Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foderblockshållare  (läst 826 gånger)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
Foderblockshållare
« skrivet: 08 apr-10 kl 18:15 »
Har ni sett den jättesmarta foderblockshållaren som finns på bild i Granngårdens annons för foderblock? Det var i en av deras senaste annonsblad. En liten miss av dom bara att hållaren inte går att köpa i Sverige, bilden är tagen i England! ;D

De annonserar ut foderblock för extrapriset 245:-/st... Jag gick hem och köpte av Lantmännen Direkt och fick dom hemkörda för 232:-/st inkl frakt (5 st).

Nu har jag satt upp en av dom i hagen: Jag klämde fast den stående på högkant mot en grind och spände fast en gammal fodergrind framför. Det blev skitbra! Tyvärr kan jag inte förminska mina bilder, så jag klarar inte av att ladda upp en bild här... :-[ :-[

Problemet med foderblocken är ju att man annars får lägga dom på marken - de blir hoppade på av lammen, kissade och bajsade på etc.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Foderblockshållare
« Svar #1 skrivet: 08 apr-10 kl 18:31 »
Prövar att ladda ner en bild, får se om det funkar :)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Foderblockshållare
« Svar #2 skrivet: 08 apr-10 kl 18:39 »
 Smart!
Jag har tittat på foderblocken och funderat på om det kunde vara något att ha i lammkammaren...
Vad tror du, orkar lammen gnaga i sig eller är det bättre med vanligt kraftfoder?
                              Mvh
                          Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Foderblockshållare
« Svar #3 skrivet: 08 apr-10 kl 18:42 »
Nä, jag har lagt pellets i lammkammaren! Om lammen kan gnaga lite på tackornas block så är väl det väl, men jag skulle inte chansa på att de fixar det....

Ska kanske tillägga att tackorna också får pellets, men foderblocken är till för att ge de tackorna som behöver extra mycket foder, tillgång till det. Lammade och olammade tackor går tillsammans...
« Senast ändrad: 08 apr-10 kl 18:49 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Foderblockshållare
« Svar #4 skrivet: 08 apr-10 kl 18:57 »
 Nä, jag tänkte väl att det kanske skulle vara så, annars skulle det vara så enkelt att ställa in ett block åt dom, men det är klart att inget ska vara enkelt ;)
 Jag kommer antagligen att ställa in ett åt lammen i höst när/om betet börjar tryta, då får dom nog i sig i alla fall :)
                                             Mvh
                                         Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 2 användare
Sundance, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser