Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga hönshus/gård  (läst 6819 gånger)

alfhild

  • Inlägg: 7
    • Dalarna
Bygga hönshus/gård
« skrivet: 31 aug-06 kl 22:09 »
Vi har fått tillstånd av kommunen att skaffa höns! Hur många vi vill!  Vi får även ha tupp bara vi stänger in den på natten. Yippi!!;D


Så nu kan vi börja planera hönshuset.
Vi har en verkstad som vi inte använder till annat än förvaring och garage. Den är på 70 kvm. I den finns ett kontor på 7-8 kvm. Det skulle väll passa bra för en mindre flock höns? Jag blir ju lite osäker eftersom vi parkerar bilen i själva verkstaden. Tror ni hönsen blir hemskt störda? Men tanke på buller och avgaser... Hönsen skulle alldrig behöva vistas i själva verkstaden. De kommer få en egen utgång, fönster å friskluftsventil.

Det skulle innebära minst arbete att bygga om kontoret, det skulle bli mkt lättstädat och det skulle även bli frostfritt!

Hur skulle ni gjort? Har ni några bra råd?

curmbox

  • Inlägg: 537
  • Var sak har sin tid
Re:Bygga hönshus/gård
« Svar #1 skrivet: 01 sep-06 kl 11:28 »
Jag tror det funkar!
Störda tror jag inte de blir, de vänjer sig snart vid vilka ljud som hör till sas
Jag förutsätter att du inte har bilen stående på tomgång i verkstaden utan att du startar den och kör ut i samma stund.
Då har du väl också porten öppen ;)
Det blir dammigt (och skitigt) av höns, kontoret blir aldrig mer kontor  ;D
Tänk på att få både luft IN och UT
Lycka till!
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

alfhild

  • Inlägg: 7
    • Dalarna
Re:Bygga hönshus/gård
« Svar #2 skrivet: 01 sep-06 kl 16:07 »
Ja, såklart kör vi bara ut å in med bilen. Å det gör vi bara då vintern när det väntas snö!
 ;D
Hur många höns är det lämpligt att börja med? å Hur många kan man ha i vårt blivande lilla hönshus? Djurskyddsmyndighetens rekomendationer är ju i minsta laget... Man vill ju att de ska ha lite utrymme!

Så det är iaf ingen som tror det är farligt för hönsen?
Vill gärna ha fler synpunkter!

Tedarix

  • Inlägg: 255
    • Uppland
Re:Bygga hönshus/gård
« Svar #3 skrivet: 01 sep-06 kl 16:27 »
Hej alfhild!
Enligt svaenska lanthönsklubben så ska man inte ha fler höns än två stycken per kvm inomhusyta.
Vill du ha fler tips och råd kan du kolla lite mer här: http://www.kackel.se/Old/skotsel.htm
Lanthönsklubben verkar ju för en naturlig hönshållning så deras tips är bra tycker jag. :)
/Tedarix
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

alfhild

  • Inlägg: 7
    • Dalarna
Re:Bygga hönshus/gård
« Svar #4 skrivet: 01 sep-06 kl 22:33 »
Tack!

Jo, jag har kollat in på deras sida. Mkt bra!
Vi har kommit överens om att börja med en höna/familjemedlem! Alltså 5 + en tupp.  Och om allt går bra kommer vi kanske utöka till max 10. Fler lär vi knappast ha behov för.

Jag har åxå kommit fram till att Hedemorahöns passar oss bäst. Vi bor ju nära Hedemora!  ;) Kanske finns det nån som bor i närheten av oss som skulle kunna sälja å ge råd när det väl blir dags?
Skulle åxå behöva komma i kontakt med nån som säljer halm å sånt!

Längtar!

Marjano

  • Inlägg: 41
    • Småland
Re:Bygga hönshus/gård
« Svar #5 skrivet: 04 sep-06 kl 22:14 »
Jag vill oxå utöka våra hönsantal men har ingen erfarenhet av det. Jag har iallafall läst mig till att det kan vara svårt att tillföra fler ungdjur/hönor till en "gammal" flock. De nya hönorna kan bli hackkycklingar såvida det inte sker naturligt om någon höna ruvar och det blir kycklingar.

Lycka till med planerna!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

259 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser