Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  AGA-spis  (läst 12841 gånger)

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
AGA-spis
« skrivet: 07 apr-07 kl 00:08 »
Vi har varit och kollat på en fin gammal Skånegård idag ... i köket står en mäktig gjutjärnspjäs vid namn "AGA-spisen" ...

Vad eldar man denna med ?? Mäklaren var lika undrande som vi var ... jag har hört av en arbetskamrat att den normalt eldas med koks men det känns ju inte så himla "2000-tal" ... kan man elda med ved i den ??

Artikel om AGA-spisen

Tydligen koks ...

Men koks ... ärligt talat ... nån som har erfarenhet av AGA-spisen ??

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
Re:AGA-spis
« Svar #1 skrivet: 07 apr-07 kl 00:18 »
AGA spisen. Konstruerad av Gustav Dalen. Fick sina runda former för att han efter sin olycka där han blev blind, inte ville ha några vassa kanter.

Att mäklare inte viste vad detta var för grej tycker jag sänker mäklaren en hel del  :P

Den är en klenod som betingar ett högt värde på marknaden, höjer priset på huset en hel del. Fast den kanske är "ute" nu.

Skall vad jag vet endast eldas med koks.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:AGA-spis
« Svar #2 skrivet: 07 apr-07 kl 00:32 »
Engelsmännen kan AGA spisar. Efter att dom förbjöd kokseldning i UK finns det olika sätt att konvertera spisen till t.ex. ved. Sök runt på nätet eller köp en sån där dyyyyr engelsk inredningstidning och titta bland annonserna längst bak.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Re:AGA-spis
« Svar #3 skrivet: 07 apr-07 kl 00:49 »
Halaj!

Det var en diskussion om AGA-spisen på byggahus.se för ett tag sedan.
Det var någon med för mycket pengar som hade köpt en ny ”fungerande attrapp”.
Den tillverkas tydligen fortfarande i England.
De (har?) tillverka(t)s för ved och kokseldning, men även stadgas som jag tror är populärast i England.
120 000 Kronorsattrappen gick på el. Den var avsäkrad med 10 A säkring.
Jag vill minnas att schabraket vägde 650 kg.
Man kan gissa att det tar sisådär en vecka att få upp tempen efter installation.
Därför är de på dygnet runt året runt.
Jag tror att finessen med dem var att det även (kanske inte alla modeller) går att ansluta centralvärmen till den. Den värmer alltså upp även hela huset och inte bara maten.

//T

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:AGA-spis
« Svar #4 skrivet: 07 apr-07 kl 00:56 »
Tack för era snabba svar.

Eka, angående mäklare ...  :-X

Nu har jag Googlat lite till och hittade detta :

Citera
Agaspisen gjordes ursprungligen för kokseldning men finns även för ved, gas, olja och el. Den brinner dygnet runt, kräver ett minimum av passning och den är så bränslesnål, att den klarar sig på en kokspåfyllning per dygn. Spisen är tillverkad i gjutjärn och väger minst 800 kilo, varför bjälklaget bör kontrolleras. Alla Agaspisar har en kokplatta, som håller 400 grader och en sjudningsplatta på 200 grader. Det finns tvåugns, treugns och fyraugns Agaspisar och ugnarna värms upp av indirekt strålningsvärme runt om. 1948 hade 100.000 spisar sålts och ett tiotal länder tillverkade spisarna på licens.


... klippt härifrån.

Tydligen finns modellen för olika bränslen, hoppas att den vi kollat på funkar med ved. 800kg varmt gjutjärn i köket låter ju inte fy skam ... spisen var ljummen och ingen kokshink i sikte, däremot en del ved.

Så här ser den ut iaf. (snygg som fan) ett stycket Svensk industrihistoria :




Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:AGA-spis
« Svar #5 skrivet: 07 apr-07 kl 01:00 »
Tapio : vi skrev visst samtidigt ...

Om man kan ansluta vattencirkulation till den vet jag inte men det finns en kran för varmvatten på framsidan (mitt i bilden i mitt förra inlägg).

Att det tar en stund att värma upp den tror jag säkert ... men knappast en vecka.

Edit : Ska kolla på byggahus.se också ... återkommer i tråden.
« Senast ändrad: 07 apr-07 kl 01:04 av Vitis »

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Re:AGA-spis
« Svar #6 skrivet: 07 apr-07 kl 08:35 »
Engelsmännen kan AGA spisar. Efter att dom förbjöd kokseldning i UK finns det olika sätt att konvertera spisen till t.ex. ved.

Enligt min sambo, som var aupair i hus med AGAspis i England för 10 år sen, värmdes deras AGA spis upp med snorbillig gas. Kostade nästan ingenting att värma huset, hennes rum (längst bort ifrån spisen) var dock väldigt kallt  ::)
/Attis

javill

  • Inlägg: 11391
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:AGA-spis
« Svar #7 skrivet: 07 apr-07 kl 16:34 »
Vitis! Aga-spisen ser jag nästan som skäl nog att köpa huset.  ;) En sådan hade jag gärna velat ha. Det är spisarnas Rolls Royce! Så är läge och hus bra i övrigt, slå till!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:AGA-spis
« Svar #8 skrivet: 07 apr-07 kl 20:45 »
Vitis! Aga-spisen ser jag nästan som skäl nog att köpa huset.  ;) En sådan hade jag gärna velat ha. Det är spisarnas Rolls Royce! Så är läge och hus bra i övrigt, slå till!

Vi ska slå till !!! Lita på det ... men inte bara för spisens skull.  ;)

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:AGA-spis
« Svar #9 skrivet: 07 apr-07 kl 21:26 »
Du kan elda med ved i AGA:n, inga problem.
Vissa spisar (de flesta) går att koppla till vattenburen värme, och den räcker till flera element, ofta finns varmvattenberedare inbyggd.
Tala inte om för mäklaren vad den är värd, utan köp huset om resten passar. Spisen är i varjefall ett stort plus.

Den sköter automatiskt om så att det är olika temperaturer i ugnarna, för det brukar vara flera.
« Senast ändrad: 07 apr-07 kl 21:27 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Nenne A

  • Inlägg: 15
Re:AGA-spis
« Svar #10 skrivet: 09 apr-07 kl 11:44 »
Hej!
Vill bar bidra med en artikel som jag läste in gång i GP http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=651&a=301740
Lycka till Nenne.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:AGA-spis
« Svar #11 skrivet: 09 apr-07 kl 13:36 »
Tack för svar Skytten ... ved ... precis vad jag ville höra.  :D

Tack för länken Nenne, bra information och fina bilder.

Ser fram emot att elda min egen AGA !!

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: AGA-spis
« Svar #12 skrivet: 07 jan-16 kl 10:16 »
Köpte du huset? Hur gick det med AGA-spisen?
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: AGA-spis
« Svar #13 skrivet: 07 jan-16 kl 11:12 »
Vi köpte huset och bor fortfarande där.

Spisen är såld. Den var för stor för det lilla köket och vi hittade inget vettigt/praktiskt sätt att elda den förrutom med koks.

Hade naturligtvis varit fantastiskt att ha den fungerande men det blev för omständigt. Det blir en mer normal vedspis där istället.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: AGA-spis
« Svar #14 skrivet: 07 jan-16 kl 12:16 »
Engelsmännen lär ha häpnat över svenskarna som slängde ut sina AGA-spisar när det kommer mindre skrymmande alternativ. Jag tror det var elspisar och oljeeldning. Svenskarna är kanske inte världens mest långsiktigt tänkande folk? Eller har blivit såna efterhand under 1900-talet.

Detta är inget omdöme om Vitis beslut. Det var troligen väl grundat i hans situation. Förmodligen kom den till användning hos köparen i stället.

För övrigt har jag ingen egen erfarenhet av AGA-spisar, men skulle gärna ha en utifrån vad jag hört. Därmed inte sagt att jag tänker försöka få tag på en och installera den. De är ju tunga och stora så det kan bli ett omfattande projekt om man inte känner ett gäng styrkelyftare. Eller finns andra metoder? Hur fick ni ut er spis Vitis?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: AGA-spis
« Svar #15 skrivet: 07 jan-16 kl 12:19 »
Uppdatering av två länkar som har gått ut.

Artikel om AGA-spisen

Trolig ny länk:
http://www.forslovsocken.se/berattelser-fran-forr/sven-adler-berattar-smide/

Tar även upp mycket annat. Sök efter AGA-spis i artikeln om ni tycker den är för lång.
Intressant detalj: AGA-spisen kräver tydligen inte särskilt bra drag i pipan.

Hej!
Vill bar bidra med en artikel som jag läste in gång i GP http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=651&a=301740
Lycka till Nenne.

Trolig ny länk:
http://www.gp.se/bostad/design/1.20433-aga-spisen-kokets-tungviktskung

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: AGA-spis
« Svar #16 skrivet: 07 jan-16 kl 13:05 »
För övrigt har jag ingen egen erfarenhet av AGA-spisar, men skulle gärna ha en utifrån vad jag hört. Därmed inte sagt att jag tänker försöka få tag på en och installera den.

Det är kanske bäst bara en dröm. De allra flesta AGA-spisarna var kokseldade, det är inget man håller på med idag. Fanns en vedvariant på slutet men de verkar mycket ovanliga idag.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: AGA-spis
« Svar #17 skrivet: 07 jan-16 kl 13:17 »
Det är kanske bäst bara en dröm. De allra flesta AGA-spisarna var kokseldade, det är inget man håller på med idag. Fanns en vedvariant på slutet men de verkar mycket ovanliga idag.

Skulle förstås vara en vedeldad i så fall.

Det som tilltalar mig är den stabila värmen för uppvärmning och matlagning under vinterhalvåret. Dock kan nog massugn el dyl vara ett minst lika bra alternativ.

javill

  • Inlägg: 11391
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: AGA-spis
« Svar #18 skrivet: 12 jan-16 kl 15:37 »
Om man är rik som ett troll finns nya vedeldade att köpa.  :) Jag skulle gärna vilja ha en men, kassan tillåter inte riktigt det.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: AGA-spis
« Svar #19 skrivet: 31 jan-16 kl 21:20 »
Engelsmännen lär ha häpnat över svenskarna som slängde ut sina AGA-spisar när det kommer mindre skrymmande alternativ. Jag tror det var elspisar och oljeeldning. Svenskarna är kanske inte världens mest långsiktigt tänkande folk? Eller har blivit såna efterhand under 1900-talet.

Detta är inget omdöme om Vitis beslut. Det var troligen väl grundat i hans situation. Förmodligen kom den till användning hos köparen i stället.

För övrigt har jag ingen egen erfarenhet av AGA-spisar, men skulle gärna ha en utifrån vad jag hört. Därmed inte sagt att jag tänker försöka få tag på en och installera den. De är ju tunga och stora så det kan bli ett omfattande projekt om man inte känner ett gäng styrkelyftare. Eller finns andra metoder? Hur fick ni ut er spis Vitis?

Prisläget och tillgången till koks har nog gjort en viss skillnad i synen på spistypen mellan våra länder.

Vi fick ut den ur huset med hjälp av väl beprövad teknik, så som hävstång, kil, rullar, talja och ett lutande plan, till en lastpall.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: AGA-spis
« Svar #20 skrivet: 31 jan-16 kl 22:05 »
Det är väl också en spis som är avsedd att hållas varm hela tiden, om jag minns rätt. Och det kräver förstås en del bränsle, även om den kanske har god bränsleekonomi per timme.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

428 gäster, 1 användare
RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser