Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  snus planta?  (läst 5282 gånger)

Birger_rödskägg

  • Inlägg: 88
    • Värmland
    • www.asenfolkets.se
snus planta?
« skrivet: 23 feb-12 kl 20:21 »
Någon som vet en bra sida som säljer frö av tobaksplanta för snus?
Hörde att man skulle så två olika sorter för att få bra nikotin på plantorna.
Någon som vet något om detta?


Mvh patrik
Det man sår får man skörda.

Xoot

  • Gäst
SV: snus planta?
« Svar #1 skrivet: 23 feb-12 kl 20:44 »
Låter som att det är något för mig. Nackdelen är ju att den blir lös men det låter kul.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: snus planta?
« Svar #2 skrivet: 24 feb-12 kl 11:32 »
Strävar man efter hög nikotinhalt, använder man bondtobak, som tom växer förvildad i Sverige. Kan ha 3 ggr mer nikotin, så man blandar in efter hur mycket krut som önskas.   Fermenteringen i sig, sänker nikotinhalten betydligt. Man kan prova genom att stoppa piptobak eller rn bit cigarrett under läppen, helt klart att även en inbiten snusare får en kick då.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: snus planta?
« Svar #3 skrivet: 02 mar-12 kl 02:23 »
Låter som att det är något för mig. Nackdelen är ju att den blir lös men det låter kul.

Förlåt för att jag lägger mig i men kolla på snusbolaget eller snus2 dom säljer 
påsar som man själv fyller, hur vida dom funkar vet inte en lösis som jag;-)
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Birger_rödskägg

  • Inlägg: 88
    • Värmland
    • www.asenfolkets.se
SV: snus planta?
« Svar #4 skrivet: 17 mar-12 kl 15:30 »
Väntar nu på lite frön från bondetobak.
läste i stefan sundstöms bok om detta, så jag skall testa.
En bra bok, Stefans lilla gröna heter den.
Det man sår får man skörda.

wedjat

  • Inlägg: 34
    • Södermanland
SV: snus planta?
« Svar #5 skrivet: 30 maj-12 kl 12:22 »
På Skansens tobaks museum fick man förr lära sej att göra snus

Gringo

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: snus planta?
« Svar #6 skrivet: 17 jul-12 kl 09:44 »
Man kan köpa fröer från tobaksmuseet på Skansen, samt via Örtagårdens webshop. Jag har provat båda, med gott resultat. I båda fallen gäller det gammal Åhustobak som odlades i Sverige fram tills dess att tobaksmarknaden togs över av utländska aktörer. Sorterna är alltså väl anpassade till svenskt klimat. Så vitt jag vet så användes denna sort till både snus och rökbara saker.

Bondtobak har det latinska namnet Tabacum Rustica, medan den tobak man kan köpa via källorna ovan alltså är Tabacum Nicotiana. Inte samma sak således.

När det gäller att producera frön själv så är det lätt som en plätt med dessa plantor. En enda blomma ger massor av frön, som är lätta att "utvinna" ur frökapseln, och på varje planta kan det bli ganska många blommor... Jag fick fram flera hundra frön från några enstaka plantor när jag odlade dessa sorter förra sommaren, och då tog jag ändå bara vara på några enstaka frökapslar.
« Senast ändrad: 17 jul-12 kl 09:50 av Gringo »

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: snus planta?
« Svar #7 skrivet: 17 jul-12 kl 12:05 »
Bondtobak har det latinska namnet Tabacum Rustica, medan den tobak man kan köpa via källorna ovan alltså är Tabacum Nicotiana. Inte samma sak således.
så sant efter som att Nicotiana Tabacum troligen är en urgammal korsning Mellan Nicotiana Sylvestrisoch Nicotiana rustica.

 Nicotiana Tabacum är alltså ingen riktig art utan en blandning mellan olika arter.
Det finns ett hundratal olika varianter av Nicotiana Tabacum och kommer ständigt fler vissa är sterila hybrider medan vissa ger hur bra fröer som..
Man kan skaffa Nicotiana Tabacum fröer som ger en tobak som passar mer eller mindre bra för, Cigarett, pipa, cigarr, tuggtobak eller Snus. Eller för att inte tala om bekämpningsmedel eller bara för att ha och titta på i sin rabatt. Tobak används även som läkemedel men den biten kan jag inte gå in på efter som att om man gör fel så kan det döda/skada istället för att hjälpa.

-Man kan givetvis även använda Nicotiana Sylvestris eller Nicotiana rustica till sin tobaks hantering, Dock så innehåller dessa sorter lite mer nicotin än Nicotiana Tabacum generellt gör.
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

754 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser