Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kastrering  (läst 2838 gånger)

Mormortill3

  • Inlägg: 47
Kastrering
« skrivet: 06 jun-16 kl 13:45 »
Hej , jag är eventuellt på väg att köpa två bock killingar och undrar om man kan kastrera en av dom och ha den andra okastrerad ? Jag vill avla på en av dom i framtiden . Kan man ha dom tillsammans om man gör så ?
Hur gamla ska dom vara när man kan kastrera ?

Mormortill3

  • Inlägg: 47
SV: Kastrering
« Svar #1 skrivet: 06 jun-16 kl 15:06 »
Hej , jag är eventuellt på väg att köpa två bock killingar och undrar om man kan kastrera en av dom och ha den andra okastrerad ? Jag vill avla på en av dom i framtiden . Kan man ha dom tillsammans om man gör så ?
Hur gamla ska dom vara när man kan kastrera ?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Kastrering
« Svar #2 skrivet: 06 jun-16 kl 19:25 »
Jag du kan ha en kastrerad bock ihop med en okastrerad. Du kan även ha 2st okastrerade ihop.

Det finns olika typer av kastrering. Den enklaste är oblodig och går ut på att man klämmer av sädesledarna och det är även billigare att göra så. Men det ska göra innan de är 3mån. Egentligen är det väl en sterilisering men vanligt att man kallar det "oblodig kastrering".
Det finns både fördelar och nackdelar med att göra en riktig kastrering tidigt.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Kastrering
« Svar #3 skrivet: 06 jun-16 kl 20:01 »
Det är inte alltid nödvändigt att kastrera sina bockar, det är som regel inga bekymmer att ha flera okastrerade bockar i en grupp, de blir de goaste vänner :) .
Om en ska kastrera dem (som i "skära bort pungkulorna") bör detta göras så sent som möjligt, så bockens urinvägar hinner växa färdigt innan kastreringen. Det minskar risken för urinsten, som är smärtsamt och t o m ibland dödligt för bocken.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Mormortill3

  • Inlägg: 47
SV: Kastrering
« Svar #4 skrivet: 06 jun-16 kl 21:37 »
 Tack för svaren , då testar vi att ha dom okastrerade först då , så får vi se om det fungerar  :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kastrering
« Svar #5 skrivet: 06 jun-16 kl 22:23 »
Välkommen hit!  :D  Även jag har goda erfarenheter av okastrerade bockar.  Om det händer något med den bock du tänker avla på, så har du då en i reserv!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Kastrering
« Svar #6 skrivet: 07 jun-16 kl 08:24 »
Tack för svaren , då testar vi att ha dom okastrerade först då , så får vi se om det fungerar  :)

Jag skulle köpa två tvillingbröder som redan är vana vid varandra. De brukar bli mycket goda vänner. Det är närvaron av getter (hondjuren) som kan göra könsmogna bockar riktigt bråkiga.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kastrering
« Svar #7 skrivet: 07 jun-16 kl 12:26 »
Hihi, ja, just det, SussiloII!  Som vilka tonårspojkar som helst!   ;D ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Mormortill3

  • Inlägg: 47
SV: Kastrering
« Svar #8 skrivet: 07 jun-16 kl 20:17 »
Jag skulle köpa två tvillingbröder som redan är vana vid varandra. De brukar bli mycket goda vänner. Det är närvaron av getter (hondjuren) som kan göra könsmogna bockar riktigt bråkiga.


Jag köper två bock killingar som har gått ihop sen dom föddes . Den ena föddes 2 mars och den andra 27 Mars :)

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Kastrering
« Svar #9 skrivet: 08 jun-16 kl 16:10 »
Det blir säkert gettebra  :). Lycka till!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser