Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dagens solskenshistoria  (läst 611 gånger)

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Dagens solskenshistoria
« skrivet: 10 apr-10 kl 14:27 »
Hej,

Det blir ju lätt mycket sjukdomar o annat på vår sida så här i lammningstider. Jag tänkte dela med mig av en historia som verkar få ett lyckligt slut:

Tidigt i morse när jag kom till lagården så ser jag att två tackor lammat i hagen under natten. Det är lite rörigt och den ena tackan verkar inte riktigt ha koll på sina lamm. I hagen ligger också ett litet lamm som ser livlöst ut... Jag tar upp det och märker att det finns liv, stoppar in lammet innanför jackan för att försöka få upp värmen på det.

Jag grejar i ordning en lammbox och tar in den förvirrade tackan och hennes två lamm. Hon lägger sig direkt ner, det verkar vara en till på gång!

Jag lämnar henne och går för att fixa en flaska ersättning. När jag stoppar in ett finger i den lilla kalla lamm-munnen så suger lammet och efter en stund får jag henne att äta. Hon börjar piggna till, bräker lite och försöker tutta på min jacka...:)

Ute i lagården så har lammets mamma fött sitt fjärde lamm, det kommer med baken först men allt går bra och tackan verkar ta väl hand om de tre lamm som bor hos henne. Lilla nummer fyra, som får namnet Gnista, är väldigt vinglig och har dålig koll på sina muskler så hon får ännu så länge vara med oss och vårt andra flasklamm i en egen box. Min dotter och hennes bästis har varit hos lammen hela dagen och gångtränat den lilla i lagårdsgången... :D



Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, LimJans, Valpen001, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser