Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedeldad varmvattenberedare i vattenburet system  (läst 3113 gånger)

Torparbruket

  • Inlägg: 7
    • Västerbotten
Vedeldad varmvattenberedare i vattenburet system
« skrivet: 02 apr-20 kl 14:42 »
Hej,

Vi har en Norah vedpanna från -58 kopplad till en "Villaberedare" från Thermia från -57. Beredaren behöver nu bytas då den korroderat (blått vatten).
Vi vill ha en likadan lösning som inte är beroende av elnätet, har inget emot att elda mycket (har ingen ackumulatortank idag).
Söker frenetiskt på nätet men hittar inget. Någon som kan hjälpa oss?


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vedeldad varmvattenberedare i vattenburet system
« Svar #1 skrivet: 02 apr-20 kl 15:01 »
Motsvarande varmvattenberedare med värmeväxlare brukar finnas inbyggda i moderna pannor, bergvärmepumpar mm.
En liten ackumulatortank kan också ha ungefär samma funktion.

En nollbudgetlösning är att skaffa fram en värmepump som har skrotats pga kompressorhaveri eller ålder, och rädda varmvattenberedaren från den. Börja dock med att läsa på i manualer för aktuell typ av värmepump så du kan försäkra dig om att beredaren är av lämplig typ.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Vedeldad varmvattenberedare i vattenburet system
« Svar #2 skrivet: 02 apr-20 kl 18:11 »
Sätt in en liten acktank med varmvattenslinga och solslinga så kan du koppla på solfångare framöver.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vedeldad varmvattenberedare i vattenburet system
« Svar #3 skrivet: 02 apr-20 kl 20:26 »
 Är det en köks panna? Om inte, ska ni inte passa på och byta panna också? Men ni kan ju också skaffa en värmeväxlare till varmvattnet i stället för  varmvattenberedare. Om du eldar får du snabbt varm vatten, men om elden slocknat finns inget tillgängligt.
kretslopp

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vedeldad varmvattenberedare i vattenburet system
« Svar #4 skrivet: 02 apr-20 kl 21:25 »
Men snälla kretslopp , vad är det du säger  :o !? Man byter väl inte ut en fungerande Norrahammarspanna!? Det är ju den optimala kökspannan  :-* !
Och är inte den befintliga varmvattenberedaren i praktiken en värmeväxlare, det är väl samma sak?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vedeldad varmvattenberedare i vattenburet system
« Svar #5 skrivet: 03 apr-20 kl 09:08 »
På min panna har vi en värmeväxlare. Det är en fyrkantig sak 20 x 30 cm. Med en cirkulationspump kopplad till. När du tappar varmvatten startar cirkulationspumpen som tar vatten från pannan, trycker det genom värmeväxlaren, där vattnet värms.
kretslopp

Torparbruket

  • Inlägg: 7
    • Västerbotten
SV: Vedeldad varmvattenberedare i vattenburet system
« Svar #6 skrivet: 03 apr-20 kl 14:40 »
Sätt in en liten acktank med varmvattenslinga och solslinga så kan du koppla på solfångare framöver.

Tack för tipset. Det enda vi tänkte där är att vi är beroende av elnätet då. Hur stor är en liten ackumulatortank? Har fått rekommendation på 300l av företag jag hört med men det tycker jag låter mycket, vi är inga storförbrukare av varmvatten. Vet du något bra märke/tillverkare?

Torparbruket

  • Inlägg: 7
    • Västerbotten
SV: Vedeldad varmvattenberedare i vattenburet system
« Svar #7 skrivet: 03 apr-20 kl 14:40 »
Tack alla ni som svarat i tråden, blev positivt överraskad över alla svar:)

Torparbruket

  • Inlägg: 7
    • Västerbotten
SV: Vedeldad varmvattenberedare i vattenburet system
« Svar #8 skrivet: 03 apr-20 kl 14:41 »
Men snälla kretslopp , vad är det du säger  :o !? Man byter väl inte ut en fungerande Norrahammarspanna!? Det är ju den optimala kökspannan  :-* !
Och är inte den befintliga varmvattenberedaren i praktiken en värmeväxlare, det är väl samma sak?

Jo, måste hålla med här, vi är väldigt förtjusta i vår panna...

 

Torparbruket

  • Inlägg: 7
    • Västerbotten
SV: Vedeldad varmvattenberedare i vattenburet system
« Svar #9 skrivet: 03 apr-20 kl 14:42 »
På min panna har vi en värmeväxlare. Det är en fyrkantig sak 20 x 30 cm. Med en cirkulationspump kopplad till. När du tappar varmvatten startar cirkulationspumpen som tar vatten från pannan, trycker det genom värmeväxlaren, där vattnet värms.

Detta låter intressant. Tror du att det går att skaffa till vår kökspanna?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vedeldad varmvattenberedare i vattenburet system
« Svar #10 skrivet: 03 apr-20 kl 15:16 »
Det enda vi tänkte där är att vi är beroende av elnätet då. Hur stor är en liten ackumulatortank? Har fått rekommendation på 300l av företag jag hört med men det tycker jag låter mycket, vi är inga storförbrukare av varmvatten. Vet du något bra märke/tillverkare?
Fast kallvattnet som kommer in för att värmas i beredaren pumpas väl upp mha el?
Vi har också kökspanna här, och en extern pannberedare för varmvattnet, en Nibe 100 liter. Verkar inte tillverkas längre, det är den ack-tank/beredaren du menar (?) på 300 liter som är deras minsta, ser det ut som:
https://www.nibe.eu/sv-se/produkter/ackumulatortankar/NIBE-SP-_-216
Hur stor är den ni har nu?

Det jag menar med att värmeväxlare och vattenberedare är samma teknik baserar jag på följande observation:
Här sitter en tank, där det finns ett ingående (kallvatten) och ett utgående (förhoppningsvis varmvatten) rör som är ihopkopplat med det trycksatta färskvattensystemet i huset. Sen finns det också två grövre rör från värmesystemet (=pannan), ett ingående och ett returrör. Dessa är anslutna till en rörslinga som indirekt värmer vattnet i tanken = en värmeväxlare!

Jag tror alltså det är en liknande pryl som sitter hemma hos mig och kretslopp.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vedeldad varmvattenberedare i vattenburet system
« Svar #11 skrivet: 03 apr-20 kl 20:20 »
Vår värmeväxlare har ingen tank, det är bara en liten låda. Den här modellen heter plattvärmeväxlare. Jo jag tror du kan skaffa en sådan till din panna. Om du vill ha ett förråd med varmvatten, kan du sätta en vanlig elberedare efter plattvärmeväxlaren. När du då tappar varmvatten går det först till värmeväxlaren sen till elberedaren och sen till kranen.
kretslopp

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Vedeldad varmvattenberedare i vattenburet system
« Svar #12 skrivet: 03 apr-20 kl 20:40 »
Tack för tipset. Det enda vi tänkte där är att vi är beroende av elnätet då. Hur stor är en liten ackumulatortank? Har fått rekommendation på 300l av företag jag hört med men det tycker jag låter mycket, vi är inga storförbrukare av varmvatten. Vet du något bra märke/tillverkare?
En ackumulatortank gör ju inte att det går mindre(färre) kW men det blir håller värmen längre mellan eldningarna. När jag hade kökspanna så var det det jag störde mig på, att det var kallt på morgonen om jag inte körde el. Är det inget ni stört er på så känns så litet som möjligt bästa valet. Skulle jag satt in en ack-tank så skulle jag gjort den så optimal som möjligt givet förutsättningarna. Dvs effekt på pannan, hur stort hus/system jag har och hur länge jag vill ha varmt. Ingreppet blir detsamma och ingen större skillnad i pris/investering. Utrymmeskravet varierar såkkart med tankstorlek.

Och ang elnätet så skulle det vara enkelt att ha en solcellsdriven cirkulationspump. Men då återkommer vi till hur mycket pengar ni vill investera kontra bekvämlighet. Samtidigt är solen gratis och ved kostar åtminstone en arbetsinsats. I största delen av Sverige skulle en solfångare börja jobba redan nu (vid soliga dagar).

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vedeldad varmvattenberedare i vattenburet system
« Svar #13 skrivet: 03 apr-20 kl 20:43 »
Nackdelen med den lösningen är dock att vattnet i elberedaren kallnar allteftersom, om man inte har cirkulation genom den och inte har dess elpatron igång.
Att ha värmeväxlare och varmvattentank i en enhet, som i den gamla beredare som nu ska bytas ut eller, som jag skrev, i de beredare man hittar i bl a bergvärmepumpar, gör ju att varmvattnet håller sig varmt så länge man eldar.

Vill man att systemet ska fungera med bara självcirkulation från kökspannan, och få rimlig balans mellan uppvärmning av varmvattenberedaren och elementen, så krävs mycket noggrann dimensionering av alltsammans. Det är ingenting som man ska tro att en vanlig rörmokare går i land med på första försöket. Ett system med cirkulationspump(ar) och shuntventil blir mycket mer förutsägbart. Då finns dessutom möjlighet att utnyttja varmvattenberedarens vattenvolym som ackumulatortank för att få jämnare värme och inte behöva elda på så ofta.
Om man inte vill vara beroende av energi från elnätet för att köra cirkulationspumpen, så finns ju lokala lösningar för den saken.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vedeldad varmvattenberedare i vattenburet system
« Svar #14 skrivet: 04 apr-20 kl 09:35 »
Du har kanske kommunalt vatten, men annars är du beroende av el för att få vatten ur kranen och kanske nu då till plattvärmeväxlare som behöver cirkulationspump.
kretslopp

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vedeldad varmvattenberedare i vattenburet system
« Svar #15 skrivet: 04 apr-20 kl 11:30 »
Vår värmeväxlare har ingen tank, det är bara en liten låda. Den här modellen heter plattvärmeväxlare. Jo jag tror du kan skaffa en sådan till din panna. Om du vill ha ett förråd med varmvatten, kan du sätta en vanlig elberedare efter plattvärmeväxlaren. När du då tappar varmvatten går det först till värmeväxlaren sen till elberedaren och sen till kranen.
Vad är poängen med det? Vill man ha ett vattenmagasin som dessutom håller vattnet varmt väljer man den lösning torbjorn beskriver i svar #1 (eller som jag beskrivit).

Vi har faktiskt pannberedaren ihopkopplad med en elektrisk varmvattenberedare på det sätt du beskriver, men vi har inga problem med att använda el. Syftet i vårt fall är att det ska finnas varmvatten även när vi inte eldar (främst under sommarhalvåret).
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vedeldad varmvattenberedare i vattenburet system
« Svar #16 skrivet: 04 apr-20 kl 15:13 »
Fördelen är att när det brinner i pannan har man varmvatten, man slipper vänta en timme till man hunnit värma upp hela varmvattenberedare. Den tar liten plats, när du fått ditt varmvatten går all värme till att värma huset om det är kallt ute. Om det är varmt ute behöver du bara eld igång pannan med en liten fyr som ger varmvatten utan att det värmer huset nämnvärt.
kretslopp

Torparbruket

  • Inlägg: 7
    • Västerbotten
SV: Vedeldad varmvattenberedare i vattenburet system
« Svar #17 skrivet: 08 apr-20 kl 21:44 »
Fördelen är att när det brinner i pannan har man varmvatten, man slipper vänta en timme till man hunnit värma upp hela varmvattenberedare. Den tar liten plats, när du fått ditt varmvatten går all värme till att värma huset om det är kallt ute. Om det är varmt ute behöver du bara eld igång pannan med en liten fyr som ger varmvatten utan att det värmer huset nämnvärt.

Detta låter intressant Kretslopp, tack för att du och alla ni andra tagit er tid att skriva så långa och utförliga svar!
Systemet du beskriver låter intressant. Vi behöver inte förvara varmvatten utan vill kunna slå på det för att kunna diska och duscha/bada, visst fungerar det så?
Ett par frågor till om du har tid & ork;)
Var i systemet installeras pump resp växlare?
Vem kan man rådfråga så man får rätt sort på dessa kopplat till pannan - traktens rörmokare?
Upplever du att pumpen drar mkt ström?

 

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vedeldad varmvattenberedare i vattenburet system
« Svar #18 skrivet: 09 apr-20 kl 08:03 »
Platt värmeväxlare sitter intill (i ny panna inbyggd i) pannan på stigaren. Där sitter också en liten cirkulationspump som går igång när du tappar varmvatten. Den går bara då så den drar inte mycket ström.
Din rörmokare kan helt säkert hjälpa dej.
 
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 4 användare
alternaiv, xaelanar, Hardis, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser