Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Moped mot dålig miljö  (läst 44174 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #20 skrivet: 18 maj-17 kl 06:46 »
Där har du väl ändå fel det finns nått som heter pack moped som även går på el .

Förvisso, men de är ganska svårartat överprissatta, både som nya och begagnade. Dessutom ganska undermåliga som fordon räknade. Det finns goda anledningar till att de transportuppgifter som genomfördes med packmopeder för 40 år sedan numera har tagits över av fyrhjulingar eller riktiga bilar.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #21 skrivet: 18 maj-17 kl 06:51 »
allt fossilbränsledrivet är ett stort minus för miljön pga co2 utsläpp. det må vara en moped eller lastbil.Utsläpp måste ner till 0,helst skall det vara minus totalt sett.
följt tråden men då resonemanget är väldigt naivt från vissa så har det inte verkat meningsfullt att skriva.
runt om i världen förbereder man nu att förbjuda fossilbränslen.Indien med alla sina mopeder o skotrar av olika sorter verkar vara först,redan 2025 skall det vara genomfört.
Sverige och europa har satt gränsen till 2030 där fossilbränslena skall vara utfasade.ersättningen blir för äldre fordon olika biobränslen och för nya el i första hand men då lär det även finnas bränslecellsbilar i större sortiment att välja på.Biltillverkarna verkar ha förstått och utvecklingen av nya fordon,även tunga går fort.
den fossilbränsledrivna mopeden blir troligen ersatt av elcykel som ju redan finns på marknaden.skall bli intressant hur MC-åkarna gör men givetvis går det säkert att konvertera  till biobränslen.
Idag finns laddhybrider att köpa som kommer ner till samma bränsleförbrukning som en moped. alltså runt 2 dl/mil.
Men även bränslet till dem måste ersättas av biobränslen tills de är uttjänta.Troligen blir den store vinnaren i framtiden bränslecellen. att resonera om att ersätta bilar med mopeder rimmar alltså illa med den troliga utvecklingen.
på vad sett skulle en moped vara överlägsen en bil? mopeden togs ju fram för att innan bilen slog igenom ersätta cykeln,de första var faktiskt motoriserade cyklar.
Det behovet finns inte längre och nu kan faktiskt en elcykel vara ett bättre alternativ i stadsmiljö.Genererar noll utsläpp och är dessutom tyst.
Stadsmiljön kommer i framtiden att låta helt annorlunda med tystgående fordon,dessutom självkörande. Ulf

köttkyckling

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #22 skrivet: 18 maj-17 kl 10:12 »
Och mopeder är fortfarande totalt oanvändbara för lite större samordnade transporter.  Det går ju inte ens att få med sig normal bra-att-ha-utrustning (hund, 40 kg verktygslådor, reservkläder för en vecka mm) och dessutom vara beredd på att ta några passagerare på en moped. Dessutom är mopeden ganska oanvändbar i dåligt väglag.

Med dåligt väglag menar du spåriga vägar med snö is eller sand.
Finns dubbdäck även till moped, annars är en moped mycket framkomlig på dåliga vägar.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #23 skrivet: 18 maj-17 kl 10:15 »
Med dåligt väglag menar du spåriga vägar med snö is eller sand.
Finns dubbdäck även till moped, annars är en moped mycket framkomlig på dåliga vägar.

Vad har en normal moped i bränsleförbrukning?

Vi den snabb googling så fann jag siffran 0,3 L/Milen. 
Den verkar trovärdig. Då kan utsatt fär väder och vind transportera sig själv och kanske en kompis.

Går man upp till en småbil så kan man transportera sig själv och fyra kompisar och lite bagage för 0,5-0,6 L/Milen i varmt och torrt utrymme.

Tar man en lastbil så går det 3-5 liter milen på de tyngre transporterna. Då väger man uppåt 64000 kg varav nyttolasten är uppåt 40000 kg.

Moped kan vara en fungerande transportlösning, men bränsleeffektiviten är ett rent skämt.
« Senast ändrad: 18 maj-17 kl 10:30 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #24 skrivet: 18 maj-17 kl 10:25 »
allt fossilbränsledrivet är ett stort minus för miljön pga co2 utsläpp. det må vara en moped eller lastbil.Utsläpp måste ner till 0,helst skall det vara minus totalt sett.
följt tråden men då resonemanget är väldigt naivt från vissa så har det inte verkat meningsfullt att skriva.
runt om i världen förbereder man nu att förbjuda fossilbränslen.Indien med alla sina mopeder o skotrar av olika sorter verkar vara först,redan 2025 skall det vara genomfört.
Sverige och europa har satt gränsen till 2030 där fossilbränslena skall vara utfasade.ersättningen blir för äldre fordon olika biobränslen och för nya el i första hand men då lär det även finnas bränslecellsbilar i större sortiment att välja på.Biltillverkarna verkar ha förstått och utvecklingen av nya fordon,även tunga går fort.
den fossilbränsledrivna mopeden blir troligen ersatt av elcykel som ju redan finns på marknaden.skall bli intressant hur MC-åkarna gör men givetvis går det säkert att konvertera  till biobränslen.
Idag finns laddhybrider att köpa som kommer ner till samma bränsleförbrukning som en moped. alltså runt 2 dl/mil.
Men även bränslet till dem måste ersättas av biobränslen tills de är uttjänta.Troligen blir den store vinnaren i framtiden bränslecellen. att resonera om att ersätta bilar med mopeder rimmar alltså illa med den troliga utvecklingen.
på vad sett skulle en moped vara överlägsen en bil? mopeden togs ju fram för att innan bilen slog igenom ersätta cykeln,de första var faktiskt motoriserade cyklar.
Det behovet finns inte längre och nu kan faktiskt en elcykel vara ett bättre alternativ i stadsmiljö.Genererar noll utsläpp och är dessutom tyst.
Stadsmiljön kommer i framtiden att låta helt annorlunda med tystgående fordon,dessutom självkörande. Ulf

Det man inte vill kännas vid är energiförbrukningen.
Man tittar bara på utsläpp som kommer direkt från fordonet.

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #25 skrivet: 18 maj-17 kl 10:29 »
Vad har en normal moped i bränsleförbrukning?


Vad menar du med normal moped?
Menar du motorcyklar med 50cc cylindrar?
3-3,5 dl/mil.
En klassisk moped kanske drar 1-1,5 dl.

Variatordrift "scooter" är en riktig miljöbov.

« Senast ändrad: 18 maj-17 kl 10:38 av köttkyckling »

malu

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #26 skrivet: 18 maj-17 kl 10:30 »
Du verkar vara en klurig en som tänker i flera led köttkyckling. Det linjära tänkandet från TV, tidningar, Google och industrin med all sin propaganda verkar inte vara något för dig, och det kostar på att sticka ut och inte vara likriktad.   

köttkyckling

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #27 skrivet: 18 maj-17 kl 10:34 »
Folk och politiker verkar ha blivit totalt hjärntvättade.
Angående nyttigheten med batteridrivet.

För att förstå hur dumt det är, tänk på ett hus uppvärmt med enbart el.
Ok.
Tänk nu att denna el kommer från batterier.

Vad gäller fordon är det ännu värre, där släpar man hela tiden med sig den extra lasten vad batterier ger.

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #28 skrivet: 18 maj-17 kl 11:20 »
 (:)  Följdmoderering /Torpjens

Bäst är så klart att stanna hemma, med volvon på parkeringen så mycket som möjligt.
Men dom gångerna man ändå måste, till exempel åka till affären, kan man ta moppen.
« Senast ändrad: 18 maj-17 kl 18:15 av torpjens »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #29 skrivet: 18 maj-17 kl 12:37 »
Bäst är så klart att stanna hemma, med volvon på parkeringen så mycket som möjligt.
Men dom gångerna man ändå måste, till exempel åka till affären, kan man ta moppen.

Den mest klimatsmarta transporten i det fallet är en promenad, den är dessutom i det flesta fall bra för hälsan.
Sedan är det olika samåkningsalterntiven bättre än mopeden, sedan är mopeden kanske ett vettigt alternativ.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #30 skrivet: 18 maj-17 kl 13:41 »
Den mest klimatsmarta transporten i det fallet är en promenad, den är dessutom i det flesta fall bra för hälsan.
Sedan är det olika samåkningsalterntiven bättre än mopeden, sedan är mopeden kanske ett vettigt alternativ.

Moped finns med trampor om man vill sänka förbrukningen ytterligare.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #31 skrivet: 18 maj-17 kl 14:01 »
Det man inte vill kännas vid är energiförbrukningen.
Man tittar bara på utsläpp som kommer direkt från fordonet.
men det är utsläppen som påverkar klimatet,konstigt att vissa inte tycks förstå det. visst behövs el till batteriet och det finns många lösningar .
Men svensk el från kontakten hemma är fossilfri.
en mopedmotor,tvåtakt är dessutom en riktig nerskitare. går inte att jämföra med en modern bil,särskilt om denne är just en miljöbil. ulf

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #32 skrivet: 18 maj-17 kl 15:15 »
men det är utsläppen som påverkar klimatet,konstigt att vissa inte tycks förstå det. visst behövs el till batteriet och det finns många lösningar .
Men svensk el från kontakten hemma är fossilfri.
en mopedmotor,tvåtakt är dessutom en riktig nerskitare. går inte att jämföra med en modern bil,särskilt om denne är just en miljöbil. ulf
Finns både fyrtaktare och el moppar nu mera . Så det är bara att välja hur man vill skita ned :)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #33 skrivet: 18 maj-17 kl 18:17 »
 (:)  Städat lite. P.g.a. annat att göra blir det lite hastverk så ursäkta om det blev knas nånstans. Snälla och fina mot varandra så slipper konstig moderering.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #34 skrivet: 18 maj-17 kl 18:41 »
Finns både fyrtaktare och el moppar nu mera . Så det är bara att välja hur man vill skita ned :)

Just precis.
Men jag vill inte påstå att fyrtaktarn är snålare, det ärtveksamt om den är det.
Men om vi ska in på samma nivå som förutspråkarna av tunga stora så kallade miljöbilar, kan även nämnas att det numera finns miljövänliga tvåtaktsoljor 100% från växtriket.
Så att säga tvåtaktare skitar ner är helt fel.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #35 skrivet: 18 maj-17 kl 20:34 »
Just precis.
Men jag vill inte påstå att fyrtaktarn är snålare, det ärtveksamt om den är det.
Men om vi ska in på samma nivå som förutspråkarna av tunga stora så kallade miljöbilar, kan även nämnas att det numera finns miljövänliga tvåtaktsoljor 100% från växtriket.
Så att säga tvåtaktare skitar ner är helt fel.


Återigen en lögn löser fantasi.
Även olja från växtriket är en förorenare.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #36 skrivet: 18 maj-17 kl 21:37 »
Just precis.
Men jag vill inte påstå att fyrtaktarn är snålare, det ärtveksamt om den är det.
Men om vi ska in på samma nivå som förutspråkarna av tunga stora så kallade miljöbilar, kan även nämnas att det numera finns miljövänliga tvåtaktsoljor 100% från växtriket.
Så att säga tvåtaktare skitar ner är helt fel.
nu handlar det ju om co2 utsläpp som är det största problemet. alla förbränningsmotorer har dessa utsläpp och bör alltså bytas ut. I första steget gäller det att skippa fossilbränslen,i andra steget att införa ny teknik.
under en övergångsfas kan biobränslen hjälpa till men även de orsakar CO2 utsläpp som alltså skall ner till noll.
kör moped om du vill men i framtiden kommer du inte att ha soppa till den. byt istället till en elmoppe eller elcykel...
tekniknytt idag är att tyskarna nu är på g att tillverka ett betydligt effektivare batteri till elbilar,upp mot 100 mils körning på en laddning. det händer mycket på bilfronten. ulf

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #37 skrivet: 18 maj-17 kl 21:46 »
Det stora problemet med tvåtaktsmotorn ur bränsleförbruknings- och avgassynpunkt är inte oljan som följer med avgaserna ut (även om det är den man märker mest om man står i närheten av motorn. Utan det är att principen med vevhusspolning och att spol- och avgasportar står öppna samtidigt i cylindern gör att man inte kan undvika att en del av bränsleblandningen går ut oförbränd i avgasröret.  Man slipper det problemet på motorer som spolar med ren luft och sprutar in bränslet under kompressionstakten med en spridare i topplocket, men det är en alldeles för dyr lösning för en moped. Tvåtakts tändkulemotorer är byggda på det sättet, likaså en del moderna snöskotermotorer.  Den tyska biltillverkaren Goliath laborerade, med ganska tveksamt resultat, med sådana tvåtaktsmotorer på 1950-talet, och på 1990-talet lade Ford ner enorma resurser på att försöka få fram en direktinsprutad tvåtaktsmotor för personbilar. Men Ford misslyckades uppenbarligen och har fortsatt med fyrtaktsmaskiner.

Det finns ju också en del andra intressanta avarter, t ex den s k pulsatormotorn som togs fram i Sverige på 1940-talet, huvudsyftet med den var att hitta en metod att bygga om tändkulemotorer för gengasdrift. Det är i princip en helt vanlig tvåtaktsmotor med vevhusspolning och tändstift, men en del av luften från vevhuset tillförs inte cylindern via spolportarna utan den passerar via ett avstämt rör och en kammare med backventiler upp till toppen, där den släpps in av en tvångsstyrd insugningsventil. Vid gengasdrift sugs gengasen in via kammaren med backventiler,  om man ska använda en sådan motor för flytande bränsle kan man placera förgasare/spridare där.

Tvåtakts dieselmotorer kan byggas med mycket god verkningsgrad, bl a är de vanliga som fartygsmaskiner och har i många år använts i de flesta större diesellok i Sverige. Lokmotorerna är ursprungligen en GM-konstruktion från sent 1930-tal. Men de blir tydligen opraktiska i mindre storlekar. En del större amerikanska lastbilar lär ha någon form av tvåtaktsdiesel, och i Tyskland har en tvåtaktsdiesel av dubbelkolvstyp (Junkers / Oechelhäuser) förekommit som lastbilsmotor. Dubbelkolvsmotorn har dock ett par nackdelar - dels blir den nästan dubbelt så hög som en vanlig fyrtaktsmotor med samma cylindervolym och cylinderantal, och dels blir det bekymmer med att den övre kolvens smörjolja rinner ner i förbränningsrummet när motorn börjar bli sliten.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #38 skrivet: 18 maj-17 kl 22:56 »
Kortfattat, om man smälter ner alla värdelösa tvåtaktsmotorer och istället gör cyklar av dom så har man gjort ett stort slag för miljön.
Även om cykeln bara kommer att stå i ett magasin.
Tar man även alla fyrtaktsmopeder som inte används annat än till nöje så får man fler cyklar.
Det skulle oxå vara bra för miljön och folkhälsan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #39 skrivet: 19 maj-17 kl 09:18 »
nu handlar det ju om co2 utsläpp som är det största problemet. alla förbränningsmotorer har dessa utsläpp och bör alltså bytas ut. I första steget gäller det att skippa fossilbränslen,i andra steget att införa ny teknik.
under en övergångsfas kan biobränslen hjälpa till men även de orsakar CO2 utsläpp som alltså skall ner till noll.
kör moped om du vill men i framtiden kommer du inte att ha soppa till den. byt istället till en elmoppe eller elcykel...
tekniknytt idag är att tyskarna nu är på g att tillverka ett betydligt effektivare batteri till elbilar,upp mot 100 mils körning på en laddning. det händer mycket på bilfronten. ulf
Frågan är ju dock hur miljövänlig är framställningen av dessa batterier ?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

396 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser