Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur hittar jag en stuga i skogen utan el?  (läst 909 gånger)

Silva Wood

  • Inlägg: 1
hur hittar jag en stuga i skogen utan el?
« skrivet: 25 feb-24 kl 18:24 »
hej! jag letar efter en stuga på landet eller i skogen. Helst utan el och vatten. Önskar också att det är lite gammalt, typ från 1800-talet. Bor i Skåne, men huset kan vara egentligen vart som helst i Sverige. Jag har letat o letat men hittar aldrig något. Skulle uppskatta lite råd :(

Skogsvilde

  • Inlägg: 16959
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: hur hittar jag en stuga i skogen utan el?
« Svar #1 skrivet: 25 feb-24 kl 20:16 »
Du lär söka i mer specifika områden och med de speciella önskemålen du har jobba på att skapa kontakter lokalt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16959
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: hur hittar jag en stuga i skogen utan el?
« Svar #2 skrivet: 27 feb-24 kl 11:26 »
Du kanske kan få kontakt med denna.

Platsen är rätt fin och det finns mycket historia där.

https://www.alternativ.nu/index.php?topic=201810.0

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13755
    • Medelpad
SV: hur hittar jag en stuga i skogen utan el?
« Svar #3 skrivet: 27 feb-24 kl 12:42 »
Många ödehus och småstugor står bara där och kommer aldrig ut på annons. Man måste ge sig ut i landet och söka efter dem med egna ögon, hittar man ett intressant objekt tar man reda på ägaren via lantmäteriet och hör sig för om det möjligen kan vara till salu.

Ett tips om man inte vill sticka näsan utanför dörren utan sitta hemma vid datorn och söka är, att kolla historiska flygfoton på t ex kartbild.com och jämföra med satellitbilder tagna i modern tid.  Hittar man t ex ett hus som verkar ha stått där sedan de äldsta flygfotona togs, som har haft en hävdad gård men vuxit igen de senaste 20 åren, kan det vara värt att pallra sig ut och se vad det egentligen är för något. På karttjänsterna på nätet kan man också kolla om huset verkar ha en egen tomt eller om det t ex ligger icke avstyckat från en stor skogsfastighet, i det senare fallet kan det ju bli svårare att köpa loss det.

Markus_K

  • Inlägg: 96
    • -
SV: hur hittar jag en stuga i skogen utan el?
« Svar #4 skrivet: 27 feb-24 kl 14:21 »
Lägg ut sökes annonser i diverse tidningar runt om i landet.

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: hur hittar jag en stuga i skogen utan el?
« Svar #5 skrivet: 28 feb-24 kl 07:22 »
I Skåne är det svårt eftersom personer från Tyskland och Danmark sedan lång tid tillbaka har köpt upp hus på landet.
Men i Småland och Västergötland torde det finnas ett tre- eller fyrsiffrigt antal hus i glesbygden som står tomma. För att inte tala om Norrland.
Jag tror jag vet ett hus i Skåne som står tomt. Om du kör vägen från Färingtofta kyrka norrut mot Klingstorp, så ligger det på höger sida. Minns inte om det är före eller efter Klingstorp.
« Senast ändrad: 28 feb-24 kl 07:43 av borsdorfer »

ekoknutte

  • Inlägg: 18
  • ekoknutte
    • Närke
    • lindstedt.74@gmail.com
SV: hur hittar jag en stuga i skogen utan el?
« Svar #6 skrivet: 01 mar-24 kl 21:59 »
Spontant svar från örebro . I ett vattenskyddstäckt område vet jag ett övergivet hus mellan eker å närkes kil utanför örebro grusväg i skogen  . Måste nog cirkulera lite där först för att hitta exakt var det finns . Kolonistugor brukar inte ha el väl ?
lev nu. sen är det försent . men tänk efter före

Skogsvilde

  • Inlägg: 16959
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: hur hittar jag en stuga i skogen utan el?
« Svar #7 skrivet: 02 mar-24 kl 10:14 »
Spontant svar från örebro . I ett vattenskyddstäckt område vet jag ett övergivet hus mellan eker å närkes kil utanför örebro grusväg i skogen  . Måste nog cirkulera lite där först för att hitta exakt var det finns . Kolonistugor brukar inte ha el väl ?
Kolonistugor kan mycket väl ha el.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: hur hittar jag en stuga i skogen utan el?
« Svar #8 skrivet: 02 mar-24 kl 20:49 »
Vill du köpa eller hyra?Om hyra, hur länge?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

419 gäster, 2 användare
Tur-Johan, Hamstern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser