Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  12-24 v vattenvärmelelement  (läst 3165 gånger)

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
12-24 v vattenvärmelelement
« skrivet: 06 feb-06 kl 17:11 »
Var hittar jag den här typen av element för vattenvärmning (12-24 volt) här i Sverige?

(Lite längre ned på den här sidan)
http://www.survivalunlimited.com/diversionloads.htm

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:12-24 v vattenvärmelelement
« Svar #1 skrivet: 06 feb-06 kl 20:41 »
Hej Zigge!

Förmodligen hittar man inte sånt här, men vi proffs kanske kan bygga en själv?! :)

Kanthaltråd finns, små porslinsbrickor går nog att finna, smala kopparrör finns och även 2" mässingspropp...

Ska vi prova?  ;D
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:12-24 v vattenvärmelelement
« Svar #2 skrivet: 06 feb-06 kl 23:41 »
Varför inte, PowerMizer!?
Det här är ett helt nytt ämne för mig, igen. 85$ + frakt, tull, moms och postens avgifter låter väldigt dyrt, så det är klart vi måste försöka.

Jag har kanske en 30-liters varmvattenberedare, som jag funderar på att använda. Den är i minsta lagt, för om det blåser ordentligt lär vattnet i den koka efter ett par timmar.
Vad tror du om att bygga ett elelment också? Det kanske är enklare att köra med vanliga 230-voltselement och en inverter?

Jag funderar en hel del över hur jag ska lösa allt på bästa sätt. Helst skulle jag vilja att vatten värmdes i första hand, när batterierna är fulladdade. Därefter skulle jag vilja att luften i huset värmdes, om den inte redan är varm nog. Sedan kunde badvatten värmas, eller lampor tändas (utomhusbelysning) i en viss ordning. För mig vore det enklast om jag kunde använda en dator och göra ett program för detta, men jag gissar att alla "if-satser" det går att lösa med grindar om man sätter sig ner och funderar lite.

Det kanske låter om om jag tänker smälla upp ett kärnkraftverk på tomten, men jag gissar att det även utan kärnkraft blir en hel del energi över från min sol-, vind- och vattenkraftsanlägging.  :-[

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:12-24 v vattenvärmelelement
« Svar #3 skrivet: 07 feb-06 kl 18:17 »
Håller med. Att få ström att bli värme är en av de enklaste elektriska knepen. Allt som leder ström kan användas. Jag har ett minne från det jag var liten när marknadstivolit var på besök i staden. Mannen som startade karusellen hade en låda fyll med någon vätska som när han drog i en spak  ett antal halvmånsformade plåtbitar sänktes succesivt ner i vätskan. Skulle tro att det var saltlösning eller liknande.Detta för att elmotorn som drog karusellen skulle få lite lagom med ström så att säkringarna inte skulle lösas ut. Det kokade, pyste ånga och lät av pådraget som jag minns det.

Jag åker en del MC och har även gjort det när det varit kallt. För att kompensera för värmeförlusten sydde jag mig en elväst på 70W. Den drevs av MC:ns generator. För att få lämplig värme tog jag 30 m 0,22 kvmm kopplingstråd i slingor som syddes in i bröst/ryggparti. Jättegött.

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:12-24 v vattenvärmelelement
« Svar #4 skrivet: 08 feb-06 kl 10:10 »
Hej, hej... Hemskt mycket hej!

Ollebolle:
Det låter helt rätt att direkt göra värme av överbliven el. Att använda vatten som startmotstånd borde gå med lite salt i karet..

Som en liten kul grej kan jag nämna att i tidig el-barndom (20-30-talet) så byggdes en vattenkraftstation i Sillre. När man skulle provköra den så hade man ett stooort motstånd på en flotte ute i älven och använde således effekten för vattenvärmning! :D

När det gäller varma kläder så har jag just lagat ett par snygga skinnhandskar med inbyggda värmeslingor på samma sätt som du beskrev, men det är nog någon form av motståndstråd. På full effekt drar en handske 9,6V/13 ohm=0,738 A   =>   9,6 V*0,738 A=7,08 W Ganska häftigt med snygga handskar och batteribälte.

Zigge:
Om man värmer vattnet till +80 grader och sen har en biltermostat som öppnar för vattnet att rinna genom ett element (2" järnrör runt stugans golvsockel?) mha självcirkulation så finns ju inget elektriskt krångel?!

För att mäta o styra så håller jag på att snegla på en PLC som kostar några tusenlappar.. Har lagt ut några krokar för att få info och kontakter.

När det gäller 12-24 V elpatron så kan jag kolla lite med dom där du köpte koppartråden... Det vi måste ha är ju motståndstråd och keramikpärlor. Tunna kopparrör och 2"plugg finns nog på VVS-butiken eller hos biltillbehörshandlaren (bromsrör o dyl)

Ha det gott!
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:12-24 v vattenvärmelelement
« Svar #5 skrivet: 08 feb-06 kl 11:58 »
Visst kan allt användas, som den här t.ex.
http://www.pinal.se/shop/?artnr=10%2D295&ref=%2Fshop%2Fshow%5Fcategory%2Easp%3Fcategory%3D39
Priset är ok, men effekten är för liten, men hur stor effekt ska värmaren ha, det är frågan.

Nyttan med den här grejen är ju inte bara att värma vatten, utan även att bromsa vindkraftverket och förhindra att batterierna kokar när dessa är fulladdade.

Kortslutning i huvudet får jag när jag ser hur man ansluter shuntregulatorn i systemet. Det här innebär ju att elementets effekt måste vara minst 1000 watt för att kunna ta vindkraftverkets hela effekt vid kraftig vind (och fulladdade batterier). Blåser det mindre, är 1000 watt kraftigt överdrivet.

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:12-24 v vattenvärmelelement
« Svar #6 skrivet: 08 feb-06 kl 11:59 »
Bilden kom inte med...



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

816 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser