Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  råd om killingar  (läst 5648 gånger)

trassla

  • Gäst
råd om killingar
« skrivet: 05 maj-09 kl 11:10 »
Hej jag är helt ny här både som meddlem och som getägare. Har skaffat 3 killingar som är 6 veckor. De är snuviga och hostar lite grann ibland. Har pratat med den som jag köpt dem av och hon säger att de blir bättre när de kommer ut. Finns det något som jag kan göra för dem? Skulle vilja ha så mycket bra råd som möjligt angående skötsel mm.

hulda7

  • Inlägg: 44
SV: råd om killingar
« Svar #1 skrivet: 05 maj-09 kl 11:23 »
låter som om de är aldeles för små för att lämna sina mamma de behöver ju ha mjölk från mamma eller ersättning till att börja med
äldre kvinna har getter o andra lantrasdjur

Get-Eva

  • Inlägg: 146
SV: råd om killingar
« Svar #2 skrivet: 05 maj-09 kl 17:01 »
Jamen hu ja! Dom är alldeles för små att lämna sina mammor!! Dom behöver mjölken fortfarande, eller så måste du ge dom mjölk på flaska eller spann, men getens mjölk är ju det bästa så klart. (och dessutom minst en 3-4 gånger per dag, så det är svårt att lämna dom ensamma ännu.)
Men för små för riktig "mat" är dom helt klart!!

I mjölken får dom de vitaminer och annat som är livsviktigt för dom.
Ursäkta, men vad tänkte hon som sålde dom på när hon sålde dom så små??!
Nybliven get"bonde", med en gammal gård under upprustning. Bygger ett litet gårdsmejeri, hoppas på att öppna nästa sommar. 47 getter, 3 hundar, 3 katter och en snäll gubbe som fixar det mesta.

trassla

  • Gäst
SV: råd om killingar
« Svar #3 skrivet: 06 maj-09 kl 06:17 »
De får pontus lammnäring 3x3. Men skall gå över till kalvnäring samt kalvpellets för de har de tydligen fått tidigare. Så jag hoppas att ni kan ge mig en hel del råd.  Jag undrar hur mycket sly man kan ge dem och om de kan ges dagligen. Har fått råd om att ge dem hö i hönät, funkar det eller skall man ge dem i  t ex en låda.

Sajjbertjorven

  • Inlägg: 510
  • www.getter.se
    • www.getter.se
SV: råd om killingar
« Svar #4 skrivet: 06 maj-09 kl 07:50 »
Tillbaka till sin mamma minst 4 veckor till!!!!!. Eller att mamma får komma till Er!!!
Vad är vitsen med att skilja dem från mamman i den åldern och istället försöka få dem att överleva på lammnäring (vilket inte heller är det lättaste).
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: råd om killingar
« Svar #5 skrivet: 06 maj-09 kl 09:19 »
Dom kanske redan är moderlösa eftersom dom tidigare fått kalvnäring? Är det svårare att få killingar att överleva på mjölkersättning än lamm? Jag kan absolut inget om getter...  Men jag skulle inte hålla på och byta mellan Pontus och kalvnäring, sånt kan vara farligt för magen. Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

trassla

  • Gäst
SV: råd om killingar
« Svar #6 skrivet: 06 maj-09 kl 17:37 »
de togs så tidigt för att uppfödaren för att hon skall ha mjölken.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: råd om killingar
« Svar #7 skrivet: 06 maj-09 kl 19:07 »
Rätt vanligt. Fint att dom får dig som extramamma i alla fall. Men håll dig du till Pontus. Det är mer anpassat till deras magar.

Get-Eva

  • Inlägg: 146
SV: råd om killingar
« Svar #8 skrivet: 07 maj-09 kl 07:10 »
Ja, då förstår jag. Man gör så när man har mjölkgetter....förlåt om jag tog i lite.
Då gör du ju allt rätt redan som ger dom på flaska. Huruvida lamm eller kalvnäring är bättre det vet jag inte. Har bara läst att lammnäring innehåller för mycket fett för getter (lamm/får behöver en annan, fetare sammansättning) och att det i det fallet är bättre att ge dom kalvnäring, men kolla med en veterinär eller så eller ring till någon getgård i Jämtland. Där tar dom bort killingarna ofta på direkten för att ta mjölken så där borde någon veta. Googla på gårdsmejerier Jämtland. (vill inte peka ut nån särksild så sök själv  :) )

Lycka till med dina små, dom kommer att se dig som mamma och du får ett par väldigt goa kompisar!
Nybliven get"bonde", med en gammal gård under upprustning. Bygger ett litet gårdsmejeri, hoppas på att öppna nästa sommar. 47 getter, 3 hundar, 3 katter och en snäll gubbe som fixar det mesta.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: råd om killingar
« Svar #9 skrivet: 07 maj-09 kl 11:27 »
Get-Eva, Pontus är även ämnat för getter och har instruktioner för killingar på påsen.  :)

Get-Eva

  • Inlägg: 146
SV: råd om killingar
« Svar #10 skrivet: 09 maj-09 kl 11:18 »
Tack, Gruff, det visste jag inte. Har inte behövt använda det själv.

Men då vet jag till nån annan gång....... :)
Nybliven get"bonde", med en gammal gård under upprustning. Bygger ett litet gårdsmejeri, hoppas på att öppna nästa sommar. 47 getter, 3 hundar, 3 katter och en snäll gubbe som fixar det mesta.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: råd om killingar
« Svar #11 skrivet: 09 maj-09 kl 11:22 »
Visst är det bra :)

Sussilo

  • Gäst
SV: råd om killingar
« Svar #12 skrivet: 09 maj-09 kl 12:17 »
Har man en annan get som mjölkar är det smidigare att hålla fast den och låta de moderlösa eller övergivna killingarna dia. Rätt mat, rätt temperatur och - ingen disk!
« Senast ändrad: 09 maj-09 kl 15:36 av Sussilo »

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: råd om killingar
« Svar #13 skrivet: 09 maj-09 kl 19:07 »
Ja, kan man det så är det ju guld. Här "pluggas" det in killingar även från mammor som bara ger lite mindre. För att jämka lite.

Sussilo

  • Gäst
SV: råd om killingar
« Svar #14 skrivet: 09 maj-09 kl 20:48 »
Javisst! "Från var och en - till var och en, efter hans eller hennes behov", är ju en gammal sund, demokratisk fördelningsregel.......

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: råd om killingar
« Svar #15 skrivet: 13 maj-09 kl 00:34 »
Men snuva och hosta, sa Du?  Jag tycker (ursäkta!) det låter som om säljaren inte bryr sig så mycket om sina djur.  Ville hon bara bli av med dem?  Stackars kräk, tur att Du finns, Trassla!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Get-Eva

  • Inlägg: 146
SV: råd om killingar
« Svar #16 skrivet: 13 maj-09 kl 22:09 »
Har faktiskt ett par små som själva har "pluggat" in sig på reservtuttar när deras mamma inte har så det räcker....jag blev lite förvånad men det är tydligen snälla getter som är generösa. Är det vanligt att dom gör så??
Nybliven get"bonde", med en gammal gård under upprustning. Bygger ett litet gårdsmejeri, hoppas på att öppna nästa sommar. 47 getter, 3 hundar, 3 katter och en snäll gubbe som fixar det mesta.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: råd om killingar
« Svar #17 skrivet: 14 maj-09 kl 06:55 »
Vanligt eller inte, det är inte önskvärt.  För om en av getterna har juverinflammation, så ger den mindre.  Killingen blir hungrig, och går till andra.  Och kan mycket effektivt föra över infektionen till den snälla!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: råd om killingar
« Svar #18 skrivet: 14 maj-09 kl 09:16 »
Ett par getter har varit lättare än andra att plugga in andras killingar på för stödmatning. Men att de självmant skulle låta främmande killingar dia, har jag inte varit med om.

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
SV: råd om killingar
« Svar #19 skrivet: 15 maj-09 kl 14:18 »
Mina killingar håller sig för det mesta till sina mammor, men ibland under olyckliga omständigheter då killingen är döfödd eller att den har någon form av skada så att getmamman blir av med sin killing har det hänt att det har adopterats killingar som är flera veckor gamla. Dessutom ser jag att mjölkbarerna (getterna) är öppna för ganska många det kan snuttas till höger och vänster, en del bryr sig inte så mycket om vem det är som käkar. :P
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Sussilo

  • Gäst
SV: råd om killingar
« Svar #20 skrivet: 15 maj-09 kl 16:07 »
Det är kanske vanligare när man har en större flock som du och Get-Eva har, än med bara några getter?

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
SV: råd om killingar
« Svar #21 skrivet: 15 maj-09 kl 23:09 »
Det kan nog vara så. Jag har ju idag 60 st. Plus en himla massa småttingar som hoppar och studsar överallt ;D
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Get-Eva

  • Inlägg: 146
SV: råd om killingar
« Svar #22 skrivet: 16 maj-09 kl 11:33 »
Ja, undrar ifall det inte är vanligare när man har flera som Dollar och jag....det är iof sig inte så många som "byter" men visst provas det att snutta på nån annan som går förbi i all hast. Ibland lyckas det men lika ofta får dom en kick så dom rullar iväg. Dom två som hade pluggat in sig på en annan get det är nog att deras mamma inte har tillräckligt med mjölk för två hungriga killar och den "snälla" blev av med sin så dom delar på jobbet verkar det som....
« Senast ändrad: 17 maj-09 kl 11:12 av Get-Eva »
Nybliven get"bonde", med en gammal gård under upprustning. Bygger ett litet gårdsmejeri, hoppas på att öppna nästa sommar. 47 getter, 3 hundar, 3 katter och en snäll gubbe som fixar det mesta.

trassla

  • Gäst
SV: råd om killingar
« Svar #23 skrivet: 23 maj-09 kl 06:21 »
kan bara tillägga att allt bara är bra med dem. de äter och trivs. Förstår inte att folk går till massör när de kan skaffa getter ;D . De klättrar och ligger i knät. Hur mycket sly kan man ge dem? Kan man ge dem det varje dag? Nr kan man ge dem t ex maskrosblad? Finns det annat som jag kan börja vänja dem vid?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: råd om killingar
« Svar #24 skrivet: 23 maj-09 kl 08:07 »
kan bara tillägga att allt bara är bra med dem. de äter och trivs. Förstår inte att folk går till massör när de kan skaffa getter ;D . De klättrar och ligger i knät. Hur mycket sly kan man ge dem? Kan man ge dem det varje dag? Nr kan man ge dem t ex maskrosblad? Finns det annat som jag kan börja vänja dem vid?
Slut med snuvan, alltså?  Massör är nog bra, men prova getter som psykoprofylax, de är effektiva!

Jag har aldrig hört talas om någon get som lyckats föräta sig på sly och löv.  Maskros är också ett bra foder.  (Jag blandar ihop trådarna, de här var inte dvärgisar?)  Getter gillar omväxling i kosten; antagligen en försäkring mot brist på spårämnen, vitaminer och sånt.  De betar gärna på promenad, och är betet bra kan de försörja sig på 2 x 2 timmar per dag.  Så idisslar de mellan promenaderna.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: råd om killingar
« Svar #25 skrivet: 23 maj-09 kl 08:48 »
Du gör ett bra jobb! Killingarna kan få sly varje dag, så mycket de vill ha. Sly/ris/grenar är naturlig getmat och bra för magarna. Allt nytt foder ska ges gradvis och försiktigt, medan man samtidigt låter dem få den mat de redan är vana vid. Visst kan du ge dem maskrosblad, tistlar, torkade nässlor och gräs. Går de ute nu? Dina killingar växer och behöver vitaminer och mineraler. Skaffa dem en salt/mineralsten. Ett mineralfoder bör de också vänjas vid.
« Senast ändrad: 14 okt-11 kl 11:44 av Sussilo »

trassla

  • Gäst
SV: råd om killingar
« Svar #26 skrivet: 23 maj-09 kl 13:43 »
tack för era råd, tur att man har er ;D. De går inte ute ännu, har fått tipset från uppfödaren att de inte skall gå ut förrän i juni , när de släpps ut på bete.

Sussilo

  • Gäst
SV: råd om killingar
« Svar #27 skrivet: 23 maj-09 kl 14:23 »
Varför? Hade de varit mina hade jag gått ut med dem och låtit dem smaka på det mesta ganska omg. Getter kan gå ute året om med ett bra vind/regnskydd.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: råd om killingar
« Svar #28 skrivet: 23 maj-09 kl 16:39 »
Se bara upp med ev parasiter på betet.  De unga är känsligast.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Get-Eva

  • Inlägg: 146
SV: råd om killingar
« Svar #29 skrivet: 23 maj-09 kl 21:24 »
Alla mina killingar är ute och dom klättar och härjar och äter blad och grenar och bark så det står härliga till. Dom flesta föddes i mitten av april och den sista för två veckor sedan och även dom hänger med. Har börjat med att ge dom smakportion av havre och dom som vill smaka gör det, dom som inte är intresserade ännu gör det inte så det verkar som dom känner själva när dom är mogna för att testa.

På nätterna dock, har jag alla inne än så länge då jag tycker dom är lite små ännu och vi har massor av räv här...vet inte ifall dom tar killingar men jag vill inte chansa.

Så nog tycker jag att du kan släppa ut din småttingar så dom får busa lite. Se bara till att dom har så dom kan springa in ifall dom blir rädda eller ifall det börjar regna eller så.
Nybliven get"bonde", med en gammal gård under upprustning. Bygger ett litet gårdsmejeri, hoppas på att öppna nästa sommar. 47 getter, 3 hundar, 3 katter och en snäll gubbe som fixar det mesta.

Sussilo

  • Gäst
SV: råd om killingar
« Svar #30 skrivet: 24 maj-09 kl 08:38 »
Trassla, låt dem åtminstone gå ut en del av dagen så blir det inte för mycket färskt gräs för dem på en gång. Leka, springa och hoppa behöver de också.
Get-Eva, jag tror inte att räven har någon chans i din stora getflock och dina killingar är tillräckligt stora för att springa, men visst ska man vara försiktig. Jag har förlorat ett par killingar till räven under årens lopp, men det rörde sig om helt nyfödda som föddes oväntat vintertid ute och av oerfarna unga mammor.

trassla

  • Gäst
SV: råd om killingar
« Svar #31 skrivet: 25 maj-09 kl 09:57 »
Jag ger dem färskt gräs varje dag, maskrosblad samt sly av olika trädslag. Har inga stora getter som kan försvara dem. Har en räv som är väldigt närgången, så det var väl därför jag fick rådet att vänta lite med att släppa ut dem. Kan bara säga det att de bor i en jättestor box, där de både kan klättra, hoppa och springa runt i. Skall snart släppa ut dem, men som sagt jag vill nog att de skall vara lite större först.

Sussilo

  • Gäst
SV: råd om killingar
« Svar #32 skrivet: 25 maj-09 kl 10:21 »
Killingarna har det bra hos dig. Fortsätt att bära in färskt gräs och sly till dem samtidigt som de får ha kvar sitt hö, så är de rustade när du släpper ut dem. Skjut räven när/om den är lovlig!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: råd om killingar
« Svar #33 skrivet: 25 maj-09 kl 14:53 »
Så mordisk Du är då, Sussilo!  Men även utan jakträtt kan kanske killingarna gå ut med mänskligt sällskap?  Ännu bättre om flocken innehåller även en hund.  Killingar utan erfarenhet av Stora Världen kan bete sig som om de var blinda den första stunden.  De ser, men kan inte tolka intrycken förrän de jämfört med vad fötterna säger.  Många av mina plumsade i snöfyllda diken innan de orienterade sig.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: råd om killingar
« Svar #34 skrivet: 26 maj-09 kl 00:45 »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: råd om killingar
« Svar #35 skrivet: 26 maj-09 kl 21:24 »
Not to worry.  Jag nämnde ju flera saker.  Men kanske annat är viktigare?  Ha det!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

trassla

  • Gäst
SV: råd om killingar
« Svar #36 skrivet: 29 maj-09 kl 07:09 »
En dum fråga, men nässlorna skall de ges torkade?

Sussilo

  • Gäst
SV: råd om killingar
« Svar #37 skrivet: 29 maj-09 kl 07:17 »
Torkade nässlor är toppenbra komplement i vinterfodret.
« Senast ändrad: 14 okt-11 kl 11:47 av Sussilo »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: råd om killingar
« Svar #38 skrivet: 30 maj-09 kl 20:29 »
"Kor'a äter ente näter.  Men um en schlår åv nätera, så di törker, då äter kor'a di."
Sagt av en torpare omkring 1910 ā 1920.  Citerat många gånger av min far.  Ett fåtal av mina getter åt färska nässlor, men de flesta brände sig för mycket på nos och läppar.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: råd om killingar
« Svar #39 skrivet: 31 maj-09 kl 11:55 »
Här mejar getterna nässlorna till marken! Men, dom ska tydligen vara mogna först. Dom väntar till efter att nässlorna har blommat ut. Då ryker dom. Men innan dess, får jag slå dom och låta dom ligga först som Trollmor säger. Det fina är, att det verkar stimulera tillväxten på de nyttiga nässlorna. För på våren så har vi MASSOR att plocka till hushållet också.
« Senast ändrad: 31 maj-09 kl 13:40 av Gruff »

trassla

  • Gäst
SV: råd om killingar
« Svar #40 skrivet: 31 maj-09 kl 16:56 »
Tack för era tips. Återkommer med fler frågor efterhand. :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

711 gäster, 2 användare
Berberis, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser