Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ett par frågor kring luftspalt  (läst 4313 gånger)

Cees

  • Inlägg: 206
    • Närke
Ett par frågor kring luftspalt
« skrivet: 09 sep-10 kl 20:03 »

Jo det är så att jag håller på att bygga ett nytt hönshus.
Väggarna kommer att fyllas med spån, reglas tätt på insidan sen masonite.
Kommer att fästa vindtät duk på utsidan sen liggande råspont som fasad.
Med nu till frågan: Bör jag regla under råsponten och lämna en luftspalt eller kan ja lika järna spika råsponten direkt i regelverket?
Och en liten extra koll: Det behövs väl ingen vindtät duk på insidan väl?

Sid

  • Inlägg: 11
    • Uppland
SV: Ett par frågor kring luftspalt
« Svar #1 skrivet: 09 sep-10 kl 21:33 »
Vi håller också på just nu med nytt hönshus, fast vi kommer ha cellplast (frigolit) till isolering. Vi kommer inte regla under fasaden OM vi väljer liggande, men ska vi ha stående panel måste man ju det för att ha något att spika i. Till ett "riktigt" hus ska det väl vara luftspalt men eftersom hönshuset inte är uppvärmt på samma sätt tycker iaf vi att det är lite överkurs. Finns säkert fler åsikter om detta :)

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Ett par frågor kring luftspalt
« Svar #2 skrivet: 09 sep-10 kl 22:45 »
Vindväv på insidan behövs inte, det blåser ju inte där ;) Däremot kan en fuktspärr (åldersbeständig byggplast) mellan masonit och spånvägg vara en god idé så att du inte får kondensfukt i spånisoleringen.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Cees

  • Inlägg: 206
    • Närke
SV: Ett par frågor kring luftspalt
« Svar #3 skrivet: 09 sep-10 kl 23:37 »
"Det blåser inte där" he he ne det har du rätt i :) Nja ja kan tyvärr inte använda plast då det strider mot mina byggnadsprinciper  :) men spånet kan ju ta upp fukt det är ju det som är så bra har ja fått för mig :).. ja tänkte om väggen kan andas borde ju det bästa klimatet för hönorna skapas?

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Ett par frågor kring luftspalt
« Svar #4 skrivet: 10 sep-10 kl 08:57 »
Du får väl prova. Jag är själv lite försiktig med att blanda nya och gamla byggmetoder då dom bygger på olika principer.

För byggde man så att det blåste och drog överallt  ::) och fick därför sällan problem med kondens fukt och mögel då allt vädrades ut. Å andra sidan är gamla hus ofta dyra att värma och kallare vintertid.

Moderna hus bygger på att täta och förhindra fukt att tränga in i materialen. Gör man fel eller slarvar så har man mögel som ett brev på posten  :-X

Att du har satt vindväv på utsidan förhindrar genomblåsning och därmed chansen att torka upp fukt som kommer inifrån. Jag vet inte om det kan bli ett problem. Vindväv är ju fuktgenomsläpplig men jag vet inte värdena på den väv du använt. För att undvika fukt i väggarna måste det vara lättare för fukten att vandra utåt än inåt dvs fuktgenomsläppligheten på väven måste vara större än på dina inre bygg skikt. Det var därför jag föreslog byggplast.

Höns avger mycket fukt så det är lätt att få kondensproblem i ett hönshus speciellt om man inte har tillräckligt med ventilation.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Cees

  • Inlägg: 206
    • Närke
SV: Ett par frågor kring luftspalt
« Svar #5 skrivet: 11 sep-10 kl 14:08 »
Ja jag ändrar mig stup i kvarten så vi får se var det slutar :) tacksam för hjälpen.
tror diskutionerna fortsätter lite på bygga o bo sidorna på forumet. Mvh

ramsta

  • Inlägg: 36
    • Uppland
    • Ramsta lasergravyr
SV: Ett par frågor kring luftspalt
« Svar #6 skrivet: 11 sep-10 kl 17:19 »
Ecofiber är annars en bra produkt,fungerar som spån men isolerar som vanlig isolering,man kan ha vindy på båda sidorna då den är ång genomtränglig.Samt att man ej behöver luftspalt.
mvh Hessel
« Senast ändrad: 11 sep-10 kl 17:22 av ramsta »
http://www.ramstagravyr.se ,6 barn och en helt underbar fru,3 taxar,15 höns

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Ett par frågor kring luftspalt
« Svar #7 skrivet: 03 jan-19 kl 08:45 »
Stoppar in en ny fråga om luftspalt.

Jag har Takmasonit under mitt plåttak, det är är ventilerat i nock. Ska nu skapa luftspalt med mera masonit. Men nu vill jag ju ha det inre skiktet tätt i nock. Vilka är alternativen för detta uppe i nock? Jag har sett en dyr plåtbit man kan skruva fast. Jag har sett dom som har haft lyckan att kunna "böja" en masonitskiva uppe i nock. Jag funderar ju på att sätta ihop 2 brädbitar i 90-vinkel som jag sedan fäster masoniten i.

Men hur brukar man göra? har även sett dom som har mycket tejp...men det ser jag som en sista lösning.
Det är aldrig för sent att ge upp.

TEF 20

  • Inlägg: 103
SV: Ett par frågor kring luftspalt
« Svar #8 skrivet: 03 jan-19 kl 23:18 »
Ecofiber är annars en bra produkt,fungerar som spån men isolerar som vanlig isolering,man kan ha vindy på båda sidorna då den är ång genomtränglig.Samt att man ej behöver luftspalt.
mvh Hessel

Hur funkar det med ecofiber i en inredd vind, sättet man luftspalt i vanlig ordning eller struntar man i denna?


Postat med Alternativ.nu´s app

piggetröska

  • Gäst
SV: Ett par frågor kring luftspalt
« Svar #9 skrivet: 03 jan-19 kl 23:57 »
Vindväv på insidan behövs inte, det blåser ju inte där ;) Däremot kan en fuktspärr (åldersbeständig byggplast) mellan masonit och spånvägg vara en god idé så att du inte får kondensfukt i spånisoleringen.
Nej, det behövs inte.

Googla: piggetröska friggebod sågspån
så får du upp en tråd i underavdelningen Bygga och renovera

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Ett par frågor kring luftspalt
« Svar #10 skrivet: 04 jan-19 kl 10:16 »
Hur funkar det med ecofiber i en inredd vind, sättet man luftspalt i vanlig ordning eller struntar man i denna?


Postat med Alternativ.nu´s app
luftspalt om du har takpapp eller motsvarande tät duk. du behöver inte ha luftspalt om du har hygroskopisk (organisk) isolering och takduk som "andas".

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


TEF 20

  • Inlägg: 103
SV: Ett par frågor kring luftspalt
« Svar #11 skrivet: 04 jan-19 kl 11:55 »
Precis som i en konventionell vind då:) frågan är varför man isf ska välja ecofiber istället för mineralull.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

 

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Ett par frågor kring luftspalt
« Svar #12 skrivet: 04 jan-19 kl 14:28 »
Precis som i en konventionell vind då:) frågan är varför man isf ska välja ecofiber istället för mineralull.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu
missade att lägga till att det gäller vid diffusionsöppen konstruktion. Det är inte rekommenderat att använda mineralull, gullfiber och liknande isolering vid diffusionsöppen konstruktion.

det är väl om du vill ha en mer miljövänlig isolering du väljer ecofiber. tror inte att så många bygger med ecofiber och sk  byggplast.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

698 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser