Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blåbär, var finns ni i år?  (läst 2794 gånger)

Finnmaster

  • Inlägg: 7
    • Västergötland
Blåbär, var finns ni i år?
« skrivet: 28 jul-17 kl 09:30 »
Vi har i våra trakter (som är runt Borås) varit ute och letat blåbär, men det finns tyvärr inte mycket att hurra för.

Någon som har ett bättre blåbärs år?
Var någonstans i vårt avlånga land börjat det bli värt att gå ut och plocka?




Postat med Alternativ.nu´s app

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Blåbär, var finns ni i år?
« Svar #1 skrivet: 28 jul-17 kl 09:40 »
För någon vecka sen hörde jag på radion om att SLU (Sveriges lantbruksuniversitet) tydligen försöker förutsäga blåbärsskörden genom att besiktiga provytor här och var i landet för att kolla hur det går med blomning, pollinering, kartsättning osv. Och enligt SLU skulle skörden bli dålig i hela Sverige i år pga att blommorna frös bort. Tipset som nämndes där var att kolla på mindre frostutsatta platser - företrädesvis sydsluttningar på höglänta ställen. Hela SLU-rapporten går säkert att läsa någonstans på nätet men jag har inte försökt leta på den. Det kan också tänkas att det där inslaget finns på Sveriges Radios hemsida, antingen som podd att lyssna på eller som text. Det bör ha varit i P1 eller P4 det sändes. Om det var P4 så vet jag inte om det var riks-P4 eller Radio Västernorrland.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Blåbär, var finns ni i år?
« Svar #2 skrivet: 28 jul-17 kl 10:23 »
För någon vecka sen hörde jag på radion om att SLU (Sveriges lantbruksuniversitet) tydligen försöker förutsäga blåbärsskörden genom att besiktiga provytor här och var i landet för att kolla hur det går med blomning, pollinering, kartsättning osv. Och enligt SLU skulle skörden bli dålig i hela Sverige i år pga att blommorna frös bort. Tipset som nämndes där var att kolla på mindre frostutsatta platser - företrädesvis sydsluttningar på höglänta ställen. Hela SLU-rapporten går säkert att läsa någonstans på nätet men jag har inte försökt leta på den. Det kan också tänkas att det där inslaget finns på Sveriges Radios hemsida, antingen som podd att lyssna på eller som text. Det bör ha varit i P1 eller P4 det sändes. Om det var P4 så vet jag inte om det var riks-P4 eller Radio Västernorrland.


"För Svealand och Götaland ser det i alla fall ut som att tillgången på blåbär kan bli nära nog normal, även om osäkerheten är stor."

http://www.slu.se/ew-nyheter/2017/7/blabarsprognos17/

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Blåbär, var finns ni i år?
« Svar #3 skrivet: 28 jul-17 kl 10:33 »
Här hos mig i Bohuslän finns det ganska mycket blåbär men de är inte riktigt fullmatade på grund av torkan. Men nu kom det några millimeter igår så det kan nog bli riktigt bra med blåbär nästa vecka.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Blåbär, var finns ni i år?
« Svar #4 skrivet: 28 jul-17 kl 13:45 »
Runt huset här i västa finland fanns det så det räckte till en blåbärspaj iallafall.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Blåbär, var finns ni i år?
« Svar #5 skrivet: 28 jul-17 kl 15:58 »
Jag har också hittat partier där det är ganska bra med bär, ligger litet i startgroparna fortfarande här, men paj skall det bli snart!
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Blåbär, var finns ni i år?
« Svar #6 skrivet: 28 jul-17 kl 16:41 »
I thailändarnas hinkar.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Blåbär, var finns ni i år?
« Svar #7 skrivet: 29 jul-17 kl 11:18 »
Här hos mig i Bohuslän finns det ganska mycket blåbär men de är inte riktigt fullmatade på grund av torkan. Men nu kom det några millimeter igår så det kan nog bli riktigt bra med blåbär nästa vecka.

Akta dig nu blir du invaderad av galna Alternativare med djupa hinkar  ;D. Här är inte värt besväret att plocka (säger tillochmed jag som är bärplockoman). Det är ökentorrt. Synd om bönderna.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

ManPåGården

  • Inlägg: 109
  • Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
SV: Blåbär, var finns ni i år?
« Svar #8 skrivet: 04 aug-17 kl 18:59 »
I gislavedstrakten plockar vi hinkvis. Har beställning på typ femton liter.
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor

hemul

  • Inlägg: 23
SV: Blåbär, var finns ni i år?
« Svar #9 skrivet: 11 aug-17 kl 21:59 »
På mitt ställe strax söder om Uppsala var det helt kört när jag var där för en vecka sedan. Det växer bara enstaka bär på ruskorna. Lika illa har det sett ut på alla ställen jag varit härikring tidigare under sommaren.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Blåbär, var finns ni i år?
« Svar #10 skrivet: 12 aug-17 kl 03:18 »
På mitt ställe strax söder om Uppsala var det helt kört när jag var där för en vecka sedan. Det växer bara enstaka bär på ruskorna. Lika illa har det sett ut på alla ställen jag varit härikring tidigare under sommaren.

Det är ingen bra idé att ha "ställen", utan man måste vara flexibel. Kanske man man finna dem på en plats där det t ex är mera skugga så att de blommade senare

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Blåbär, var finns ni i år?
« Svar #11 skrivet: 12 aug-17 kl 14:32 »
här :) :D ;D

Det har plockats lite över 200liter dom e sålda me...

plockade ett o ett  :P men int av mig jag plock endast 17 lit me plockare  :-*

men dom har fått leta...
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, LimJans, Björkris, biggelina, bmr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser