Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny grupp  (läst 3370 gånger)

Zanna_

  • Inlägg: 7
    • -
Ny grupp
« skrivet: 08 jun-17 kl 09:56 »
Jag tänkte köpa mina första getter till gården och funderar nu på vilka individer jag ska köpa. Rasen kommer bli afrikansk dvärgget men funderar på om vilka kön jag ska köpa.. 🤔 Tanken är att ha möjlighet till killingar. Men går det att ha ett par ihop jämt eller betäcks geten direkt efter hon fött? Att skaffa två getter (hondjur) för att sedan åka iväg och betäcka känns bökigt, och hoppades på att kunna ha djuren ihop. Två till tre stycken (till att börja med) 😊

Tacksam för råd och tips!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Ny grupp
« Svar #1 skrivet: 09 jun-17 kl 20:58 »
Välkommen hit!  :) :)

  Afrikanska dvärggetter brukar kunna brunsta när som helst på året, och föder således ofta två kullar per år, om de går tillsammans med bock.  Detta tär hårt på getterna.

  Enligt min åsikt hör afrikanska dvärggetter inte hemma i vårt klimat, men klimatet ändras ju nu snabbt.   :o :o

  Om du vill ha en obesläktad bock och ändå inte få mera än en kull killingar per år och get, så kan du kanske köpa en bockkilling på våren, låta honom betäcka på hösten, och slakta honom innan killingarna föds.

  Om du börjar med en eller två getter, och låter dem para sig varje år, så kommer de snabbt att bli väldigt många, om du inte har en plan färdig från början hur du ska göra med alla "övertaliga" getter.

  När du väljer de individer du ska köpa första gången, så var väldigt noga!  Dessa (denna?) kommer ju att bli stammoder till alla dina kommande getter!  LYCA TILL!!!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Ny grupp
« Svar #2 skrivet: 07 jul-17 kl 22:31 »
Bocken får gå för sig själv när han inte ska betäcka. En getabock kan vara alldeles för hårdhänt mot en dräktig get och med killingar. Och det vet man ju inte förräns det är försent.
Dessutom stinker bockarna så om man vill gosa med sina getter kan det vara skönt att inte behöva lukta getabock.
//Luff

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Ny grupp
« Svar #3 skrivet: 08 jul-17 kl 09:20 »
Luff: Har du faktiskt lyckats med att ha en ensam getabock gåendes i en hage utan att han rymmer till getterna, blir ilsken alternativt rymmer till grannens trädgård och käkar upp hens syrénbuskar?
Att ha bocken ihop med getterna när de är dräktiga är inga bekymmer, enligt min ringa erfarenhet, däremot ska getterna få vara ifred från bocken när de killat, eftersom de kan brunsta om väldigt snabbt efter killningen.
Och att bockar stinker, tja, det är ju en definitionsfråga...

Till TS skulle jag tipsa om att köpa 2 bockar, gärna bröder eller åtminstone kompisar. Bockar är några av de trevligaste djur en kan ha :-* ! Jag sålde nyligen ett par halvbröder som skulle vara sällskapsdjur och slyröjare, och köparna är nöjda med sina nya vänner. (Dessutom är de nöjda med mina göingebockars förmåga att äta sly, den afrikanske dvärgbock de också har är inte alls lika duktig på det.)
Visst är det mysigt med killingar, men det är många som tycker det, och därför föds det många dvärgkillingar. Köp en eller ett par avvanda (bock)killingar istället för att köpa en egen get som föder dem.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Ny grupp
« Svar #4 skrivet: 08 jul-17 kl 10:39 »
Tillgången på killingar till salu är mycket större än efterfrågan från seriösa köpare. Men du kanske tänker slakta killingarna till hösten? Som redan skrivits brunstar afrikanska dvärggetter året om och får killingar för tätt om du har en bock hos dem hela året. Dvärggetterna blir dessutom könsmogna mycket tidigt. Vill du ändå ha egen bock måste du skaffa två, så han har sällskap under tiden han inte ska gå ihop med getterna. Lycka till med dina planer!

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Ny grupp
« Svar #5 skrivet: 08 jul-17 kl 22:47 »
Luff: Har du faktiskt lyckats med att ha en ensam getabock gåendes i en hage utan att han rymmer till getterna, blir ilsken alternativt rymmer till grannens trädgård och käkar upp hens syrénbuskar?
Att ha bocken ihop med getterna när de är dräktiga är inga bekymmer, enligt min ringa erfarenhet, däremot ska getterna få vara ifred från bocken när de killat, eftersom de kan brunsta om väldigt snabbt efter killningen.
Och att bockar stinker, tja, det är ju en definitionsfråga...

Till TS skulle jag tipsa om att köpa 2 bockar, gärna bröder eller åtminstone kompisar. Bockar är några av de trevligaste djur en kan ha :-* ! Jag sålde nyligen ett par halvbröder som skulle vara sällskapsdjur och slyröjare, och köparna är nöjda med sina nya vänner. (Dessutom är de nöjda med mina göingebockars förmåga att äta sly, den afrikanske dvärgbock de också har är inte alls lika duktig på det.)
Visst är det mysigt med killingar, men det är många som tycker det, och därför föds det många dvärgkillingar. Köp en eller ett par avvanda (bock)killingar istället för att köpa en egen get som föder dem.
Jepp flera olika bockar. Tjudrad bredvid hagen eller i egen box. Dom afrikaner jag haft att göra med har inte hoppat nämnvärt, haft fårnät. Värsta höjdhopparen var en jämtget som hoppade 160 stillastående.
Ja, det kan gå jättebra att ha dom ihop inför killning, men är bocken katig så, vår ena bock stångade ihjäl en get i en mindre dispyt, smack sa det så dog hon.
Jag skulle också rekommendera två kastrerade bockar.
Och om du inte tycker bockar stinker så har du nog dåligt luktsinne. ;-)
Det är inte alls säkert att en "avelsbock" kan gå med en kastrat.
//Luff

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Ny grupp
« Svar #6 skrivet: 09 jul-17 kl 09:57 »
Att tjudra bockar (eller getter) ute är olämpligt och riskfyllt. För att inte nämna att det inte är tillåtet...
Även om det är tillåtet att ha en bock ensam större delen av året, så tror jag att bocken mår bäst av sällskap. Minst en annan bock. Det är inte alls nödvändigt att kastrera någon av dem. Bockar är som regel betydligt lugnare i grupp än getter. Min bockflock består för närvarande av ett tvåsiffrigt antal grabbar i olika åldrar, och de har det gott i sin hage. Ingen av dem är kastrerad :) !
Jag har aldrig varit med om att en bock attackerat en dräktig get, eller attackerat en get öht, men jag tar bort de betäckande bockarna från getgrupperna någon vecka innan killningen, så att det inte är risk för tjuvbetäckningar efteråt.
Jag känner att bockarna luktar under hösten och vintern, men om det stinker, tja...en definitionsfråga, som sagt.
Om en fertil bock inte kan gå ihop med en kastrat beror mer på personkemi än förekomsten av testiklar. Det är därför jag rekommenderar TS att skaffa (minst) 2 bockar från samma ställe, så de känner varandra och förhoppningsvis trivs ihop. Om en köper från olika ställen kan det bli livslång osämja om det bara är 2. I en större bockgrupp däremot, har de alltid andra att umgås med om några inte gillar varann, men är de bara 2 har de inga andra än varann att välja på och det är jätteviktigt att de är sams!


Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Ny grupp
« Svar #7 skrivet: 09 jul-17 kl 11:17 »
Jag skulle tipsa dig, Zanna_, att noga läsa skräptantens råd.  De är bra!

  Om bocken luktar eller stinker, som sagt en fråga om tycke och smak.  Getterna gillar lukten!  ;)  Men ha ändå särskilda kläder på dig när du pratar med dina djur, när du träffar folk finns det alltid risk för allergiker.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Ny grupp
« Svar #8 skrivet: 09 jul-17 kl 20:22 »
det kan gå jättebra att ha dom ihop inför killning, men är bocken katig så, vår ena bock stångade ihjäl en get

Jag har haft ett par dräktiga getter som blev mycket allvarligt stångade av en kaxig ungbock. En av dem blev jag tvungen att avliva och en annan kastade fostret.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Ny grupp
« Svar #9 skrivet: 09 jul-17 kl 20:41 »
Getter luktar inte. Men bocken gör. Och det är väl klart att getterna gillar herrparfymen som bocken producerar.

Det låter som ni tycker jag är elak som säger att bocken luktar. Men det är ju fakta. Han ska ju lukta.
Men går man på stan och luktar getabock får man nog tåla att folk går en bit ifrån.

Att det var olagligt att tjudra hade jag ingen aning om. Det var på ett jobb för 15 år sedan vi hade Herr Larsson så. Bara på dagtid och under ständig uppsikt.
//Luff

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Ny grupp
« Svar #10 skrivet: 09 jul-17 kl 21:15 »
Nej du är inte elak, Luff  :) Bockar kan lukta fränt särskilt under brunsten på hösten. Hur man uppfattar lukten är nog individuellt. När det gäller att ha bockar/getter tjudrade på bete har jag för mig att lagen är litet otydlig, men den har kanske ändrats sedan jag senast läste den. Har själv haft bockar tjudrade på bete för många år sedan och givetvis under uppsikt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser