Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att byta vattenfilter  (läst 6396 gånger)

corona

  • Inlägg: 94
    • -
    • Årbo Gård
Att byta vattenfilter
« skrivet: 05 nov-08 kl 16:39 »
Vad ska man tänka på? Vilket/vilka märken rekommenderar ni?
Kan man göra mkt själva för att få ner priset?

Den firma som gjorde utförde vårt vattenproverbjöd sig att ordna filter med nstallation för den blygsamma summan av ca 30 000 kr.
Det är verkligen jättemycket pengar  :o
"Hundar kommer när man ropar på dom;
Katter tar ett meddelande och återkommer senare"
- Mary Bly

corona

  • Inlägg: 94
    • -
    • Årbo Gård
SV: Att byta vattenfilter
« Svar #1 skrivet: 05 nov-08 kl 16:41 »
Jag läste lite noggrannare i offerten... Frakt och installationskostnder tillkommer.. ::)
"Hundar kommer när man ropar på dom;
Katter tar ett meddelande och återkommer senare"
- Mary Bly

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
SV: Att byta vattenfilter
« Svar #2 skrivet: 05 nov-08 kl 18:20 »
Gå inte på bluffen!  :o

Vad är det för "fel" på ert vatten?

Gör vattentest via kommunen (man kan ta både kemiskt och bakteriellt prov). Utifrån svaret kan du sen skicka ut förfrågan till olika firmor för att höra förslag och få offert på olika åtgärder!

Själva har vi kommit fram till att ev gräva ny brunn. Filter måste skötas, är ganska dyra, har bara en viss livslängd etc...
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Lenny

  • Inlägg: 26
SV: Att byta vattenfilter
« Svar #3 skrivet: 05 nov-08 kl 22:35 »
Vi skickade in vattenprov till Alcontrol i linköping. Vi kollade allt när vi ändå höll på för att få helt klart vad vi har o inte har i vattnet, dom är oberoende så där får du sanna svar.

Efter det har vi kontaktat en massa olika firmor för att få offerter på olika typer av rening, priserna har varierat mellan ca 17000 o 45000 för filter utan installation. Alla förklarar noga att deras filter fungerar bäst och att alla andra är mycket sämre  ;) Jag tror det är viktigt att man kontrollerar vilka garantier dom lämnar och vilka driftkostnader dom har.

Lutar mot ett kombifilter för vår del då vi har höga halter järn o mangan o även kalk. Kalket är inte så jätte farligt men ska man ändå sätta in ett filter så tycker jag man kan fixa allt på en gång.

Tänk även på att vissa filter bara fungerar mot hydropress o har du inte det innan så tillkommer den kostnaden.

Att gräva en ny brunn behöver ju inte nödvändigtsvis innebära att vattnet blir bra, det är ju samma grundvatten som hamnar även i den nya brunnen. (Beror ju så klart på vilka problem man har och var dom kommer ifrån) Vår brunn är borrad och bara c a2 år gammal, men järnet o manganet finns där nere i berget och följer ju liksom med upp.
« Senast ändrad: 05 nov-08 kl 22:37 av Lenny »

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
SV: Att byta vattenfilter
« Svar #4 skrivet: 06 nov-08 kl 13:56 »
Att gräva en ny brunn behöver ju inte nödvändigtsvis innebära att vattnet blir bra, det är ju samma grundvatten som hamnar även i den nya brunnen. (Beror ju så klart på vilka problem man har och var dom kommer ifrån) Vår brunn är borrad och bara c a2 år gammal, men järnet o manganet finns där nere i berget och följer ju liksom med upp.

Vi har en jättedjup borra med "fulvatten" och en brunn med "finvatten". Borran har träffat på en åder med diverse mineraler (luktar Islandsvatten). Med dagens teknik behöver man inte borra så djupt som man gjorde då. Det finns kartor som visar hur ådrorna går och man kan även höra med grannar hur deras vatten är och utgå från det vid placeringen av den nya brunnen/borran.
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Lenny

  • Inlägg: 26
SV: Att byta vattenfilter
« Svar #5 skrivet: 09 nov-08 kl 11:39 »
......och ändå är det mycket järn o mangan i vår "nyborrade" brunn, men det kanske har hänt mycket i utveckling av borrmetoder senaste två åren.

Men visst kostar det med filter också, för oss blir det nog svårt o komma under 20 000 för inköp o installation (Om vi installerar själva) o sen tillkommer ju en viss driftkostnad också.

Lenny

  • Inlägg: 26
SV: Att byta vattenfilter
« Svar #6 skrivet: 11 nov-08 kl 21:33 »
Som svar på din ursprungliga fråga så har vi nu bestämt oss för att köpa kombi filter av bravatten i Fjälkinge, www.bravatten.se

mvh
/Lenny

Lenny

  • Inlägg: 26
SV: Att byta vattenfilter
« Svar #7 skrivet: 31 dec-08 kl 15:50 »
01:30 inatt hade jag dragit dom sista kopplingarna och gjort första backspolningen av vårt nya filter mot järn, mangan, kalk o svavelväte.
Nu är vattnet klart, lukfritt och smakar som vatten ska!!  :D  o disken var ren i diskmaskin!!
Får hoppas att det håller sig så, ska köra ett tag o sen kommer vi skicka in nytt prov o se så att det inte bara känns o ser rätt ut utan är rätt också.

Kostnaden för filter samt ny hydropress med tillbehör och en del nya rör då vi bytte ut dom gamla rostfyllda stammarna blev strax under 24'.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Att byta vattenfilter
« Svar #8 skrivet: 14 jun-09 kl 20:34 »
01:30 inatt hade jag dragit dom sista kopplingarna och gjort första backspolningen av vårt nya filter mot järn, mangan, kalk o svavelväte.
Nu är vattnet klart, lukfritt och smakar som vatten ska!!  :D  o disken var ren i diskmaskin!!
Får hoppas att det håller sig så, ska köra ett tag o sen kommer vi skicka in nytt prov o se så att det inte bara känns o ser rätt ut utan är rätt också.

Kostnaden för filter samt ny hydropress med tillbehör och en del nya rör då vi bytte ut dom gamla rostfyllda stammarna blev strax under 24'.


Hur gick det? Skickade ni något nytt prov för analys?

Huset vi ska köpa har tidvis missfärgat vatten så vi får skaffa filter av något slag.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Att byta vattenfilter
« Svar #9 skrivet: 17 jun-09 kl 23:37 »

Hur gick det? Skickade ni något nytt prov för analys?

Huset vi ska köpa har tidvis missfärgat vatten så vi får skaffa filter av något slag.

Om vattnet bara tidvis är missfärgat så är det väl  mest troligt att det är jordpartiklar (humus) och liknande som följer med i det. Och sådant tar ju även ett enkelt filter av typ fin sil hand om. Vet du om vattnet ger avlagringar när det är missfärgat? Hur smakar det? Är det någon skillnad på smaken när det är missfärgat respektive inte missfärgat?

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Att byta vattenfilter
« Svar #10 skrivet: 17 jun-09 kl 23:50 »
Det var rent i vask o toa så det fäller inte ut några partiklar som fastnar. Smakat det har vi inte, för allt var avstängt när vi kollade huset.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Att byta vattenfilter
« Svar #11 skrivet: 17 jun-09 kl 23:58 »
Ok, då är det ju säkert inga metaller som orsakar missfärgningen, så då är det goda chanser att det är lätt att filtrera vattnet.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Att byta vattenfilter
« Svar #12 skrivet: 18 jun-09 kl 00:14 »
Jag funderar faktiskt på ett ozonfilter såg ett tips om det. fast vet inga priser.

Ergosum

  • Inlägg: 15
    • Permakultur
SV: Att byta vattenfilter
« Svar #13 skrivet: 16 jul-09 kl 21:49 »
En ozon.generator kostar ca 2000:- och används i badpooler. Den verkar ha bra driftsekonomi och räcker länge. Man byter ett chip när det blir dags. Förutom att fälla ut Fe/Mn, så tar det också bort bakterier som kan finnas i marken. Utfällningen måste bort med ett mekaniskt filter, och en luftpump måste också ingå. Reningen görs direkt i brunnen. Om någon vill prova, hör gärna av er till mig. Jag har vissa delar och skulle vilja experimentera. Bor i Östergötland.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Att byta vattenfilter
« Svar #14 skrivet: 17 jul-09 kl 13:59 »
En ozon.generator kostar ca 2000:- och används i badpooler. Den verkar ha bra driftsekonomi och räcker länge. Man byter ett chip när det blir dags. Förutom att fälla ut Fe/Mn, så tar det också bort bakterier som kan finnas i marken. Utfällningen måste bort med ett mekaniskt filter, och en luftpump måste också ingå. Reningen görs direkt i brunnen. Om någon vill prova, hör gärna av er till mig. Jag har vissa delar och skulle vilja experimentera. Bor i Östergötland.

Halaj!

Nu lystrade jag till!
Har du några bra länkar till tillverkare och dylikt?
Bilder?
Eller bara namn på tillverkare så att jag kan söka själv?

//T


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

771 gäster, 2 användare
bjurn, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser