Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  höna eller tupp!  (läst 1365 gånger)

lohmannn

  • Inlägg: 6
    • Småland
höna eller tupp!
« skrivet: 25 jul-18 kl 15:45 »
Den här lillfisen som gillar att mysa i knät heter Josefin, så jag hoppas verkligen det är en höna, men jag TROR det, har dock enorma tvivel då 6/8 är tuppar änsålänge. Någon som har en gissning?

lohmannn

  • Inlägg: 6
    • Småland
SV: höna eller tupp!
« Svar #1 skrivet: 25 jul-18 kl 15:47 »
en bättre bild kanske

Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
SV: höna eller tupp!
« Svar #2 skrivet: 31 jul-18 kl 10:54 »
Jag har hedemorahöns och hönskycklingarna får inte kam förrän dom är nästan vuxna. Vingarna utvecklas tidigare än på tuppkycklingarna men tupparna får snart lite längre stjärt och blir resligare. Tupparna är glupskare också och lite mer på. Tyvärr tycker jag det där ser ut som en typisk tupp. Det är inte bra att gulla med tuppkycklingar för då blir dom präglade på oss människor men utan att få respekt. Då ökar risken att dom ser oss som konkurrenter då dom blir stora och ger sig på framförallt barn.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: höna eller tupp!
« Svar #3 skrivet: 31 jul-18 kl 12:13 »
Jag misstänker också att det kommer att bli Josef i fortsättningen...
Nå, tja, tuppar av sådanahär raser är ju som sagt vad de är, man får räkna med att vissa exemplar kan klösas när de blir större och skall försvara sitt om de är handtama, annars brukar det inte vara några särskilda problem, har dock inte själv haft just denna ras. Men, tuppar av lugnare raser brukar det inte vara problem med.
(Edit, till skillnad mot däggdjur så är det ingen riktig mening med att kastrera tuppar, det kräver ju dessutom ett ganska avancerat ingrepp i jämförelse så det är inte ett alternativ när det gäller fåglar.)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: höna eller tupp!
« Svar #4 skrivet: 31 jul-18 kl 13:12 »
Ser väl ut att vara en tupp, men den har rätt små fötter så...

Jag tycker det går bra att gosa med alla djur, det är bara att säga åt dem vid minsta tecken på att de tror att det betyder att de bestämmer. Givetvis skall man inte trigga dem och sedan tillrättavisa dem, men vänlighet skall de tåla oavsett om de är hon- eller handjur.

lohmannn

  • Inlägg: 6
    • Småland
SV: höna eller tupp!
« Svar #5 skrivet: 31 jul-18 kl 14:24 »
Blir nog 7/8 tuppar då och bara lilla Elvis som är höna, kanske behöver bli bättre på att döpa  ;) Är en blandning mellan lohman/blomme om det hjälper. Har inte precis gosat med min vuxna tupp jag har men han kommer springandes precis som hönsen när man kommer och gillar att sitta på axeln och hålla utkik, tills han somnar och det är som att ha en dunkudde i nacken vill säga. Vet dock inte hur jag kan motstå att gosa med dom små kycklingarna, dom är ju så otroligt söta! Hade tänkt behålla en tupp då jag plockade bort min andretupp eftersom han visade sig ha dåligt beteende mot kycklingar. Frågan är hur man ska kunna välja när jag har så ståtliga snygga småtuppar som är appenzeller/blomme, och så Josefine som nog är en Josef då med.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: höna eller tupp!
« Svar #6 skrivet: 31 jul-18 kl 16:00 »
Jag hade en tam tupp när jag var liten, han kunde sitta på min arm eller axel medan jag gick runt och gjorde andra saker, det var aldrig några problem med honom över huvud taget, så det beror på individen.  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

663 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser