Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dammande väg!  (läst 1713 gånger)

blomharet

  • Inlägg: 180
    • Östergötland
Dammande väg!
« skrivet: 09 mar-19 kl 09:33 »
Bästa sätt att avhjälpa grusväg som dammar? Har en liten grusväg som delar min tomt, tre fasta boende åker dagligen där, mycket nära min dörr. Inget problem alls förutom dammet som blir när det är torrt. Kan jag själv sprida ut salt nu för att förebygga till sommaren? Vilket salt är bäst? Andra tips?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Dammande väg!
« Svar #1 skrivet: 09 mar-19 kl 09:43 »
Helt vanligt gatusalt är det enda som fungerar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

piggetröska

  • Gäst
SV: Dammande väg!
« Svar #2 skrivet: 09 mar-19 kl 11:22 »
Man brukar säga grusvägar om vägar som inte är asfalterade, men jag tycker ofta att det är si och så med mängden grus. Mer grus borde innebära mindre damm. För en vägförening en åtgärd med ekonomiskt innehåll.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Dammande väg!
« Svar #3 skrivet: 09 mar-19 kl 11:33 »
Om vägen inte bearbetas och grusas så ofta så blir den hård och kompakt och slutar damma.


blomharet

  • Inlägg: 180
    • Östergötland
SV: Dammande väg!
« Svar #5 skrivet: 09 mar-19 kl 12:08 »
Om man ska välja mellan Magnesiumklorid och Kaliumklorid? Vilket väljer man och varför?

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Dammande väg!
« Svar #6 skrivet: 11 mar-19 kl 08:54 »
Kalcium, inte kalium.

Kalciumklorid är likvärdigt med magnesiumklorid.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Dammande väg!
« Svar #7 skrivet: 11 mar-19 kl 10:08 »
Vem sköter vägen? Hos oss är det en vägförening som sköter underhållet och därmed även sprider och bekostar salt vid behov. Tänker att du kanske inte behöver betala själv?
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

blomharet

  • Inlägg: 180
    • Östergötland
SV: Dammande väg!
« Svar #8 skrivet: 11 mar-19 kl 19:25 »
Kalcium, inte kalium.

Kalciumklorid är likvärdigt med magnesiumklorid.
Ok tack då vet jag.

blomharet

  • Inlägg: 180
    • Östergötland
SV: Dammande väg!
« Svar #9 skrivet: 11 mar-19 kl 19:33 »
Vem sköter vägen? Hos oss är det en vägförening som sköter underhållet och därmed även sprider och bekostar salt vid behov. Tänker att du kanske inte behöver betala själv?
Är ju en förening här också...tänkte bara komplettera  just min lilla snutt genom trädgården då jag tycker att det som saltas genom föreningen inte riktigt förslår hela sommaren. Med tanke på förra årets torra sommar som kanske upprepas.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Dammande väg!
« Svar #10 skrivet: 11 mar-19 kl 19:38 »
Bästa sätt att avhjälpa grusväg som dammar? Har en liten grusväg som delar min tomt, tre fasta boende åker dagligen där, mycket nära min dörr. Inget problem alls förutom dammet som blir när det är torrt. Kan jag själv sprida ut salt nu för att förebygga till sommaren? Vilket salt är bäst? Andra tips?

Finns det inte en vägsamfällighet/vägförening?

En gemensam väg mellan flera fastigheter ska skötas, brukar  ha en vägsamfällighet eller liknande, om den är tillåten för "vem som helst" att köra på.

Är fastigheten du bor vid medlem av en sådan?

Vet du vem som faktiskt äger vägen, eller är den "gemensam"?

Vem sköter plogning och sandning på vintern?

Vem sätter upp snökäppar inför plogning?

Vem sköter vägen på sommaren, med sladdning, påfyllnad av grus o.s.v.?

Vem sköter dikena?

Eller är ni bara två-tre stycken fastigheter som ligger vi den väg som är en "återvändsväg"? Och det står en skylt med "enskild väg" där vägen börjar? Det kanske t.o.m. finns en vägbom?

Du kan inte ta ett eget initiativ för att "salta" vägen (eller uföra andra underhållsåtgärder), om du inte har rätt (och/eller skyldighet) att utföra vägunderhåll, om du inte formellt är ägare till vägbanan utanför din fastighet.

Kolla ditt köpekontrakt, och prata med grannarna.




piggetröska

  • Gäst
SV: Dammande väg!
« Svar #11 skrivet: 12 mar-19 kl 00:49 »
[quote author=skogaliten link=topic=193523.msg1806085#msg1806085 date=15523294

Du kan inte ta ett eget initiativ för att "salta" vägen (eller uföra andra underhållsåtgärder), om du inte har rätt (och/eller skyldighet) att utföra vägunderhåll, om du inte formellt är ägare till vägbanan utanför din fastighet.

[/quote]

Oj vad komplicerat det blev.

Blomhåret måtte väl i alla fall kunna duscha vägen med lite vatten torra sommardagar för att stävja dammet? Utan att bryta mot en massa paragrafer så att det blir utryckning med blåljus från landsfiskalen.

Med egen brunn så borde man inte riskera att bryta mot ev bevattnings(förbud)paragraf.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Dammande väg!
« Svar #12 skrivet: 12 mar-19 kl 01:57 »
[quote author=skogaliten link=topic=193523.msg1806085#msg1806085 date=15523294

Du kan inte ta ett eget initiativ för att "salta" vägen (eller uföra andra underhållsåtgärder), om du inte har rätt (och/eller skyldighet) att utföra vägunderhåll, om du inte formellt är ägare till vägbanan utanför din fastighet.



Oj vad komplicerat det blev.

Blomhåret måtte väl i alla fall kunna duscha vägen med lite vatten torra sommardagar för att stävja dammet? Utan att bryta mot en massa paragrafer så att det blir utryckning med blåljus från landsfiskalen.

Med egen brunn så borde man inte riskera att bryta mot ev bevattnings(förbud)paragraf.

Det är väl inte så svårt att prata med någon i styrelsen, för vägföreningen/vägsamfälligheten, och så be att få "salta" vägen utanför det egna huset på egen bekostnad?

De vore ena riktiga surkart om de skulle säga nej.

Det de borde göra (om de är vettiga) är att berätta vilket medel som är lämpligt att använda i det aktuella fallet. Vem vet, efter en liten påstötning, så kanske de behagar "salta" lite oftare? Det kanske står en säck i någons förråd, där TS kan få hämta "salt" t.o.m.

Jag har bett vår vägförening om att inte slå vägrenen längs vår väg (del av) eftersom det finns många rara ängsblommor där. De vill slå vid midsommar, och då har inte blommorna hunnit blomma och få fram moget frö. Jag kan slå betydligt senare med egna maskiner. Det hade de inget emot, men att senarelägga körningen i vägrenen för hela vägen var tydligen "omöjligt"...


Att hälla vanligt vatten från en brunn på vägen är inte speciellt klokt av åtminstone två skäl:

1. Det torkar väldigt fort, och går ruskigt mycket vatten för att hålla vägbanan så fuktig så att den slutar damma längre tid än någon timme om det är torrt . Det kan väl knappast vara vettigt att hälla många hundra liter vatten varje dag på en väg under en torrperiod. Den egna brunnen lär bli tom av att försöka hålla vägen fuktigt. Jag antar att vi pratar om en sträcka som är längre än ett fåtal meter. Så "saltning" är den lämpliga åtgärden.

2. Skulle det råda bevattningsförbud, så gäller det lika mycket från egen brunn som från "kommunalt vatten".
Bevattningsförbud finns för att värna om det grundvatten som råkar finnas, för att säkra att dricksvatten och vatten till hygien finns tillgängligt.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Dammande väg!
« Svar #13 skrivet: 12 mar-19 kl 09:33 »
Fråga föreningen, det ordnar de säkert.
Alla vägföreningar är ju olika förvisso, vi fick önskemål av en boende som det dammade på och då spred vi salt med lastbil där förbi. Det är sånt som föreningen är till för, men alla är väl olika som sagt och har olika gott om pengar. Saltar föreningen en gång kanske det går att göra en gång till?

Klippa vägkanter har jag gjort ibland, ibland gör vi det med traktor. Vi gör det på sensommaren så vi inte måste göra det flera gånger men det finns säkert många idéer beroende på personer och vad det är som växer.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

  • Gäst
SV: Dammande väg!
« Svar #14 skrivet: 12 mar-19 kl 14:17 »

Jag har bett vår vägförening om att inte slå vägrenen längs vår väg (del av) eftersom det finns många rara ängsblommor där


Ja, har Blomhåret tur så finns det förståndigt folk i vägsamfälligheten.

Situationen kan också vara att samfällighetens ordförande är traktens sk Storbonde (vars släkt bott i trakten sedan år1100 frys ihjäl). Som ordförande har han sett till att han själv fått uppdraget med ett frikostigt arvode att serva vägen, något han vill göra med minsta möjliga ansträngning. Om det då kommer någon nyinflyttad med fråga om hen själv får salta lite själv så finns en risk att han (konstigt? nog är det alltid en han) tar det som personlig kritik att han inte sköter vägen enligt uppdraget. Därför, och i kombination med Jantelagen, så finns en risk att han säger nej.

Om du tycker att jag är onödigt pessimistisk så kan du kolla i forumet under tråden Var i Sverige finns det mindre ö-mentalitet. Då kanske du blir varse att det finns folk som inte är så snälla och tillmötesgående.

Vad beträffar vattnandet så har jag inte skrivit om spolande av hundratals liter vatten. Jag skrev duscha med vatten. Så om Blomhåret skulle pröva att strila från en vattenkanna några tiotal meter väg vid sitt hus på varma sommarmorgnar så behöver det inte innebära att hon knäcker sin brunn eller grundvattnet i området. Och vad vet jag, det kanske finns något ekologiskt bindemedel som hon kan lägga i vattnet och som minskar dammandet?  ;)

Den noggranna läsaren skulle kanske invända att Blomhåret ändå skulle riskera att med sin vattenkanna bli anmäld av Storbonde under bevattningsförbudstider.

Då vill jag referera till egen erfarenhet. Har vänner på landet som bor i ett område med en Storbonde av den sort jag nämt innan. Han o frun, båda pensionärer, sitter halva dagarna med kikare och kollar grannar. Då o då kör han inspektionsrundor i trakten. Är lokalt partipolitiskt engagerad, sitter i kyrkorådet. Har tidigare varit ordf i byaföreningen. Han anmäler återkommande folk i trakten för olika saker. Ingen vågar elda minsta risknippe utan att först ringt kommunen, han kollar alla så utan kommunsamtal blir det böter ett par tusen för oanmält eldande.

Men än så länge har jag inte hört att han anmält någon som handvattnat från egen brunn under bevattningsförbudstider. Kan ev bero på att han själv gör det, så därför har han satt ribban där.
« Senast ändrad: 12 mar-19 kl 14:23 av piggetröska »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 1 användare
RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser