Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mängd isolering i hönhuset?  (läst 2203 gånger)

Zebulon

  • Inlägg: 162
  • Nybliven lantis
    • Östergötland
Mängd isolering i hönhuset?
« skrivet: 12 mar-19 kl 12:30 »
Jag har precis byggt ett hönshus på ca 9kvm. Det är en byggsatsbod med 28mm spontade bräder. Jag hade regla upp och isolera väggarna för att sedan slå på osb/plyfa och sedan måla det i en blank färg. Golvet redan isolerat (145mm) i samband med att jag lade in golvspånet. Det kommer troligtvis bli plastmatta på golvet för att underlätta städning och underhåll.

Frågan är nu, hur mycket isolering i väggarna behöver jag ha? Vi hade tänkt ha någon härdig svensk lantras och jag blir inte klok på allt jag läser på nätet. Vissa hävdar att man inte ska ha isolering alls utan bara vindskyddat för att man inte vilja bli av med de härdiga egenskaperna hos lantraserna och vissa kör både isolering och värme. Hur tänker ni andra?
”Sällan ser man bautastenar vid vägen, om de inte rests av fränder över fäder.”

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Mängd isolering i hönhuset?
« Svar #1 skrivet: 12 mar-19 kl 13:00 »
Det är väl lite vart man bor tänker jag....tråkigt att sätta igång värmelampan i Jokkmokk i januari och bara se kW flyga ut genom hönshuset.

Om du nu har tänkt att isolera så gör det måttligt.
Vindskyddat men ventilerat...

Jag har ett gammalt hundhus som hönshus, vilket är isolerat med kanske 5cm glasfiber. Det är i överkant i Skåne enligt mej.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Mängd isolering i hönhuset?
« Svar #2 skrivet: 12 mar-19 kl 20:07 »
Lite är ju vad du vill uppnå, ska det vara så att det bara håller plusgrader eller ska det vara så varmt att de fortsätter med äggproduktionen över vintern?

Jag har runt 70mm i väggarna och 145 i taket, har kört lite med värmelampa men de blir så väldigt varmt inne då, har en telldus box som styr värme, ventilation och belysning.


En sak att även ha i åtanke som jag fick erfara är att div ohyra som hönsen kan drabbas av gillar när man håller det varmt, de trivs inget vidare i ett kallt hönshus.

Zebulon

  • Inlägg: 162
  • Nybliven lantis
    • Östergötland
SV: Mängd isolering i hönhuset?
« Svar #3 skrivet: 13 mar-19 kl 08:20 »
Jag bor i Östergötland kan ju tilläggas så här blir sällan riktigt kalla vintrar som det kan bli uppåt i landet.

Tanken är ju att ha lite höns för att kunna ta ägg (och kanske några kycklingar) till mat. Det är inte hela världen att de producerar ägg vintertid, då ser jag hellre att man slipper skadedjur. Jag hade inte tänkt ha någon uppvärming annat än möjligtvis en värmeplatta till vattnet och eventuellt stödvärme ifall det blir en riktig vargavinter.

Men då kör jag nog med 45 eller 70 i väggarna och 70 i taker. Inte särskilt mycket m.a.o.
”Sällan ser man bautastenar vid vägen, om de inte rests av fränder över fäder.”

Zebulon

  • Inlägg: 162
  • Nybliven lantis
    • Östergötland
SV: Mängd isolering i hönhuset?
« Svar #4 skrivet: 20 mar-19 kl 11:27 »
Förresten, appropå det här med ohyra. Jag var inne på att köra med råspont på väggarna istället för OSB/Plyfa. Tror ni att det ökar risken för ohyra när man inte har släta väggar?
”Sällan ser man bautastenar vid vägen, om de inte rests av fränder över fäder.”

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Mängd isolering i hönhuset?
« Svar #5 skrivet: 20 mar-19 kl 11:44 »
Förresten, appropå det här med ohyra. Jag var inne på att köra med råspont på väggarna istället för OSB/Plyfa. Tror ni att det ökar risken för ohyra när man inte har släta väggar?

Varje spricka ökar risken för ohyra. Främst är det röda hönskvalser som bor där.
Faktum är att dom älskar isolering oxå... 
om man har kallt i hönshuset någon gång under vinterns så är det ett ganska effektivt sätt att hålla nere på trycket.
Det är trots allt bara under en väldigt kort tid män/ kvinnor har haft för sig att vuxna höns behöver en massa extra värme.
Det absolut viktigaste är dragfritt. Men med god ventilation.
För att göra det bättre för damerna när det blir vinter så kan " gardiner" eller liknade runt sittpinnarna vara en god lösning. 
Och satsa på att se till att vattnet inte fryser. Bara tillgången till ljummet vatten höjer kroppstemperaturen, servera lite kockosfett bra energi och dessutom så blir dom lite varmare av det oxå.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Zebulon

  • Inlägg: 162
  • Nybliven lantis
    • Östergötland
SV: Mängd isolering i hönhuset?
« Svar #6 skrivet: 20 mar-19 kl 12:45 »
Jo jag har förstått det. Det får väl bli skivor ändå då  :) Jag skalade ned isoleringen till ett minimum (45mm i väggar och 70mm i tak) just för att det inte skulle bli för varmt där inne. Kommer inte ha någon värme på alls förutom om det blir väldigt kallt. Dragfritt blir det garanterat eftersom det är både isolerat och påslaget skivor invändigt och två ventiler sitter det i med. Så förhoppningsvis ska klimatet bli skapligt. När det gäller vatten så funderar jag på en sådan där elektrisk värmeplatta som finns som håller vattnet frysfritt. Annars får vi ge ljummet vatten ett par gånger om dagen vintertid.

Själva sittpinnarna blir i ett hörn av hönshuset så där kan man ju sätta upp en skiva eller en "gardin", tack för tipset där!
”Sällan ser man bautastenar vid vägen, om de inte rests av fränder över fäder.”

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Mängd isolering i hönhuset?
« Svar #7 skrivet: 20 mar-19 kl 15:06 »
Att minska isoleringen i väggarna för att hålla det svalt i hönshuset känns konstigt. Värmen håller man nere med ventilationen, och ventilation kan du inte få för mycket av i ett hönshus. Den största anledningen att hålla nere isoleringen är ju annars att det kostar att isolera. Har du bra isolerat kan du ventilera mera på vintern utan att det går under nollan.

I utegården kan de få frysa.

Zebulon

  • Inlägg: 162
  • Nybliven lantis
    • Östergötland
SV: Mängd isolering i hönhuset?
« Svar #8 skrivet: 21 mar-19 kl 15:23 »
Nja, kostnaden och den areaminskningen inomhus påverkar ju också naturligtvis, med att det blir för varmt menade jag att kvalster och skadedjur kanske trivs bättre ifall det är tjockare isolering (och därmed varmare). Jag har satt in två ventiler (tallriksmodellen som går att reglera) så att man kan justera ventilationen inomhus. I värsta fall om det inte skulle fungera alls får jag väl skruva ned plyfaskivorna och slå på ett lager reglar och isolering till.

Appropå skadedjur, jag förberedde för att kunna ta upp en lucka i motsatta väggen där luckan finns idag för att kunna ha två utehagar, en på varje sida om huset. Jag har fått för mig att om man alternerar utegård (flera gånger varje år eller en gång om året?) så kan man minska risken för parasiter.
”Sällan ser man bautastenar vid vägen, om de inte rests av fränder över fäder.”

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Mängd isolering i hönhuset?
« Svar #9 skrivet: 21 mar-19 kl 16:16 »
Kvalstren trivs redan vid lite isolering. Det som är viktigast är nog att kvalstren inte har springor och annat att gömma sig i, och att om du skall kunna köra metoden att värma bort dem, att de inte kan krypa in i något som gör att de överlever. Det räcker med att de kommer in bakom en OSB-skiva för att de skall klara sig.

Det är nog bra med två rastgårdar, men det är inte där kvalstren gömmer sig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser