Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tätning mellan fönstren i vinter....  (läst 2776 gånger)

Gurkmeja

  • Gäst
Tätning mellan fönstren i vinter....
« skrivet: 30 jul-18 kl 00:50 »
Jag har stora mängder skägglav på träden utanför stugan. Jag undrar om jag kan använda skägglaven till ngt? Den känns ju verkligen som en fin spunnen tråd. Jag vet ju att man brukar tejpa fönstren inifrån till vintern samt lägga mossa mellan fönstren. Men kan jag använda skägglav istället? Bomull under? Eller ngt helt annat som är bättre? Låter kanske galet, men funderade på hur kattsand kan fungera i detta avseende..av vit bentonitlera som är mer dekorativt...eller så vill man att materialet också ska kunna ge ifrån sig fukten, inte bara binda den?

Postat med Alternativ.nu´s app


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Tätning mellan fönstren i vinter....
« Svar #1 skrivet: 30 jul-18 kl 08:09 »
Satte nån slags lav, typ renlav, mellan fönstren på den tiden vi satte in innanfönster inför vintern, så det går säkert bra.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Tätning mellan fönstren i vinter....
« Svar #2 skrivet: 30 jul-18 kl 09:22 »
Det som ligger i botten mellan fönstren skall ju fungera som isolering så att kallraset från det yttre fönstret inte kyler trät under så pass att det blir fuktigt. Tidningspapper med vadd runt är väl klassikern, men det borde fungera med lite av varje som är isolerande om du bara undviker sådant som binder fukt och inte släpper den ifrån sig. Har man både inner och ytterfönster tätt (typ igenmålat ytterfönster) så kan man ställa in torkmedel i en skål. Ibland hade de ett glas med svavelsyra i fönstret förr. Någon centimeter koncentrerad syra som under vintern tog åt sig vatten så glaset kunde vara fullt på våren. Jag skulle nog använd kattsand istället i ett sådant fönster.

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Tätning mellan fönstren i vinter....
« Svar #3 skrivet: 30 jul-18 kl 13:51 »
Det som ligger i botten mellan fönstren skall ju fungera som isolering så att kallraset från det yttre fönstret inte kyler trät under så pass att det blir fuktigt. Tidningspapper med vadd runt är väl klassikern, men det borde fungera med lite av varje som är isolerande om du bara undviker sådant som binder fukt och inte släpper den ifrån sig. Har man både inner och ytterfönster tätt (typ igenmålat ytterfönster) så kan man ställa in torkmedel i en skål. Ibland hade de ett glas med svavelsyra i fönstret förr. Någon centimeter koncentrerad syra som under vintern tog åt sig vatten så glaset kunde vara fullt på våren. Jag skulle nog använd kattsand istället i ett sådant fönster.
Om jag binder fukten till vit kattsand (bentonitlera) placerad i små värmeljushållare & samtidigt isolerar med fårull från en fäll som ngn roat sig med att strimla sönder. det borde kanske funka då?

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Tätning mellan fönstren i vinter....
« Svar #4 skrivet: 30 jul-18 kl 14:06 »
Tror inte leran drar åt sig så mycket fukt, men lite nytta gör den nog. Ullen blir säkert lika bra som bomullen man brukar köra med. Det är kul att skapa något speciellt mellan fönstren. Vi har haft lite tomtar och sådant någon vinter. Är man kreativ kan man fixa något skådespel som kanske upptäcks av barnen eller gäster.

Den kattsand som är bäst på att ta upp luftfuktighet (vad jag vet) är den av kiselsyragel. Crystal Clean, Frosty m fl är sådan. Om du har den till att sänka luftfuktigheten så kan du efter att den tagit upp fukt torka den i ugn i 105 grader så är den som ny igen. Det är sådan gel som används bland annat i de lite dyrare luftavfuktare som inte har kompressor.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tätning mellan fönstren i vinter....
« Svar #5 skrivet: 30 jul-18 kl 17:50 »
Från det en andra.
Vet du vad skägglaven säger?    Jo att du dels har jäkligt ren och fin luft i dina trakter.
Och att du har en resurs at ta till om du blir hungrig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Tätning mellan fönstren i vinter....
« Svar #6 skrivet: 30 jul-18 kl 20:23 »
Från det en andra.
Vet du vad skägglaven säger?    Jo att du dels har jäkligt ren och fin luft i dina trakter.
Och att du har en resurs at ta till om du blir hungrig.
Ja, det där med ren luft visste jag,
det känns ju riktigt lovely [emoji16]
men äta den Skogsvilde? Är det nyttigt eller bara ren bukfylla istället för att dö?
(hungrig är jag alltid)

Postat med Alternativ.nu´s app


Gurkmeja

  • Gäst
SV: Tätning mellan fönstren i vinter....
« Svar #7 skrivet: 30 jul-18 kl 20:24 »
Satte nån slags lav, typ renlav, mellan fönstren på den tiden vi satte in innanfönster inför vintern, så det går säkert bra.
Kanske får prova göra ngn slags konstverk mellan [emoji4]

Postat med Alternativ.nu´s app


sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Tätning mellan fönstren i vinter....
« Svar #8 skrivet: 30 jul-18 kl 20:48 »
Ja, det där med ren luft visste jag,
det känns ju riktigt lovely [emoji16]
men äta den Skogsvilde? Är det nyttigt eller bara ren bukfylla istället för att dö?
(hungrig är jag alltid)

Postat med Alternativ.nu´s app

Ja absolut, det finns beskrivet i armens överlevnadshandbok :) kommer dock inte ihåg näringsvärdena nu men de var inte så illa. I stort sätt det enda att äta om man är fjälljägare på vintern...
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Tätning mellan fönstren i vinter....
« Svar #9 skrivet: 30 jul-18 kl 22:59 »
Ja absolut, det finns beskrivet i armens överlevnadshandbok :) kommer dock inte ihåg näringsvärdena nu men de var inte så illa. I stort sätt det enda att äta om man är fjälljägare på vintern...
Aha, spännande [emoji16]
Skägglavssoppa kanske...

Postat med Alternativ.nu´s app


Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Tätning mellan fönstren i vinter....
« Svar #10 skrivet: 31 jul-18 kl 07:33 »
Samla i sopsäckar och sälj/ge till renskötare.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser