Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ensilage, spill, listerios???  (läst 1615 gånger)

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Ensilage, spill, listerios???
« skrivet: 03 apr-09 kl 17:38 »
Jag har två dvärggetter och i söndags märkte vi att vår ena get gick i cirklar ibland. På tis fick jag hit en vetrinär som jag hade turen var i trakterna och då påbörjades en pencillinkur och hon ska tydligen bli bra på det.

Det jag nu funderar över är hur jag bäst förebygger att detta händer igen. Vi har utfodrat getterna utomhus i en "matho" med hösilage. Har förstått att det inte finns nå't som heter så men bonden kallar det så. Det är från en krav-gård så jag tror inte det är några tillsatser i balarna. Vi har tagit hem och förvarat hösilaget i säckar och de har gått åt på ca 5 dagar. Jag har nu läst på att det inte får ligga framme längre än så och är det varmare får det inte ens vara framme så länge.
Nå't annat jag läst på om först nu är att man absolut inte får ströa inne med ensilagespill. Det har jag förstås gjort i min okunskap. Nu när det tinar ligger det högar av torrt hö runt utfodringsplatsen coh då har jag ibland kastat in ett lass. Bör jag kratta bort höet på backen eftersom det tinar fram? Hur noga är ni? Äter de av det eller är de för noga med hygienen för att göra det?
Är det mest otur att man får listeria eller beror det oftast på okunskap/slarv i ensilagehanteringen?
Är det nå't annat jag bör tänka på? Vill helst inte sluta ge ensilaget eftersom vi har tillgång till det och de tycker det är gott. Samtidigt känns det lättast att gå över till hö bara för att slippa detta en gång till.

Alla tips och råd mottages tacksamt från en get-nybörjare
Anna
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

ninna b

  • Gäst
SV: Ensilage, spill, listerios???
« Svar #1 skrivet: 03 apr-09 kl 21:08 »
Vi hade ett utbrott av Listeria för några år sedan. Några getter kastade och en get dog. Det var en av alla ensilagebalar som det var fel på. DEn hade inga synliga skador men den hade en litet annorlunda doft och jag hann inte bésinna mig utan utfodrade med den. Dumt..

Det där var för sådär 200 ton sedan och jag klassar det som en ren olyckshändelse. Numera sätter vi ut hela ensilagebalar till getterna och det dom inte äter, det sover dom i. När jag skär upp balen så kollar jag hur den ser ut och luktar men jag är inte speciellt orolig.

Vi köper vårt ensilage så jag är ingen expert på det området men det är viktigt att det skördas utan jordinblandning. Själv vill jag ha ett torrare s.k hösilage. Hö kan förresten också innehålla Listeria.

Vilka djur har dom som du köper ensilaget av...?

.


Goatgirl 1

  • Inlägg: 107
    • -
SV: Ensilage, spill, listerios???
« Svar #2 skrivet: 03 apr-09 kl 21:14 »
Mina getter äter också hösilage. Fast dom tycker mer om vanligt hö som dom har ätit av innan. Dom får hösilage både inne i boxarna och ute med hästarna. I boxarna har jag märkt att dom äter av det översta spillet men inte mer sen, och inte alls ifall dom har trampat för mycket på det.

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
SV: Ensilage, spill, listerios???
« Svar #3 skrivet: 03 apr-09 kl 22:28 »
Jag tar hösilaget av mina svärföräldrar som har kossor, köttdjur, på en kravmärkt gård. Inga tillsatser i balarna som jag har förstått det. Vore bra om jag kunde fortsätta ge det. Kan ju alltid fråga om de har koll på det här med jordinblandning.

Hon fick fjärde sprutan ikväll men hon går fortfarande i en vänstercirkel nå'n gång ibland. Vetrinären sa att det borde ge med sej efter ett par tre dagar, så jag hoppas det ger med sej imorgon, annars blir jag nog lite orolig. Fortsätter isf att ge henne över helgen och ringer på måndag och hör med vet igen.

Att sluta bära in av de torra hö-högarna som nu tinat fram är ju enkelt. Ska införskaffa halm att ströa med i forts. Det jag känner mej fundersam över nu är om jag borde ta bort det som tinar fram eftersom. De borde ju inte äta av det, men jag vill inte riskera att de blir sjuka igen efter detta. Är jag övernojig eller borde jag kratta rent från spillhö eftersom?
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

ninna b

  • Gäst
SV: Ensilage, spill, listerios???
« Svar #4 skrivet: 04 apr-09 kl 12:25 »
Kossor kan också få listeria så prata med dina svärföräldrar.... dom har säkert koll på sitt foder.

Är du säker på att geten verkligen har Listeria...? Har det tagits prover...?

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
SV: Ensilage, spill, listerios???
« Svar #5 skrivet: 04 apr-09 kl 22:46 »
Han tog andrig några prover. Han verkade övertygad redan i telefonen när jag sa at thon gck i vänstercirklar nu och då. Var ut nyss och gav henne dagens dos som eg skulle va den sista. Eftersom hon fortfarande gör nå'n cirkel ibland kommer jag ge henne imorgon också och om hon fortfarande gör det på mån så får jag ringa vet och fråga hur jag ska göra. Han sa mest att det borde gå till sej på ett par tre dagar och att man annars kunde ge ett par dar till. Känns lite luddigt...
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Sussilo

  • Gäst
SV: Ensilage, spill, listerios???
« Svar #6 skrivet: 05 apr-09 kl 19:20 »
http://www.tennesseemeatgoats.com/articles2/listeriosis.html
En bit ner på sidan hittar du  Listeriosis.

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
SV: Ensilage, spill, listerios???
« Svar #7 skrivet: 05 apr-09 kl 21:31 »
Tack för artiklar. Det tog en stund att ta sej igenom texten på engelska...

Hon har inte slutat att ta vänstervarv ibland så hon får en spruta även ikväll och så ringer jag vet imorgon. Enligt artikeln skulle man ju ge även dygnet efter att de slutat visa symtom, så jag får kolla det med honom.

Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Sussilo

  • Gäst
SV: Ensilage, spill, listerios???
« Svar #8 skrivet: 06 apr-09 kl 09:30 »
Tänk på vitamin B1 också. Läs 1:a stycket på länken om "Goat polio." Man behandlar listerios på ungefär samma sätt. Varför inte göra utdrag på dessa länkar och ge till behandlande veterinär? En tanke bara, eftersom svenska vettars kunskap om getter inte är så omfattande.
« Senast ändrad: 06 apr-09 kl 11:05 av Sussilo »

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
SV: Ensilage, spill, listerios???
« Svar #9 skrivet: 06 apr-09 kl 18:18 »
Ja, vilken följetång detta blivit.
Vet gav en vitaminspruta också när han var här i tisdags, men allt gick så snabbt så jag missade att fråga vad det var. Just den vetrinären är ledig i två veckor så jag ringde hans distriktsvetrinärskollegor idag. De diskuterade med varandra ett tag och tyckte sedan jag skulle testa en annan pencillin och ville skriva ut den. Jag ifrågasatte om de trodde att det skulle göra nå'n skillnad och fick då prata med en annan kille där. han frågade lite mer och sa sen att han tvekade om det var listerios det handlade om. han sa att det brukar vara en riktig febertopp i början och min get hade ingen feber alls. Sen har hon varken blivit bättre eller sämre. Han sa att det kunde vara en massa saker, alt från tumörer till olika sjukdomar och att det var för länge seda nhan hade hållit på med getter. Kändes ju fint. Han tyckte inte längre att jag skulle testa ny medicin utan fortsätta ett tag till, kanske en vecka och sedan ge upp om det inte blivit bättre och ringa igen ev. De kunde inte ge så mycket mer hjälp än så. om hon blev sämre och led av det så skulle jag avliva men om det inte störde hennes livsföring i övrigt så kunde hon få vara så. Vet inte om jag blev klokare av vårt samtal. Maken hämtade iaf ut nya kanyler som inte var lika grova som de tidigare och så skulle jag öka dosen pencilin. Får se om det gör nå'n skillnad, annars är det nå't annat...
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Sussilo

  • Gäst
SV: Ensilage, spill, listerios???
« Svar #10 skrivet: 06 apr-09 kl 20:07 »
Vad jobbigt när det blir så här! Jag skulle ösa på med vitamin B1 varje dag och acidofilusbakteriner (filmjölk) vid penicillinbehandling. Inget av det skadar geten, men kan hjälpa/underlätta.

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
SV: Ensilage, spill, listerios???
« Svar #11 skrivet: 08 apr-09 kl 08:55 »
Hur ger man B1 och vart får man tag på det? Jag kan verkligen inte så'nt här. Gissar att det finns naturligt i lite av varje, men finns det i koncentrerad form på nå't sätt? Maken ska förbi både granngården och apotek idag om det är nå't som kan köpas där. Hur ger man dem fil?
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Get-Eva

  • Inlägg: 146
SV: Ensilage, spill, listerios???
« Svar #12 skrivet: 08 apr-09 kl 10:49 »
Hej
Usch ja, det är så jobbigt när man inte vet vad man kan göra och inte får någon riktig hjälp av veterinärerna som man hoppas skall kunna nåt......(mer utbildning till dom!!  >:(  )
Det är inte lätt att få in något flytande i munnen på en liten get som inte vill!! Men det går ganskal bra med en sådan liten "sked" som man ger Alvedon i till bebisar......det är som en liten sked-kopp om du förstår vad jag menar och du får den gratis på Apoteket. Annars får man försöka med den största sprutan man hittar och spruta in vitaminerna så långt in i mungipan det går och hålla ihop käkarna och massera strupen samtigt, då är dom tvugna att svälja, men det är ju inte så kul och man måsta vara två.....

Flytande vitaminer finns på Lantmännen i alla sorter.
Lycka till!
Nybliven get"bonde", med en gammal gård under upprustning. Bygger ett litet gårdsmejeri, hoppas på att öppna nästa sommar. 47 getter, 3 hundar, 3 katter och en snäll gubbe som fixar det mesta.

Sussilo

  • Gäst
SV: Ensilage, spill, listerios???
« Svar #13 skrivet: 08 apr-09 kl 14:41 »
Irriterande att svenska vettar så snabbt för avlivning på tal när det gäller getter. Jag gör ofta som Get-Eva, med sked. Fil har jag fått i getter genom att "backa" in geten mot ett hörn, ställa mig grensle över getryggen, hålla igen getmunnen och sätta in en vanlig tratt i getens mungipa, hålla gethuvudet lätt uppåtriktat och försiktigt hälla lite fil i tratten. Massera halsen uppifrån och nedåt. En medhjälpare kan behövas! Slaskigt, men det går om man är bestämd. Oftast blandar jag flytande sirap i filen. Getter gillar söt smak och acidofilusbakterierna i filen + socker är gynnsamt för en störd getmage och störd blir den av penicillin. B-vitamierna är vattenlösliga, så risken att överdosera är liten. Det geten inte behöver, lämnar kroppen. B-vitamin finns i vanlig bakjäst. Prova om geten vill mumsa i sig små jästbitar, en del av mina har gjort det. Går också att lösa upp i ljummet vatten.
« Senast ändrad: 08 apr-09 kl 18:04 av Sussilo »

Suzniz

  • Inlägg: 175
SV: Ensilage, spill, listerios???
« Svar #14 skrivet: 13 apr-09 kl 10:28 »
Hjälper penicillin på Listeria? Hade det på ankor en gång och det hjälpten inte... /Susanne
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
SV: Ensilage, spill, listerios???
« Svar #15 skrivet: 17 apr-09 kl 15:58 »
Jag tycker geten har blivit lite bättre. Hon snurrar åt vänster nå'n gång ibland, men det är inte alls särskilt ofta. Veterinären var ju tveksam till att det var listeria hon hade, sist jag pratade med honom. jag fortsatte att ge pencillin så hon totalt fick det i tio dagar. Min man svängde förbi granngården och rådfrågade dem om vad för b-vitamin han skulle köpa och kom hem med en hink b-vitamin i pelletsform för hästar. Vi har gett dem av det varje dag ett tag nu och jag inbillar mej att det är det hon blivit bättre av, men det är så svårt att veta. Hon känns lite piggare allmänt, men hon är inte alls lika lekfull som den andra. Hon äter och dricker som vanligt så det är inga problem så. Vi får väl bara vänta och se om hon slutar ta vänstercirklar nå'n gång. Känns ju inte aktuellt att låta betäcka henne till hösten om hon är likadan då. Men håller det sej på den här nivån så får hon leva vidare och har det förhoppningsvis bra ändå.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Ensilage, spill, listerios???
« Svar #16 skrivet: 18 apr-09 kl 00:34 »
När ni pratar om att geten "snurrar åt vänster" menar ni hela geten eller bara med huvud och hals? Jag har sett ett par av mina som svänger runt med hela huvudet ett varv så det ligger nästan upp och ner och det ser inte riktigt ut. Inte så ofta men det stör mig lite. Någon som sett detta beteende förut?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Ensilage, spill, listerios???
« Svar #17 skrivet: 18 apr-09 kl 12:19 »
Jag har sett ett par av mina som svänger runt med hela huvudet ett varv så det ligger nästan upp och ner och det ser inte riktigt ut. Inte så ofta men det stör mig lite. Någon som sett detta beteende förut?

Så gör mina när de kliar sig på ryggen med hornen!  ;D

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
SV: Ensilage, spill, listerios???
« Svar #18 skrivet: 18 apr-09 kl 14:46 »
Min går ett snävt varv åt vänster med hela kroppen. Hon vrider kanske huvudet lite först men snurrar aldrig bara huvudet.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser