Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Whiskyost - går det att göra egen??  (läst 4525 gånger)

SunGimo

  • Inlägg: 1
    • Uppland
Whiskyost - går det att göra egen??
« skrivet: 04 apr-18 kl 11:00 »
Trots idogt surfande/scrollande/bläddrande hittar jag inget användbart (?) tips på hur man gör en god whiskyost till Midsommar t ex.

1.  OM alternativet är att injicera whisky i befintlig ost så har jag idag två på gång (Recept på 1 kg ost från Kemikalias hemsida) där en är 9 dagar och den andra 24  dagar och, om nån har testat detta, vilken av dem är isåfall bäst lämpad att injicera? Hur mycket/hur ofta/ plastas...?? Hur länge lagras?

2.  OM det är så att osten istället skall marineras så whiskyn tränger in utifrån - skall den ligga i plast eller nåt då? Hur länge? Temp? Vilken av mina pågående ostar verkar bäst till det isåfall.

3.   OM inget av ovan är metoden - kan man då starta en ny ost och dutta i lite whisky i ostmassan medan man trycker ned den i ostformen eller tar alkoholen då död på någon viktigt som osten behöver? Nån som prövat??

Blir jätteglad om någon av er proffs vill ta sig tiden att hjälpa en glad amatör:-) komma vidare



 

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Whiskyost - går det att göra egen??
« Svar #1 skrivet: 04 apr-18 kl 12:08 »
Man brukar ju tvätta utsidan på osten med olika typer av sprit även ädlare såna under ostens mognad.

Men här en som badar sin ost i whisky under några timmar https://www.thecheesemaker.com/blog/the-evolution-of-a-irish-whiskey-cheddar-cheese/

 

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Whiskyost - går det att göra egen??
« Svar #2 skrivet: 04 apr-18 kl 12:28 »
" After the curd is formed and whey is drained off, the whiskey is added which gives the cheese a mottled, golden hue. "

https://www.cheese.com/cahills-whiskey-cheese/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

749 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser