Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gissa rasen...  (läst 3936 gånger)

maston

  • Inlägg: 5
Gissa rasen...
« skrivet: 16 nov-06 kl 13:52 »
fast jag vet inte det korrekta svaret. ???

Kan någon av er experter hjälpa oss att lista ut vilka raser som är föräldrar till våra getter.

De är ungefär 15 år gamla, deras mamma var av någon dvärgras, pappan okänd.

Höjd: ca 75 cm i mankhöjd.

Hornlängd: ca 70 cm

Vi önskar också få en kommentar huruvida detta är en "snygg" get eller inte, vi tycker förstås att han är jättefin!  :-[ (det är Eskil som syns på bilden)

Tack på förhand säger vi till alla som slår sina kloka huvuden ihop och gnuggar sina geniknölar!  

Lotta & Lasse, med getterna Emil & Eskil


Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Gissa rasen...
« Svar #1 skrivet: 16 nov-06 kl 14:50 »
Wow, läckra horn.
Har sett att afrikanska dvärggetter ibland kan få ruskigt långa horn.

Eulalia

  • Gäst
Re:Gissa rasen...
« Svar #2 skrivet: 16 nov-06 kl 14:58 »
jag är komplett okunnig vad gäller getter, men wow vad snygg han va! häftiga färger, stolt hållning , ja en 10poängare :-)
Skaffar jag nångång gård, ska jag definitivt ha en sån ..är de bra att ha att göra med, förutom att de är snygga?
« Senast ändrad: 16 nov-06 kl 14:58 av Eulalia »

maston

  • Inlägg: 5
Re:Gissa rasen...
« Svar #3 skrivet: 16 nov-06 kl 15:35 »
Vad kul att ni tycte onm dem!
Jodå, de är härliga djur och bra att ha att göra med på alla sätt , jag tror inte grannarna håller med när de lyckas smita på våren och käkar upp nyplanterat, men å andra sidan brukar rådjuren få skyllen! ;) De har ett eget gethus med hage sommartid. På vintern bor de i box i stallet och går i storhagen med våra 3 hästar. /Lotta

maston

  • Inlägg: 5
Re:Gissa rasen...
« Svar #4 skrivet: 16 nov-06 kl 15:42 »
en bild till på Eskil

maston

  • Inlägg: 5
Re:Gissa rasen...
« Svar #5 skrivet: 16 nov-06 kl 15:42 »
och en till

maston

  • Inlägg: 5
Re:Gissa rasen...
« Svar #6 skrivet: 16 nov-06 kl 15:46 »
osså en med brorsan Emil i bild också.

Men ni förstår kanske vem i familjen som är den stora LINSLUSEN?! :)

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Gissa rasen...
« Svar #7 skrivet: 16 nov-06 kl 16:30 »
du menar egyptisk dvärg? men dom har inte riktigt heller den där häftiga böjda formen på hornen..inte den jag hade iallafall... Även om dom va mäkta imponerande, det var mer halmbockshorn.
såg något dylikt på gotlands djurpark, minns inte vad det var bara..nån form av get..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Gissa rasen...
« Svar #8 skrivet: 16 nov-06 kl 17:16 »
Mohair/angoragetter brukar väl ha hornen på det sättet???
Såg det nu när det var bild framifrån. Kika på dem på internet.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Gissa rasen...
« Svar #9 skrivet: 16 nov-06 kl 17:18 »
du menar egyptisk dvärg? men dom har inte riktigt heller den där häftiga böjda formen på hornen..inte den jag hade iallafall... Även om dom va mäkta imponerande, det var mer halmbockshorn.
såg något dylikt på gotlands djurpark, minns inte vad det var bara..nån form av get..

Trodde alla dvärggetter var afrikanska???? Hur ser de egyptiska ut???
Har inte hittat andra än afrikanska på nätet.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Gissa rasen...
« Svar #10 skrivet: 16 nov-06 kl 18:12 »
vad konstigt, det har du rätt..inte ett spår av egyptiska på nätet!
dom är rätt lika afrikanska men med riktigt rejälä julbockshorn. kanske lite mer långhåriga o andra färger..  ska se om jag hittar nån bild på mina...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Alphadoe

  • Inlägg: 6
Re:Gissa rasen...
« Svar #11 skrivet: 16 nov-06 kl 18:16 »
Ja, det måste ju vara mamma som är Afrikan, men Angoragetens horn är ju mer "snurrade" liksom?! Pappa kanske rent av var en Longhorn...fast det är ju en ko....:o)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Gissa rasen...
« Svar #12 skrivet: 16 nov-06 kl 20:59 »
Min vilda gissning är afrikansk dvärgget + bock med kashmirinslag.
« Senast ändrad: 18 nov-06 kl 20:19 av Gruff »

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Gissa rasen...
« Svar #13 skrivet: 18 nov-06 kl 00:32 »
Har kikat lite på nätet ang. det här med dvärggetter och vad jag kan läsa mig till så är alla dvärggetter av afrikanskt ursprung men de har fått lite olika utseende beroende på var de har avlats vidare på. Därav ex. egyptisk dvärgget - avlad vidare på i egypten vilket gett dem ex. ett specifikt utseende på hornen. Det kan ju också vara lite som så att de har benämnt det egyptisk (eller som i mitt fall : Greksik) dvärgget för att det idag låter lite exklusivare än afrikansk dvärgget.
Vill gärna se lite bilder på dina dvärggetter, maila dem gärna till mig. Mycket intresserad.
Mvh.Ninni

Bild på en av mina små dvärggetter som är tänkt att bygga vidare vår "avel" på.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Gissa rasen...
« Svar #14 skrivet: 18 nov-06 kl 15:18 »
nej nej, det är absolut en egen ras! det är jag säker på! har sett att dom finns på djurpark, vänta baraså ska jag skaka fram info  :D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Gissa rasen...
« Svar #15 skrivet: 18 nov-06 kl 15:21 »
jag har inte mina kvar dessvärre  :(  bytte till får i samband med flytt.
Dom finns i Eskilstuna hos en tjej som också föder upp åsnor. Minns ej vad hon heter..  ???Inte omöjligt att hon finns här kanske??????????????????????
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Gissa rasen...
« Svar #16 skrivet: 18 nov-06 kl 21:46 »
www.ansi.okstate.edu/breeds/
Massor med info och bilder på olika raser.
Där står bla. om dvärggeten (ang. tidigare inlägg)

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Gissa rasen...
« Svar #17 skrivet: 27 nov-06 kl 00:38 »
Bilder på min egen julebock  ;D
Göte är afrikansk dvärgget.

Alphadoe

  • Inlägg: 6
Re:Gissa rasen...
« Svar #18 skrivet: 30 apr-07 kl 09:42 »
Tycker iallafall de är jättesnygga..varesig ursprung! Värda att titta på en gång till!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 2 användare (1 dolda)
malarmaster

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser