Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  För gamla för killingar?  (läst 1042 gånger)

AKS

  • Inlägg: 73
För gamla för killingar?
« skrivet: 03 jul-08 kl 18:19 »
Jag har två getter som är fem år. De har aldrig haft killingar och jag undrar om de är för gamla för det nu? Finns det någon övre åldersgräns för förstagångsföderskor?

« Senast ändrad: 03 jul-08 kl 20:15 av AKS »

Alore

  • Gäst
SV: För gamla för killingar?
« Svar #1 skrivet: 03 jul-08 kl 19:39 »
På vissa andra däggdjur finns det en övre åldersgräns för när djuret kan få första ungen/kullen utan någon överhängande risk för skador. Framför allt handlar det då om att bäckenet stelnar i position efter en viss ålder, vilket kan medföra större eller mindre komplikationer vid förlossning. Getter vet jag dock inte hur det är med, men det ska bli intressant att höra om någon vet!

Storky1

  • Inlägg: 601
    • Ångermanland
    • Marias djur
SV: För gamla för killingar?
« Svar #2 skrivet: 07 jul-08 kl 09:40 »
Jag vet inget om mjölk- eller köttgetter men när det gäller angoragetter så börjar det bli kritiskt vid 4 år.
En get som inte har killat in då verkar precis som att hon "växer ihop" i bäckenet eller något för det brukar inte gå så bra, det kan gå men chansen är mycket stor att det slutar i olycka.

Med andra ord inget jag skulle rekommender enligt mina erfarenheter, men det skulle kunna vara annorlunda med mjöl-, kött-, dvärgget.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

 

Kattamor

  • Inlägg: 45
SV: För gamla för killingar?
« Svar #3 skrivet: 11 jul-08 kl 12:19 »
Min ena gethona fick 1 killing när hon var 6 år. Detta var förra året. Jag fick hjälp av en bondmora som bor intill för hon kunde inte få ut den. Kerstin fick gå in med handen och lägga rätt det ena frambenet som låg bakåt. Det har i och för sig inget med hennes ålder att göra och nu i april, 7 år gammal, födde hon 2 killingar utan problem. Den andra gethonan som jag har, födde sin första killing nu i maj också 7 år gammal, och åter igen fick jag ta hjälp av Kerstin för honan hade nästan inga krystverkar alls. Hon fick gå in med handen och trycka på bäckenet för att framkalla krystvärkarna och det hela slutade lyckligt. Summan av kardemumman är att ju äldre förstföderskor desto större risker. När det blir komplikationer är det bättre att be en mondmora om hjälp än att ringa en vetrinär. Hon har mycket större erfarenhet  då de har regelbundna kofödslar. Kor är visserliger större men födseln fungerar på samma sätt. Vetrinärer brukar nästan alltid avliva eller så har dom inte tid akomma akut.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

396 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser