Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Separera höns och kycklingfoder?  (läst 2375 gånger)

Granelunds odling

  • Inlägg: 140
    • Närke
Separera höns och kycklingfoder?
« skrivet: 25 jan-16 kl 18:13 »
Är i full färd med planeringen inför hönshuset och alla delar däri.
Hittar dock inte riktigt tillräckligt med information gällande utfodring till höns vs kycklingar.
Hur håller man deras mat separerad om dom går tillsammans? Gör man det? Dom ska väl egentligen ha något olika foder?
Och utfodringen öht tycker jag känns lite svår.
Självklart gör man olika, men inte riktigt bestämt mig hur jag ska bygga.
Helt vanliga fodertråg, funkar det lika bra att blanda allt, säd, ärtor, rester osv däri eller passar nåt bättre där och annat främst utspritt på golvet/marken?
Och framförallt som sagt, hur separerar jag hönsens och kycklingarnas mat, om man nu gör det?

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Separera höns och kycklingfoder?
« Svar #1 skrivet: 25 jan-16 kl 19:20 »
Det är bara när kycklingarna är små, under 7 veckor som de behöver extra proteinrikt 'startfoder´.  Det gillar de stora också, och skadar dem knappast, men eftersom det är lite dyrare kan man om man är snål fixa t.ex. en bur av kompostgaller som bara kycklingarna kommer in i.

Sen när kycklingarna blir lite större behöver de inte mer protein en värphönor,  men de ska inte äta 'värpfoder'  eftersom det har extra kalk tillsatt som kycklingarna inte ska ha.    Enklast är att servera alla 'allfoder' eller 'bas' och ha kalk, snäckskal,  separat.  Hönorna brukar veta att de behöver extra kalk och pickar i sig snäckskalen.  Kycklingar kan smaka men låter annars bli det.

 

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Separera höns och kycklingfoder?
« Svar #2 skrivet: 25 jan-16 kl 19:22 »
Det är ju inget som helst problem med att vuxna höns äter kycklingfoder,  bara de har fri tillgång till snäckskal.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Granelunds odling

  • Inlägg: 140
    • Närke
SV: Separera höns och kycklingfoder?
« Svar #3 skrivet: 02 feb-16 kl 19:37 »
Tack det låter enkelt!
Funderar ju ändå på att ha fritt foderval så då löser väl dom det.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

758 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, kretslopp, malle h, gruvtrollet

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser