Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spärrgaller och täckskivs funderingar...  (läst 7591 gånger)

Wilmabink

  • Inlägg: 26
    • Skåne
Spärrgaller och täckskivs funderingar...
« skrivet: 08 mar-11 kl 22:53 »
Alltså, när man tycker man fått lite grepp om det dyker det upp 10 nya funderingar...Hoppas någon har lust att hjälpa en lite vilsen nybörjare igen ;)

Nu när format (3/4 Langstroth) och ramfrågan (plast) är avklarad dök det upp ett nytt delikat problem, spärrgaller och täckskivor. Jag har en skälderhuskupa nu med träramförsett spärrgaller men hur ska man ha det sen? Jag kommer ju ha oisolerade lådor och där är ju ingen kant som på skälderhuskupan (som jag tror har som funktion att inte lådorna ska glida isär). Om man då har ett spärrgaller kommer det ligga på ramarna (det går väl inte??) eller sitta fast mellan lådorna? Med eller utan träram?  Eller ska man ha plastspärrgaller? Jag hoppas verkligen någon förstår min dåliga förklaring   ::) Det finns ju inga mått (3/4 langstroth) som passar när man kollar runt i bibutikerna eller är jag blind, kapar man till själv?

Nästa grej är täckskivor...Alltså de under locket. Nu har jag klassiska täckbrädor, jag gillar inte dem och skulle hellre vilja ha något genomskinligt, så man kan kika ner lite snabbt utan att behöva lyfta, skaka osv. Täckplast är väl alternativet gissar jag, men tjocklek då? Samma problem här, att hitta rätt mått i bibutikerna. Men då måste det ju vara de utvändiga måtten som gäller och att locket sen håller det på plats.

Stort tack på förhand / Wilmabink

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Spärrgaller och täckskivs funderingar...
« Svar #1 skrivet: 08 mar-11 kl 23:05 »
Jag kommer ju ha oisolerade lådor och där är ju ingen kant som på skälderhuskupan. Om man då har ett spärrgaller kommer det ligga på ramarna (det går väl inte??) eller sitta fast mellan lådorna? Med eller utan träram?  Eller ska man ha plastspärrgaller? Jag hoppas verkligen någon förstår min dåliga förklaring   ::) Det finns ju inga mått (3/4 langstroth)


Alla varianter går bra , det finns att beställa hos de flesta redskapshandlare .

http://www.lpsbiodling.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=20&artnr=104752LP&visa=1-33&Sort=Beskr&Visn=Std

http://www.lpsbiodling.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=20&artnr=104754LP&visa=1-33&Sort=Beskr&Visn=Std

Nästa grej är täckskivor. skulle hellre vilja ha något genomskinligt, så man kan kika ner lite snabbt utan att behöva lyfta, skaka osv. Täckplast är väl alternativet gissar jag, men tjocklek då? Samma problem här, att hitta rätt mått i bibutikerna. Men då måste det ju vara de utvändiga måtten som gäller och att locket sen håller det på plats.


Om man köper den genomskinligt plast/plexiglas skivan , kan man skippa täck brädorna , bierna bruka kitta fast den efter ett tag.

http://www.lpsbiodling.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=43&artnr=100835LP&visa=34-42&Sort=Beskr&Visn=Std

mvh edward :P

« Senast ändrad: 08 mar-11 kl 23:10 av Edward. »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Wilmabink

  • Inlägg: 26
    • Skåne
SV: Spärrgaller och täckskivs funderingar...
« Svar #2 skrivet: 09 mar-11 kl 07:58 »
Tack!
Superbra med länktips och det är ju på LP´s handlingen kommer att ske  :)

Lindell

  • Gäst
SV: Spärrgaller och täckskivs funderingar...
« Svar #3 skrivet: 09 mar-11 kl 08:07 »
Den där täckplasten i 0.5 mm plexiglas (533*444) är riktigt bra!!

Synd att spärrgaller kostar lite. En träram är bra men rätt känslig rent mekaniskt och så är den ihopgift med metallspärrgallret som gör detta värre faktiskt.
Det börjar komma en hel träram med fals som man kan lägga ner ett löst metallspärrgaller i och det förenklar något trots att det är 2 delar ram + galler att hålla reda på.
Förtjänsten blir vid lagring, underhåll/inoljning samt rengöring. Jag ser en del ++ här och har meddelat LP detta. Vi får se vad som händer.
Annars handlar jag dom på ett annat ställe .. kör med morot & piska så att handlarna kan köpa hem sådant som efterfrågas.
SBIO.se har dem hemma, men är då alldeles för dyra. De borde vara billigare att producera.

Lindell

  • Gäst
SV: Spärrgaller och täckskivs funderingar...
« Svar #4 skrivet: 09 mar-11 kl 08:10 »
Såhär ser det ut.

Notera det hysteriska hacket för drönarutgång - så stort att man blir irriterad (vid pilen).

Lindell

  • Gäst
SV: Spärrgaller och täckskivs funderingar...
« Svar #5 skrivet: 09 mar-11 kl 08:16 »
Här ser man effekten av detta i ett av mina produktionssamhällen.

Röd markering.

++ är att det är hållbarare.
Gallret är lätt att rengöra med bordusa trycksprutor och värme.
Ramen blir lättare att förvara underhålla. Sällan att det blir mackel av träramarna.

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Spärrgaller och täckskivs funderingar...
« Svar #6 skrivet: 09 mar-11 kl 08:22 »
Det blir en extra in/ut gång , fluster .

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Spärrgaller och täckskivs funderingar...
« Svar #7 skrivet: 09 mar-11 kl 08:27 »
Jag kör uteslutande med byggplast överst men det är trevligare med plexiglas då ungarna kan kika ner.

Spärrgaller så är min favorit plastgaller - så himla smidigt och man undviker vildbygge som man får med de i metall med träsarg. Dom är billiga och enkla att rengöra. Köpte på Töreboda. Finns i 3/4 Langstroth.

Bi alive

  • Inlägg: 293
    • Bohuslän
SV: Spärrgaller och täckskivs funderingar...
« Svar #8 skrivet: 09 mar-11 kl 08:47 »
Här ser man effekten av detta i ett av mina produktionssamhällen.

Röd markering.

++ är att det är hållbarare.
Gallret är lätt att rengöra med bordusa trycksprutor och värme.
Ramen blir lättare att förvara underhålla. Sällan att det blir mackel av träramarna.
Vänd gallret så drönar utgången är på baksidan!

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Spärrgaller och täckskivs funderingar...
« Svar #9 skrivet: 09 mar-11 kl 08:49 »
Gissa hur skoj det är i en bipaviljong med dessa "nödutgångar"...  :o

Lindell

  • Gäst
SV: Spärrgaller och täckskivs funderingar...
« Svar #10 skrivet: 09 mar-11 kl 09:03 »
Vänd gallret så drönar utgången är på baksidan!

Då chafsar de bara på baksidan där jag står och jobbar ibland.

Wilmabink

  • Inlägg: 26
    • Skåne
SV: Spärrgaller och täckskivs funderingar...
« Svar #11 skrivet: 09 mar-11 kl 12:56 »
Okej, tack, tack för alla svar  :)

Vi kör på plexiglastäckskivan från LP´s, det var en sån jag hade funderat på.

Men jag funderar fortfarande på spärrgallret. Varför vill man ha drönarutgång, mer än för att vara snäll och låta dem lufta vingarna ;)? Jag gillar iden med ett "extra fluster", dessutom var ju de delbara spärrgallren på SBIO faktiskt billigare än de vanliga hos LP´s.

Jaja funderar vidare ;)

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Spärrgaller och täckskivs funderingar...
« Svar #12 skrivet: 09 mar-11 kl 13:08 »
Ibland blir det drönare där uppe. Exempelvis om man flyttat upp ram eller det "skvätter" upp ägg (jo det händer att det kommer ägg i övre lådan trots galler). Är det då drönare eller för den delen en oparad drottning så kommer dom inte ner. I första fallet så brukar dom dö och det är inte så roligt men massa döda drönare som bina rycker sönder för att kunna städa ur. Är det en ungdrottning så kan hon slippa ner och i värsta fall döda drottningen. Har man "nödutgång" så hittar dom ut den vägen istället.

Kolla med bygghandeln eller glasmästaren om pris på plexiglas innan du beställer!

Lindell

  • Gäst
SV: Spärrgaller och täckskivs funderingar...
« Svar #13 skrivet: 09 mar-11 kl 13:19 »
0.5 mm plexiglas är svår at hantera, så varför inte köpa färdigt? Det blir inte billigare hos varken glasmäster eller bygghandel.

micke_osd

  • Inlägg: 189
  • Livet är inte alltid vad det ser ut att vara...
    • Jämtland
SV: Spärrgaller och täckskivs funderingar...
« Svar #14 skrivet: 10 mar-11 kl 09:26 »
Kan bara instämma, frågade för ett par år sedan på några glasfirmor om plexi tillskuret men det blev inte billigare
handlar naturligtvis om mängd! men de få jag behövde blev billigare att beställa tillsammans med annat man behöver från redskapshandeln...

varianten är att använda den styva byggplasten, en del verkar gilla den men jag kom inte överens riktigt med det, men testa! det är lätt att klippa/skära till bitar.
Invintrade och klara, burkat klart i kartong.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Spärrgaller och täckskivs funderingar...
« Svar #15 skrivet: 10 mar-11 kl 09:29 »
Kan bara nämna att den plast jag kom över var repig (=i princip osäljbar). Så det går att göra bra affärer om man håller ögonen öppna. Instämmer i övrigt att det är ett bra pris.

micke_osd

  • Inlägg: 189
  • Livet är inte alltid vad det ser ut att vara...
    • Jämtland
SV: Spärrgaller och täckskivs funderingar...
« Svar #16 skrivet: 10 mar-11 kl 09:34 »
Ja det är klart!  :) man kan ju alltid fråga efter sådant, har man tur så finns det!
affärer och butiker använder väl en del skyltplast!? tänker mest på den som används för att skylta utomhus (täcker skyltkartongen)
men då får man skära till själv
Invintrade och klara, burkat klart i kartong.

Lindell

  • Gäst
SV: Spärrgaller och täckskivs funderingar...
« Svar #17 skrivet: 10 mar-11 kl 19:34 »
Okej, tack, tack för alla svar  :)

Vi kör på plexiglastäckskivan från LP´s, det var en sån jag hade funderat på.

Men jag funderar fortfarande på spärrgallret. Varför vill man ha drönarutgång, mer än för att vara snäll och låta dem lufta vingarna ;)? Jag gillar iden med ett "extra fluster", dessutom var ju de delbara spärrgallren på SBIO faktiskt billigare än de vanliga hos LP´s.

Jaja funderar vidare ;)

Jag har funderat färdigt och kollat båda varianterna igen och väljer den 2- delade. Har fått en offert på  250 st och tänker acceptera. Ser många fördela med den 2-delade men också några nackdelar. Men fördelarna överväger nackdelarna så pass att jag tar dem.
Jag vill ha metallspärrgaller med träram och vill då ha en ram som tål lite behandling och transport.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Spärrgaller och täckskivs funderingar...
« Svar #18 skrivet: 11 mar-11 kl 22:41 »
En kommentar om spärrgaller med träram är att i plastkupor är träramen mycket våtare än i träkupor. När det regnar blir det vått där spärrgallret ligger, sedan är plasten vattentät så avdunstningen går långsamt.

Lindell

  • Gäst
SV: Spärrgaller och täckskivs funderingar...
« Svar #19 skrivet: 12 mar-11 kl 08:37 »
Eftersom de jag betällt är 2-delade med fals är träramen inte lika känslig mellan ram och galler som ett häftat monterat galler som är i vekaste laget. Denna nya träram tål mera och blir enklare att impregnera samt att metallgallret kan rengöras på flera sätt utan att ramen begränsar.
Några sådana fuktproblem har jag aldrig sett även om allt är möjligt.
Jag provade detta spärrgaller under sässongen som gick och är nöjd.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Spärrgaller och täckskivs funderingar...
« Svar #20 skrivet: 29 jul-18 kl 21:31 »
Min fundering gällande spärrgaller är ju om det inte finns någon som har gjort ett eget? lite skrämmande att ingen hemslöjdare på detta forumet har provat sig fram själv..

Jag tänkte ju ta fram borrmaskinen och försöka "kopiera" ett spärrgaller rakt över till en masonitskiva. Bara tänkt lite än, kanske någon har tänkt mer?
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

733 gäster, 3 användare (2 dolda)
Getiglo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser