Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra lim till stryjärn?  (läst 1402 gånger)

  • Gäst
Bra lim till stryjärn?
« skrivet: 25 apr-19 kl 16:00 »
Jag håller på med 2 tekniska saker. Laga ett strykjärn. (morsans) En sladd var av. Det är fixat. Plasten i bak har gått sönder. En 2 cm stor bit.  Jag var lite väl impulsiv ock limmade med smältlim. Korkat nog. Det smälte ju. Jag vet inget bra lim för plast. Snabblim avskyr jag. Blir så tunt.


Jag har gillat glasfiber i burk men har haft dålig erfarenhet av det på bilens plast. Har snabb Epoxy från Biltema,men jag tycker det inte fungerar på plast heller. Sen har jag nåt 2 komponent lim från Lidl. Men jag vågar inte prova det.
jag har alla möjliga limmer här. loctite-lim osv. t.om. skitlimmet karlssons klister. Sen vanligt plastlim från Biltema.mm.

Jag borde provlimma på 2 hårda plastbitar. Jag får kolla Julas sida annars. Vad de har.


Biltema har jag redan varit på idag. Flexröret eller nåt låter under bilen...synd att de rören är så långa. Jag bytte förra året. Drog åt det med klämmor utan att svetsa. Även om man kapat i var ändå så är de så långa mot original. Jag ska byta klämmor tror jag ock ha i monteringspasta. Jag såg direkt inget fel eller att det läckte ut avgaser.   Om jag skulle stoppa en trasa i avgassystemet ock klämma fast den med en tång..då kanske man ser att det pyser ut luft. Ska prova det.

Det är ett evigt lagande på saker. Man hinner ju inte med annat som man hade tänkt att göra. Ja laga andra saker..

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bra lim till stryjärn?
« Svar #1 skrivet: 25 apr-19 kl 18:15 »
Vad är det för slags plast? Härdplaster (melamin, bakelit mm) brukar gå utmärkt att limma med cyanoakrylat (snabblim) om brottytorna är perfekt rena (alltså inte nedsölade av andra misslyckade limförsök) och om de passar ihop perfekt.  Skulle det däremot vara en "hal" termoplast som t ex polypropylen, så kan det vara svårare att lyckas med en limning.

Flexrör till avgassystem bör man köpa som originalreservdel eller åtminstone modellanpassad piratdel. Försök att få dit något "universal" brukar aldrig bli långlivade. Om flexröret går sönder så beror det ofta i grunden på att något motorfäste är trasigt, så att drivaggregatet kan röra sig mer än det borde göra, i så fall bör man byta eller reparera motorfästet INNAN man reparerar avgassystemet.

  • Gäst
SV: Bra lim till stryjärn?
« Svar #2 skrivet: 25 apr-19 kl 18:53 »
Jag limmade med Lidl lim.2 komponent. kletade på mycket efter det första torkat. Järnet funkar igen.


När det gäller bilen så bytte jag ett långt avgasarör från motorn en gång. Inte en original-grej. Det var ett jättejobb att få det på plats. Jag fick såga av fästena ock lämna på verkstan.

Muttrarna till "grenröret" eller vad man ska kalla det sitter fast nu som berget. Jag har ingen induktionsvärmare. De kostar mycket. Rostolja hjälper inte.

Därför kör jag med Biltemas flexrör ock bara skruvar ihop allt. Utan att svetsa. skulle jag byta till original avgasrör/flerör från motorn ock bakåt så måste man hissa upp bilen hiskeligt högt. Det kan jag inte, Har ingen jättedomkraft eller extremt höga pallbockar.

Sen om Toveks säljer endast lösa flexrör har jag ingen aning om. Jag är tveksam. De säljer väl som en lång enhet. Det är ju det som är så svårt att lirka på bilen om man ingen lyft har.


Jag var under bilen, satte 2 stumpor i avgasaröret med en svetstång...det blåser ut avgaser mitt under bilen. Det är där det läcker. Har sprayat 556 på muttrarna till klämmorna. Ska städa rent där ock kleta på avgastätare.( 2 rör går ihop där med ett annat slitsat rör som nyper om det hela...även det lite hemmagjort.

När det gäller att byta flexrör så har jag kollat på "Mackans garage" på Youtube ock gjort likadant. Förutom att jag inte svetsade utan använde rörklämmor. (jag hade ingen svets i ordning då. Men det har jag nu. Men går flexröret sönder är det ju ett jättejobb att byta då man svetsat ihop det hela)

Jag får fixa med bilen i morrn efter jobbet. Nu ska jag gå ut ock kolla vattenpumpen till trädgårdsvattnet. Ska hissa upp pumpen ur brunnen för det var ingen fart på vattnet i dag.

Alltid är det något att greja med.
« Senast ändrad: 25 apr-19 kl 19:03 av Fixasjälvkille »

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bra lim till stryjärn?
« Svar #3 skrivet: 25 apr-19 kl 19:56 »
Vad är det för bil?

Om du inte har induktionsvärmare till muttrarna, så värm med gassvets istället. Eller prova att spraya på rostolja medan avgasröret är varmt när du nyss har kört, den kryper in bäst då det är så varmt att den nästan kokar bort direkt.

Finns det ingen smörjbrygga eller garage med smörjgrop i närheten, som du kan låna?

 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bra lim till stryjärn?
« Svar #4 skrivet: 25 apr-19 kl 20:25 »
Om det är en vanlig skitbil, vält omkull den så är det lättare att komma åt.
Bygg ramper av pallar och plank och kör upp på.
Leta reda på ett dike eller nån annan höjdskillnad att ställa dig på, så du kommer under.

  • Gäst
SV: Bra lim till stryjärn?
« Svar #5 skrivet: 26 apr-19 kl 15:53 »
Men hallå. Jag har ramper att köra upp på. Men de skulle behöva vara dubbelt så höga. Nä, jag har inget dike,ingen smörjgrop. Sen kan jag naturligtvis inte välta på bilen. Det är en Golf. För fin för att välta, om jag så ens kunde. Var lite realistisk.

Det där med att spraya rostlösningsolja när avgasaröret är varmt lät ju intressant. Gassvetsen har jag inte kvar...ja inte tuberna menar jag.. Bara en liten mesig gasolflaska.

Men nu är läckan längre bak på bilen så jag ska köra upp på ramperna ock lossa på klämmor osv. Ska borsta ock kleta på tätning. Det är inget rosthål. bara otätt.

 Vi tjaffsar inte mer. Hej då.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Tur-Johan, Trolle_85

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser