Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybygge on eller off-grid  (läst 1696 gånger)

FArv

  • Inlägg: 5
    • Dalarna
Nybygge on eller off-grid
« skrivet: 07 maj-19 kl 07:19 »
Hej
Jag funderar på att bygga ett hus i stil med passive solar i umeå.
Ska jag ha nätansluten el?
Tänker att ha matkällare, inget kylskåp. Det enda jag vill ha är telefonladdare.
Huset kommer vara kopplat på vattennätet.

Husalternativ offgrid: vedspis. luft och vattensolfångare(passiv). Solcell för mobil

Husalternativ ongrid: FTX, ingen skorsten, elvärme kanske som stöd, vattensolfångare

Elbolaget vill ha 30 för att ansluta, 4.5 i nätavgift, elinstallatören ca (google) 50-150

Vedspis med skorsten ca 50, solfångarna tänkte jag bygga själv så det är inte stor kostnad.

Hur bygger man ventilationen godkänd utan el?

Alla tips uppskattas!


torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Nybygge on eller off-grid
« Svar #1 skrivet: 07 maj-19 kl 07:37 »
Vedspis med skorsten verkar mystiskt billigt för 50000. Du tänker dig då en plåtskorsten och gör installationen själv gissar jag, stämmer det?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

FArv

  • Inlägg: 5
    • Dalarna
SV: Nybygge on eller off-grid
« Svar #2 skrivet: 07 maj-19 kl 07:42 »
Ja egen installation, men det lutar nog mot ongrid, förmodligen bättre andrahandsvärde.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Nybygge on eller off-grid
« Svar #3 skrivet: 07 maj-19 kl 08:30 »
Som vi har det, odlar själva och är självförsörjande till kanske 80 %, så använder vi matkällarutrymmet till rotsaker och potatis. Vi har två stora frysar för allt grönt frukt och bär, Plus storkok som gör att vi har snabbmat av egna råvaror.
kretslopp

FArv

  • Inlägg: 5
    • Dalarna
SV: Nybygge on eller off-grid
« Svar #4 skrivet: 07 maj-19 kl 08:47 »
Då det finns affär i närheten finns inget riktigt behov av frys/kyl.
Det känns som om att nätavgiften, installationen, värmepump etc. kommer att kosta en hel del bara för bekvämlighet.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Nybygge on eller off-grid
« Svar #5 skrivet: 07 maj-19 kl 11:18 »
Ska du jobba eller bara bo hemma?
Det kan ju vara skönt att komma hem till ett grundvarmt hus efter en arbetsdag

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Nybygge on eller off-grid
« Svar #6 skrivet: 07 maj-19 kl 11:18 »
Mycket info saknas, men hur är det tänkt med vv? Värmas av vedspisen?
Antar vattennätet är kommunalt? Så även avloppet?

Ventliation går att bygga med självdrag om huset håller sig litet, det brukar finnas nån magisk gräns under runt 50m2 där kommunerna verkar ha lite mer flexiblare tolkning av byggreglerna. I övrigt så kan man utgå ifrån att alla moderna byggregler gäller när man skissar på bygget.

Matkällare kan behöva frostvakt om det är riktigt kallt ute, lite beroende på hur den byggs. Många rotfrukter tål att förvaras strax över 0c men blir oftast dåliga om de fryser.

Även passiva solpaneler kräver oftast en cirk.pump för att man skall få bra utbyte av installationen.

Sedan som vanligt, vad är syftet med bygget. Man kan ju bygga in med el, fast begränsa användandet av den och istället sätta upp solceller som sitter i 90 grader för att få mest utbyte på vinterhalvåret då jag förstår att solen står såpass lågt så långt norröver.

Ved är inte "billigt" att värma med om man inte kan få tag i det själv utan måste köpa det. Köper man i lastbilslass åt gången från någon lokal skogsägare så kan det funka, men kräver bearbetning i olika grad.

Det finns pelletskaminer som går att elda med ved som komplement, https://www.adurofire.com/aduro-hybrid/aduro-h1/
Den går att få för runt 35' i sverige.

Tvätt?

Sedan handlar det även om budget. Mycket kostar initialt mycket men betalar sig i längden.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Nybygge on eller off-grid
« Svar #7 skrivet: 07 maj-19 kl 11:37 »
Jag tycker att dina alternativ låter som om du bygger fast dig utan omställbarhet.
Omställbarhet är viktigt att ha. Ingen vet vad framtiden för med sig och då gäller det att ha alla möjligheter.

Mitt förslag är att bygga med möjligheter för vedeldning och dessutom ha elanslutning. Då kan du elda med ved och använda minsta möjliga elektricitet men samtidigt har du möjligheten att värma med el om du till exempel bryter benet eller får ryggproblem.

Självdragsventilation med utsug genom ventilationskanaler i en tegelskorsten som hålls varm av vedeldningen är ett beprövat system som fungerar väl. Svårigheten är att få det godkänt av myndigheterna för ett nybygge men det torde gå på något vis det också.

Som byggnadsingenjör anser jag inte att det finns någon framtid i passivhus. Jag anser att konstruktionen är för fuktkänslig och innehåller för många detaljer med kort livslängd. Det finns inga marginaler för misstag eller olycksfall och inte ens någon säkerhetsmarginal för en ovanligt våt höst. Det är onödigt att bygga hus som möglar.
Jag har studerat en hel del fuktfysik för en lärare som är en respekterad expert på området och tyvärr strider hela ideen med passivhus mot de krav som ställs om våra nuvarande byggmaterial skall fungera och inte mögla.

Därför behöver hus ha uppvärmning.
Solvärme är bra att ta tillvara men vissa år ser man inte solen överhuvudtaget på över en månad i november-december så då blir det ingen solvärme. Mitt i vintern har vi ju bara 6 timmar dagsljus här uppe när det är klart och när det är mulet blir det aldrig mer än gryning och skymning. På den stunden får man inte ut solvärme så det räcker att värma ett hus när det är 40 grader kallt.

FTX är ju en frånluftsmärmepump som återvinner värme ur utgående ventilationsluft. En sådan anläggning kan rent fysiskt inte värma upp ett hus. Den bara minskar värmeförlusten.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Nybygge on eller off-grid
« Svar #8 skrivet: 07 maj-19 kl 11:51 »
Så farligt dyrt är det inte att köpa ved här uppe.
Pappa brukar köpa ett lass kapad och kluven björkved för 14-15 tusen hemkört och då räcker det 2 år att värma huset och varmvatten.
Huset har 2 lägenheter på 2 och 4 rum och kök.

Har man solfångare, så driver man pumpen med solcell och batteri.
Behövs ingen ström när solen inte lyser, för då ger ju ändå inte solfångarna nå värme.

Kostar du på att mura skorsten mitt i huset, så gör du några extra pipor för ventilationen.
Sätt luckor/spjäll nära innertaket, så får du självdrag.
Luften in via glesa fönster.

På mitt bygglov en gång i tiden stod det.
Ventilation. Självdrag och glesa fönster.


kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Nybygge on eller off-grid
« Svar #9 skrivet: 07 maj-19 kl 12:02 »
Om det är för miljöns skull du bygger det här huset så tycker jag att du ska ansluta dej till fjärrvärmenätet, att du ska vara elansluten och att du ska sätta upp solelpaneler på taket. Till varmvatten på sommaren kan du ha en vakumsörsvattenvärnare på väggen. Med tanke på vad TW skrivit så behöver du kanske inte bygga passivhus. Matkällare ersätter inte kylskåp. I vår matkällare förvarar vi mest rotfrukter. En enkel skorsten med kamin till värme och matlagning för beredskap och trivsel är ju inte så dumt.
kretslopp

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Nybygge on eller off-grid
« Svar #10 skrivet: 07 maj-19 kl 12:14 »
Allting hänger väl på vad man har för ambition med huset. En liten enkelt stuga eller en villa med modern standard? Som exempel kostade det mig ca. 10.000kr att sätta in helt ny kamin med kokplatta och modulskorsten. Funkar lika fint nu, efter tio år.

Ett problem med att inte vara inkopplad på elnätet är att man inte kan resa iväg några längre sträckor på vinterhalvåret då. Om ingen är hemma och eldar fryser snart vattenrör och allt annat vattenbaserat i huset. Men samtidigt håller jag med TW, jag skulle inte heller satsa på passivhus. Det blir täta, instängda hus med mycket teknik som har relativt kort livslängd, underhållsbehov och kräver ström för att fungera. Våra förfäder har eldat för värme sedan de kom hit för 10.000 år sedan, det är och förblir den bästa lösningen.

FArv

  • Inlägg: 5
    • Dalarna
SV: Nybygge on eller off-grid
« Svar #11 skrivet: 07 maj-19 kl 12:22 »
Om man drar med elrör när man bygger kan man ju elansluta sig när man vill eller efter 5 år då man kan få rotavdrag på jobbet.
Vid offgrid skall vatten värmas av vedspisen.
Vad är skillnaden mellan passivhus förutom isolering och tätning?
Fjärrvärme finns ej, kommer att ha separett som toa och infiltration för bdt.
Jag har inga problem med att leva spartanskt några år (har gjort det förr) och elansluta mig om det känns nödvändigt

Det var en bra poäng angående frysande vatten, hur har fritidshus med vatten löst det? Frostvakt?

Jag kommer att studera och bo där permanent.
Har kollat på enkelstugan https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/enkelstugan
Verkar rätt lätt att bygga. Lite bättre isolering så borde det funka att bo i.
« Senast ändrad: 07 maj-19 kl 12:30 av FArv »

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Nybygge on eller off-grid
« Svar #12 skrivet: 07 maj-19 kl 12:41 »
Avstängningskran ute på frostfritt djup.
Avtappning i källaren på lägsta punkten och fall på rören, så hela systemet blir tomt när man släpper ut vattnet.
Brännvin i toastolen och alla vattenlås på avloppet.
Glykol går lika bra om man skiter i att det inte är lämpligt att spola ut i avloppet sen.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Nybygge on eller off-grid
« Svar #13 skrivet: 07 maj-19 kl 15:24 »
Skall du studera så skall du inte bygga. Det är två saker som inte går ihop varken penningmässigt eller tidsmässigt.

Om du inte vill bo på hyra föreslår jag att du bygger en bostadsvagn lik den som "Sjaunja" bor i strax utanför Umeå och så bor du spartanskt i den tills du har studierna färdiga.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

FArv

  • Inlägg: 5
    • Dalarna
SV: Nybygge on eller off-grid
« Svar #14 skrivet: 07 maj-19 kl 15:28 »
Om jag ändå måste bygga en vagn kan jag väl lika gärna bygga ett hus, andrahandsvärdet är ju något stabilare för hus.

 

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Nybygge on eller off-grid
« Svar #15 skrivet: 08 maj-19 kl 14:08 »
Kan en villavagn vara det du behöver?
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

765 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, krokodil, Tiomilaskogen, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser