Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gödslade man förr?  (läst 3589 gånger)

Qråkan

  • Inlägg: 25
    • -
Hur gödslade man förr?
« skrivet: 22 jul-19 kl 03:49 »
Hur gödslade man förr när kor gick i stora hagar? gick man och samlade in skit i kärl då eller?

Djur som går utomhus året om, hur får man gödsel från dessa?

 ???

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Hur gödslade man förr?
« Svar #1 skrivet: 22 jul-19 kl 04:50 »
Man tar den gödsel som blir i vindskyddet och runt utfodringsplatserna under vintern

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur gödslade man förr?
« Svar #2 skrivet: 22 jul-19 kl 07:21 »
"Förr", men ofta även nu, var korna inne under vintern, och då var det mockning ett par gånger om dagen som gällde. Gödseln lades på hög (ibland t o m under tak) och spreds sedan på åkrar och andra odlingar under våren. Hade man sin gödselstad under tak var det inte ovanligt att utedasset var i anslutning till detta, så då blev det ytterligare dynga att sprida  ;D .

De av mina djur som i nutid går ute även på vintern har sina vinterhagar på åkermark, och sprider då alltså gödseln själva. De åkrarna behöver jag inte traktorsprida något på. Som Karlsdotter skriver så tar jag också vara på dyngan som blir i vindskydden.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Hur gödslade man förr?
« Svar #3 skrivet: 22 jul-19 kl 09:17 »
Det var väl också så att ofta tog man in djuren över natten även på sommaren, just för att få tillgång till gödseln. Jag har för mig att någon gammal kommentar var tre enheter ängsmark föder djur som kan gödsla en enhet åker.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Hur gödslade man förr?
« Svar #4 skrivet: 22 jul-19 kl 09:26 »
koskit i högproduktiv betesmark brukar man sprida skitarna för att det inte ska bli rator, rator gräs/växter som växer intill koskiten och som korna inte äter. det är detsamma med hästar, de äter inte intill sin egen skit.
Problemet uppstår inte med flera djurslag på samma bete.

 

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Hur gödslade man förr?
« Svar #5 skrivet: 22 jul-19 kl 09:36 »
Ute på betena harvade man med gräsharvar för att sprida ut högarna så att det inte bildades rator som korna inte åt av

En enkel gräsharv kan man göra av en snökedja gärna piggkedja från traktorn

Qråkan

  • Inlägg: 25
    • -
SV: Hur gödslade man förr?
« Svar #6 skrivet: 01 aug-19 kl 16:43 »
Okej, men när man odlade grönsaker förr, då lär man väl ha haft gödsel.

Hur gjorde man då

Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Hur gödslade man förr?
« Svar #7 skrivet: 01 aug-19 kl 17:07 »
Tog av den brunna från gödselstacken.Gödsel var en resurs man tog till vara på. Som andra sagt, hela vintern och mellan kvälls och morgonmjölkningen var korna uppstallade inomhus.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Hur gödslade man förr?
« Svar #8 skrivet: 01 aug-19 kl 17:08 »
Man hade sina komposter samt gödsel från ladugården.
Det är ju först under 1980-90 tal som man började med att ha djur ute även vintertid innan dess ansågs det som djurplågeri och ledde till åtal för vanvård av djur.
Var en bonde med skb-kor som lät korna gå ute med ligghall och han blev åtalad, det var stora rubriker då hur man kunde vara så hänsynslös så man hade korna ute i snön.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Hur gödslade man förr?
« Svar #9 skrivet: 02 aug-19 kl 07:50 »
Här på Ön har bönder använt släjke (tång) som gödselmedel under lång tid. I dag förekommer det i mycket liten skala. den sista som jag har träffat som samlade släjke på stranden blev omedelbart anmäld till polisen av turister för att han förstörde stranden och störde friden. Då kunde polisen vara på plats innan han hann blinka. Polisanmälan blev omedelbart nedlagd. Rätten till släjketäckt är inskriven i fastigheten. Själv har jag rätt till släjketäckt på tre olika standbitar.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Hur gödslade man förr?
« Svar #10 skrivet: 02 aug-19 kl 11:16 »
Det var nog vanligt med tångtäkt på många håll.  Har sett gamla bilder på barn som samlar tång med hästskjuts bakgrunden på sandstrand i Halland.   Och Språkpolisen skriver täkt, släkt med verket taga. 

 Jag idkar tångtäkt i Stockholms skärgård.   

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur gödslade man förr?
« Svar #11 skrivet: 02 aug-19 kl 12:57 »
En del del städer/tätorter gjorde som vi gör i dag.
Skickar ut människoträcket på landet där det får göda jordarna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Hur gödslade man förr?
« Svar #12 skrivet: 02 aug-19 kl 18:02 »
Okej, men när man odlade grönsaker förr, då lär man väl ha haft gödsel.

Hur gjorde man då
På många olika sätt, förstås.
Min svärfar - född i slutet på 18-hundratalet, berättade om en variant. När han var ung jobbade han hos en bonde som odlade grönsaker till avsalu. Det jobbade flera killar där. De turades om att följa med till bonden till stan på nätterna och hämta latrin, som de sedan blandade ner i jorden, för hand. Trädgårdshandskar var ännu inte uppfunna. Grönsakerna (speciellt gurkorna) blev stora fina och de såldes på torget i stan.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Hur gödslade man förr?
« Svar #13 skrivet: 05 aug-19 kl 00:21 »
Hur länge sedan är förr?

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Hur gödslade man förr?
« Svar #14 skrivet: 05 aug-19 kl 07:12 »
Förr är under lång tid

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur gödslade man förr?
« Svar #15 skrivet: 05 aug-19 kl 09:58 »
Förr är under lång tid
Som ett jättelångt tunnt snöre?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur gödslade man förr?
« Svar #16 skrivet: 06 aug-19 kl 08:42 »
Okej, men när man odlade grönsaker förr, då lär man väl ha haft gödsel.

Hur gjorde man då
Nu citerar jag mitt eget inlägg #2, för där har jag redan svarat på det:
Gödseln lades på hög (ibland t o m under tak) och spreds sedan på åkrar och andra odlingar under våren.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hur gödslade man förr?
« Svar #17 skrivet: 06 aug-19 kl 10:31 »
Det behöver inte vara brunnen eller komposterad gödsel, det går bra att sprida färsk skit och harva ned den.
kretslopp

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Hur gödslade man förr?
« Svar #18 skrivet: 06 aug-19 kl 11:52 »
Det behöver inte vara brunnen eller komposterad gödsel, det går bra att sprida färsk skit och harva ned den.
Färsk skit innehåller mycket kväve. Det ökar bladmassan hos växterna, vilket inte alltid är önskvärt.

En annan aspekt är bakterier och smitta. När gödsel ligger till sig utvecklas värme, man säger att gödseln "brinner". Den värmen tar livet av en del icke önskvärda organismer. Det är bra att vända på gödseln då och då, så att allting får chansen att "brinna". Om de skitande djuren äter ordentligt med gräs och örter, finns det gott om material som kan utveckla värme i dyngstacken.

De gamla brukade säga att kogödsel behövde brinna i 2 år. Hästgödsel brinner fortare kan däremot grävas ner redan på hösten.
(Det är förstås skillnad på gödsel i hagarna och gödsel i trädgårdslandet, där man vill så fina grönsaker.)
« Senast ändrad: 06 aug-19 kl 12:02 av Berberis »

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Hur gödslade man förr?
« Svar #19 skrivet: 06 aug-19 kl 22:17 »
Dessutom var ju grönsakerna förr i tiden ganska annorlunda mot hur de är idag.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Luffsen, Själv är bäste dräng, eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser