Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När ska rapshonungen slungas?  (läst 5392 gånger)

erikb

  • Inlägg: 10
    • Skåne
När ska rapshonungen slungas?
« skrivet: 01 jun-13 kl 22:00 »
Hej,

När måste jag slunga rapshonungen för att den inte ska kristallisera i ramarna?

Och: om jag är tvungen att vänta lite med slungningen, finns det något sätt att minska risken för kristallisering tills dess? Till exempel skulle jag kunna lägga på extra filtar kring skattlådorna (eftersom jag har trågkupor så går det att lägga in filtar där).

Jag bor i sydvästra Skåne och vissa rapsfält håller redan på att blomma över här.

Mvh Erik

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: När ska rapshonungen slungas?
« Svar #1 skrivet: 01 jun-13 kl 23:09 »
Se till att bina befolkar skattlådorna fullt ut dygnet runt, då hålls honungen varm och du kan vänta lite längre.  Kanske att filtar gör att bina fyller ut lådan mer, ingen aning.

Jag har aldrig provat vänta, det är liksom inte värt risken för att testa. Jag brukar normalt slunga höstrapshonung omkring 15/6, men i år slog rapsen ut lite senare än vanligt så formodligen går det bra att vänta till midsommar här.  Jag tror din klimatzon är ca 10 dagar före min (=Mellanskåne, 100 m.ö.h.) i år.

erikb

  • Inlägg: 10
    • Skåne
SV: När ska rapshonungen slungas?
« Svar #2 skrivet: 02 jun-13 kl 10:16 »
Tack så mycket!

Hur får jag bina att befolka skattlådorna hela tiden? Genom att se till att inte ha för många skattlådor / för mycket utrymme i skattlådorna?

Mvh Erik

erikb

  • Inlägg: 10
    • Skåne
SV: När ska rapshonungen slungas?
« Svar #3 skrivet: 02 jun-13 kl 10:20 »
Jag skulle vilja slunga dagarna efter midsommar (ca 24-25 juni) och undrar om jag kan vänta så länge.

Är det någon mer som har erfarenhet av att slunga rapshonung så sent eller kanske ännu senare? Funkade eller kristalliserad?

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: När ska rapshonungen slungas?
« Svar #4 skrivet: 02 jun-13 kl 12:13 »
Framför allt behövs det mycket bin för att hålla varmt så gör inte avläggare förrän du slungat.

Jag har ingen aning om du kan vänta så länge.

panelkungen

  • Inlägg: 49
    • Skåne
SV: När ska rapshonungen slungas?
« Svar #5 skrivet: 12 jun-13 kl 22:38 »
Ja, nu är det ju snart dags att slunga rapshonungen här på västkusten i Skåne och jag har ett par nybörjarfunderingar som vanligt.

Min plan var att vänta tills det inte finns några rapsblommor kvar alls på fälten och då slunga all honung som går att slunga, oavsett om det är helt utbyggt eller inte. Bina får bygga vidare på de ramarna senare. På så sätt blir jag av med all rapshonung och behöver inte oroa mig för kristalliserad honung i ramarna.

Finns det risk att vattenhalten blir för hög om man gör så här? Det beror såklart på hur mycket av honungen som är täckt, men jag har hört att man slungar rapshonung oavsett om den är täckt eller inte?
Sen undrar jag om man behöver vara såhär kinkig med att få med all rapshonungen? Det som blir kvar kanske blandas upp med det drag som kommer efter? Och man kan kanske i så fall slunga även om det finns lite blommande raps kvar, om man tar allt som finns i kupan?

Kanske onödiga frågor, bara att vänta tills det har blommat över kan man kanske tycka, men eftersom det är min första honungsskörd någonsin så kliar det lite i fingrarna och jag tycker rapsen tar väldigt lång tid på sig att blomma över i år. Eller det är kanske normalt? Egentligen borde man väl vara tacksam att den blommar länge...

/Tobbe

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: När ska rapshonungen slungas?
« Svar #6 skrivet: 12 jun-13 kl 23:17 »
Denna sommaren är precis som vanligt, dvs inget är som vanligt i binas värld  ;D

Här är fortfarande drag i rapsen men mina ramar är slut så jag måste också slunga ändå, annars hade jag väntat någon vecka. Jag tyckte jag köpte hem ramar med marginal, men uppenbarligen inte för ett år som detta.

Eftersom större delen av rapshonungen redan finns på plats är det nog ingen fara att slunga även det som inte är täckt. Det ska dessutom bli kallare på lördag, så jag tror inte det är något problem med hög vattenhalt.

Jag tycker du ska försöka ta med alla ramar. De blandar inte honungen och den stelnar i cellerna, enda sättet att använda ramarna efter det är antingen till mjöd eller stoppa in dem mitt i yngelklotet. Det är därför man säger att slunga all raps, även det som inte är täckt, eftersom ramarna blir förstörda annars.

Vitklövern har redan börjat blomma här, så i år blir det inget draguppehåll om det fortsätter vara bra väder.

panelkungen

  • Inlägg: 49
    • Skåne
SV: När ska rapshonungen slungas?
« Svar #7 skrivet: 13 jun-13 kl 12:17 »
Tack för de raka och tydliga svaren. Blir till att vänta tills rapsen har blommat över då, har ju bara två samhällen så det känns ju onödigt att slunga två gånger inom en kort tid.

Här blommar vitklövern också. Åtminstone i min gräsmatta, vet inte hur mycket här finns i omgivningarna.

/Tobbe

 

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: När ska rapshonungen slungas?
« Svar #8 skrivet: 11 jun-20 kl 16:36 »
Jag slungade rapshonung förra helgen då det börjar glesa ut ordentligt på rapsfälten här omkring. Nu har det varit bra väder flera dagar och det verkar som rapsen fått ny fart.

Jag kände på skattlådorn idag och där är en del honung i dessa, förmodligen från rapsen så jag kommer få slunga igen.

Jag undrar hur noga man ska vara i yngelrummen, där sitter några ramar med honung i. Ska man plocka dessa och slunga för att slippa kristalisering i yngelrummen eller kan bina tillgodogöra sig rapshonungen som lämnas i kupan?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

860 gäster, 1 användare
Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser