Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket jord per plantan?  (läst 4949 gånger)

Skinfaxi

  • Inlägg: 30
    • Småland
Hur mycket jord per plantan?
« skrivet: 07 maj-18 kl 10:33 »
Jag har ett stort bågväxthus som jag också använder för förvaring och djur vintertid. Därför är det praktiskt att odlar i lastpallar.

Jorden som jag använder har jag förberedd förra året, gott med hästgödsel som jag bearbetade flera ganger för att minskar ogräs trycket.

Nu star jag och funderar hur mycket pallkragor jag ska använder när jag sätter 6 stycken i ett.

Förra året testade jag saväl dubbla pallkragor samt bara en. Med en bli det ju ca 30 liter per plantan, med två 60 liter.

Själv sag jag inget riktigt skillnad.

Hur hadde ni gjort?

Någon som testade?

Postat med Alternativ.nu´s app


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hur mycket jord per plantan?
« Svar #1 skrivet: 07 maj-18 kl 12:25 »
Vad är det för växter du ska ha i pallkragarna?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Skinfaxi

  • Inlägg: 30
    • Småland
SV: Hur mycket jord per plantan?
« Svar #2 skrivet: 07 maj-18 kl 16:03 »
tomater. Inser att det är väldigt dumt att inte nämna det :)

Postat med Alternativ.nu´s app


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hur mycket jord per plantan?
« Svar #3 skrivet: 07 maj-18 kl 18:02 »
Tomater gillar djup jord vid utsättningen, du sätter plantan så bara översta bladen/delen kommer över jordytan.
Och tomater gillar gödning så två välgödslade staplade pallkragar för två ordinära tomatplantor blir bäst, tror jag.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hur mycket jord per plantan?
« Svar #4 skrivet: 07 maj-18 kl 22:10 »
Nu är det kanske inte svar på din fråga, men: tomater går att odla helt utan jord också. Så det är egentligen helt upp till dig hur mycket du vill ha. Jag har framgångsrikt odlat i 10 liters hinkar, men då måste man vara på sin vakt med vattnandet och gödningen.

Mvh
Magnus

 

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Hur mycket jord per plantan?
« Svar #5 skrivet: 08 maj-18 kl 15:01 »
En del odlar tomater direkt ur jordsäcken. Två plantor per säck. Man gör bara ett kryss i plasten och planterar  rätt ner.
Vill man inte hålla på att byta jord, alternativt att byta grödor (växelbruk) så är ju odla i sätt väldigt praktiskt. En slipper gräva ut all gammal jord för att undvika smittor.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Hur mycket jord per plantan?
« Svar #6 skrivet: 08 maj-18 kl 22:00 »
har i alla år odlat i 10 liters målarhinkar. håller man bara koll på vattningen är det inga problem. yrkesodlarna använder ingen jord alls utan plantan står i en kanal där det flyter en näringslösning. plantan är ju upphängd i lina så den behöver ju inget stöd underifrån. När det var som värst här fanns 30 plantor i två växthus men det fanns ingen chans att ta till vara på all skörd.nu nöjes med 10 plantor av olika sorter.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 1 användare
ekont22

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser