Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "rocket mass heater" - med vattenuppvärmning?? mm.  (läst 1473 gånger)

emil.a

  • Inlägg: 54
    • Småland
"rocket mass heater" - med vattenuppvärmning?? mm.
« skrivet: 25 jun-13 kl 20:57 »
Haalloj!

vi ska bygga en spis av modellen som man kallar för rocket mass heater.
- ett system som bidrar med en hög förbränningsgrad av ved och rökgaser, samt lagring av värme i massan som den långa rökkanalen går igenom.. se även länk ;

http://www.inspirationgreen.com/rocket-mass-heaters.html

jag tycker det hade vart bra att kunna värma upp vatten med detta system.. men eftersom det är lite krångligt (kan ja tänka mej?) och tiden inte alltid hinns med så hoppas ja att endast förbereda för det nu för att i framtiden kunna göra den vattenmantlad.
tja,,,, är detta en omöjlig tanke tro?

hur skulle det va om man satte en vattenmantlad järnspis som eldstad och gör resten av systemet som en "vANLIG" rocket mass heater?
eller blir kanske temperaturerna för höga i förbränningskamaren ????

hur installerar man annars på ett bra sätt en vattenmantling?

Resonera gärna med oss!!!

MEd Vänliga hälsningar
Emil
fritt å fint <3

hånung

  • Gäst
SV: "rocket mass heater" - med vattenuppvärmning?? mm.
« Svar #1 skrivet: 25 jun-13 kl 21:25 »
Kul och intressant berätta gärna hur det går med bygget sen .

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: "rocket mass heater" - med vattenuppvärmning?? mm.
« Svar #2 skrivet: 26 jun-13 kl 10:35 »
Jag går i liknande tankar.

Att värma vatten är inte helt enkelt...
Antingen spränger man sig själv i luften, då kärlet blir trycksatt.
Eller så förgiftar man sig själv, för att det är för låg temp i kärlet, och bakterier frodas.

Jag lutar åt att gör det enkelt för mig, och värma vatten i en stor gryta på mass-heatern istället. :)

Jag har för mig Geoff Lawton hade en rocket-mass heater för dusch, men jag hittar inte någon länk till videon just nu.


Kul projekt, jag hör gärna mer av hur det går! :D

hånung

  • Gäst
SV: "rocket mass heater" - med vattenuppvärmning?? mm.
« Svar #3 skrivet: 26 jun-13 kl 10:39 »
För att undgå att sprängas i luften så är det bra med nån form va expansionskärl skulle ja tro  :)

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: "rocket mass heater" - med vattenuppvärmning?? mm.
« Svar #4 skrivet: 26 jun-13 kl 20:26 »
om man vill krångla till så kan man svetsa ihop ett tubpaket som man monterar istället för tunnan som rymmer en så där 500 liter vatten ,och en varmvatten slinga .Sen isolera utan på.Då har du både tappvatten och kan leda ut värme i element eller golv värme . :D

emil.a

  • Inlägg: 54
    • Småland
SV: "rocket mass heater" - med vattenuppvärmning?? mm.
« Svar #5 skrivet: 12 aug-13 kl 11:27 »
ok . ja expantionskärl såg jag som ett måste, men att bakterier kan bildas som är farliga visste ja inte, direkt.. men som duch och tvättvatten kanske det inte är såjättefarligt (????) Vet ni vilken temperatur man ska hålla sej kring för att vattnet ska få sin "rätta" temperatur? ja antar att man får räkna ut hur stor mängd vatten man kan ha för att allt ska hettas upp ordentligt på en eldning..
finns det scheman på hur man räknar ut sådana proportioner?

ja verkligt spännande projekt . en får se huregår! :D värma vatten på spisen går ju också. ett bra lock bara så man slipper husmögel om 10 år :P metankepå ångan  .............................................................................
fritt å fint <3

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: "rocket mass heater" - med vattenuppvärmning?? mm.
« Svar #6 skrivet: 12 aug-13 kl 12:55 »
Risken för legionellabildning är störst upp till 40-45 °C. Om man ständigt håller en vattentemperatur på minst 50°C eller värmer vattenmagasinet till minst 60 °C under några timmar en eller ett par gånger per vecka så är det ingen risk. Jämför s k legionellakörning på bergvärmepumpar!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

685 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser