Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Medeltida örter  (läst 7845 gånger)

Sanna

  • Gäst
Medeltida örter
« skrivet: 08 mar-05 kl 19:03 »
Finns det någon som sitter inne med lite kunskaper om vilka örter man använde på medeltiden? Var det bara klostren som hade kunskapen eller vad använde allmogen?

Någon som vet eller åtminstone vet vart jag kan vända mig för att få veta mer?

Sanna

esmaralda

  • Gäst
Re:Medeltida örter
« Svar #1 skrivet: 08 mar-05 kl 22:30 »
Hej
jag köpte ett häfte av Ola Johansson från Kalmar Museum. Det heter Den medeltida örtagården.

http://www.kalmarlansmuseum.se/

Du hittar den även hos Svenska Vegetariska Rådet
http://home.swipnet.se/halsoresor/recept.htm


Sanna

  • Gäst
Re:Medeltida örter
« Svar #2 skrivet: 09 mar-05 kl 15:34 »
Stort tack för tipset, esmeralda!  :D

Beställde häftet direkt, borde ha det imorgon!

Men är det någon som har fler tips eller länkar i ämnet att dela med sig av - tveka inte!

Sanna

caprice

  • Inlägg: 105
    • -
Re:Medeltida örter
« Svar #3 skrivet: 09 mar-05 kl 17:52 »
Hej Sanna!

I en bok om det medeltida Lund har jag läst följande:
Genom analys av maginnehållet hos medeltidsbönder har man sett att de åt bland annat svinmålla, pilört, åkervinda, bergsyra, brännässla, våtarv, lomme, rödplister, pipdån, bolmört, odört, åkerkål, strandråg, mannagräs, skörbjuggsört, källkrasse, sumpsenap, kruskräppa, ängssyra, kirskål, ormrot, gulkämpar, harsyra, havsälting, gåsört, gökört, åkerfräken, stensöta, vildmorot + de flesta sorters svampar.

Enligt den här boken odlades medicinalväxter mest i klostren men man tror att borgare och bönder också odlade en del örter för att göra medicin, skönhetsmedel, tvättmedel och golvströ.

Tyvärr har jag inte koll på vad boken heter. Hittade de här uppgifterna när jag egentligen letade efter något annat, men eftersom det vara kul uppgifter så kopierade jag av en sida.

Jag tycker också det här är ett intressant och förummat ämne i Sverige. Man kan hitta böcker om traditionella örter hos kineser och indianer men det verkar vara få som tagit reda på hur det funkar här.
Men jag har när jag letat på nätet funnit att det finns en del kunskap om medeltida örter bland "lajvare", kanske idé att leta på sådana sidor.

Du får gärna tipsa om du hittar ngt mer.
Hälsar
karin


« Senast ändrad: 09 mar-05 kl 17:53 av caprice »

kakel

  • Gäst
Re:Medeltida örter
« Svar #4 skrivet: 09 mar-05 kl 18:17 »
´Mat och matvanor på 1500-talet´  
utgiven av Malmö Museer 1998    (ISSN 0464-7912)  36 sid.  Kostade 55 kr sommaren 2004

Ett avsnitt (sju sidor) heter:  ´Växter och örter till läkedom´  

Intressant, men allmänt hållen liten bok..


esmaralda

  • Gäst
Re:Medeltida örter
« Svar #5 skrivet: 09 mar-05 kl 20:01 »
Genom analys av maginnehållet hos medeltidsbönder har man sett att de åt bland annat svinmålla, pilört, åkervinda, bergsyra, brännässla, våtarv, lomme, rödplister, pipdån, bolmört, odört,


Undrar varför de åt odört som är mycket giftig och luktar illa? Och bolmörten är nästan lika giftig den.
Visste de att "dosen gör giftet", som Paracelcus sa. Örterna har ju använts medicinsk också med lite otur ibland.

Esmaralda

caprice

  • Inlägg: 105
    • -
Re:Medeltida örter
« Svar #6 skrivet: 11 mar-05 kl 12:29 »
Jo, jag har ställt mig samma  fråga som du. Men jag antar att människor på den tiden eller i alla fall vissa hade stor kunskap om örter och kunde använda dem medicinskt i lagom dos. Fast vem vet, det kanske gick åt pipan i bland?

Christoffer

  • Gäst
Re:Medeltida örter
« Svar #7 skrivet: 20 mar-05 kl 11:42 »
Kanske inte medeltid, men ändå roligt att veta:

http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1001


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

372 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser