!
Hur eller hur tycker jag att du ska ta ett snack med säljarna, och förklara för dem att det är smart att skilja från getkillingarna från pappor och bröder när de är c:a 3 månader gamla. Står bl a på Föreningen Allmogegetens hemsida här: http://www.allmogegeten.se/skotsel_index.html
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Tidig dräktighet
« Svar #3 skrivet: 20 dec-16 kl 17:02 »
Är det någon som har erfarenhet av tidig dräktighet och killning?

Ja, jag har en bekant som hade en get som fick 2 killingar vid omkring 10mån. Killingarna var små och klena men överlevde. Mamman var hopplöst dålig och ville inte att killingarna skulle dia så mycket som de borde. Hennes juver var också väldigt litet trots kraftfoder. Problemet är väl att en killing som växer själv och samtidigt har killingar i magen har ett väldigt stort näringsbehov som kan vara svårt att tillgodose. Får hoppas att din killing bara har en killing i magen så kanske det går bättre och att födelsevikten inte är så låg.
Att moderskänslor tycktes saknas tror jag endast beror på getens låga ålder för ingen annan get i besättningen har visat sådana tendenser.

Angående kraftfoder får du nog räkna med att ge geten som ger di ca 5-6hg korn/ärtor per dag när hon ger di och uppdelat på minst 2 givor. Och börja med kraftfoder ca 6v innan killingarna dimper ned och trappa upp i långsam takt till full giva. Köp även selevitan på apoteket och ge den dräktiga en dos. Det är jättebra och ökar chansen för att killingarna som föds är starka. Ge även killingarna som föds lite selevitan (typ ett halvt kryddmått) vid födseln. Köp inte det som heter "E-selen" på granngården för det är så svagt att man måste utfodra med det varenda dag (året runt) om det ska göra någon skillnad för nyfödda killingar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tidig dräktighet
« Svar #4 skrivet: 10 jan-17 kl 12:15 »
Välkommen hit!  Och jämtgetter också, då blir vi extra glada! :)

  Om du har möjlighet att visa oss några foton, så kan vi lättare hjälpa dig.  Till skillnad från olivia.k hoppas jag på två foster - för de brukar vara mindre, vart och ett.  Den stora livsfaran för både mor och barn är om bäckenets benring inte hunnit växa tillräckligt för att släppa igenom ungens kranium, som också är av ben.  I riktiga nödfall bör man svältforda modern under den sista hälften av dräktigheten, ty då växer inte hon, bara fostret ...

  Får ni bara ut ungarna i levande tillstånd, och modern inte går sönder alltför mycket under arbetet, så går det alltid att fodra extra efteråt - nappflaska till småttet och rikligt med foder till modern.

  Att en förstföderska inte bryr sig om sin nyfödda killing tror jag oftast beror på smärtchock.  Alla hennes hormoner kommer i total oordning.  De flesta brukar fatta galoppen nästa gång, men det blir då, det.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lisa A

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
SV: Tidig dräktighet
« Svar #5 skrivet: 28 jan-17 kl 21:47 »
Hej och tack för alla svar! :D
Än så länge har det inte blivit någon killing. Juvret och spenar känns normala och som samma storlek som kompisarnas och magen ser inte annorlunda ut. Om jag känner på rätt ställe så känns även ligamenten normala. Men hon är fortfarande mindre och även lite tunnare än sina kompisar, har börjat ge lite kraftfoder ifall hon är dräktig och de har en saltsten, viltsten och mineralsten för nöt. Självklart har de sly och hö också :) Ska även köpa selevitan på apoteket på måndag är tanken. Har jag gjort rätt då? några fler tips?
Jag har räknat ut att 14 mars borde vara sista dagen som det är möjligt att hon killar om hon är dräktig, vi fick hem henne 7 oktober och då hade hon gått med bock hela tiden fram tills dess. Har jag räknat rätt då? Borde det börjat synas nu isåfall? eller har jag uppfattat det rätt att killingar kan komma utan förvarning :o
Jag har försökt att få upp bilder men de verkar vara för stora i formatet ska se om jag kan lyckas snart... ;)
Återigen tack för hjälpen :)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Tidig dräktighet
« Svar #6 skrivet: 28 jan-17 kl 23:01 »
Men hon är fortfarande mindre och även lite tunnare än sina kompisar, har börjat ge lite kraftfoder ifall hon är dräktig och de har en saltsten, viltsten och mineralsten för nöt. Självklart har de sly och hö också :) Ska även köpa selevitan på apoteket på måndag är tanken. Har jag gjort rätt då? några fler tips?


Ja, getter skall ha mineralfoder också. Jag vet inte vad du menar med "mineralsten" ifall det är samma som mineralfoder? Endast saltstenar, även om en del är lite färgade, duger inte som enda mineralkälla. Om man har fri tillgång på mineralfoder behöver man antagligen inte selevitan, men om du inte har gett dem mineralfoder är det ytterst viktigt att de får selevitan. Att killingar har selenbrist är vanligt om man inte ger mineralfoder. De är då svaga och klena och risken att de dör är stor.
Det mineralfoder du ska köpa åt getter är det som är gjort för nöt då det inte finns tillräckligt med koppar i det som görs för får, men det för får är ju bättre än inget alls.

http://www.gardochdjurhalsan.se/sv/not/kunskapsbank/artiklar/2013/e/430/alla-djur-behover-mineraler-for-att-vaxa-och-ma-bra/




Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tidig dräktighet
« Svar #7 skrivet: 01 feb-17 kl 23:18 »
14 mars?  Då borde det börja synas på henne, om det finns växande liv därinne.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lisa A

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
SV: Tidig dräktighet
« Svar #8 skrivet: 16 mar-17 kl 13:28 »
Hej alla!
Nu har ju 14:e mars varit och ingen killing har dykt upp, juver och spenar har inte heller ändrats något. Så det verkar ju som hon klarade sig från pappan iallafall :D Känns skönt, tack för alla tips och stöd från er, skönt att kunna få tips från folk med egna erfarenheter :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tidig dräktighet
« Svar #9 skrivet: 16 mar-17 kl 20:06 »
Ja, ibland blir man glad och tacksam över att det inte blir någon killing!  Kul iaf att du hittat hit!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, JordKlok

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser