Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Placering och utformning av växthus?  (läst 8472 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Placering och utformning av växthus?
« Svar #20 skrivet: 05 feb-18 kl 15:04 »
Och om du inte bygger så djupt (långt ut från väggen) så är ju ljusinsläppet tillräckligt. Annat vore det ju om du drog ut taket 20 meter med den takhöjd du har att spela med. Då kunde du odla svamp längst in ;D

Vad är lämpligt djup tycker du, om det blir ca 3,5 m högt innerst?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Placering och utformning av växthus?
« Svar #21 skrivet: 05 feb-18 kl 20:10 »
Jag skulle nog nöja mig med 3 meter, men lita inte på mig där, jag har inget växthus...

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Placering och utformning av växthus?
« Svar #22 skrivet: 05 feb-18 kl 20:22 »
Jag håller med drängen. I 3 meter får du plats med mycket. Två långa breda odlingsbäddar och en rejäl gång emellan.

Mvh
Magnus

ärt

  • Inlägg: 824
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Placering och utformning av växthus?
« Svar #23 skrivet: 05 feb-18 kl 22:35 »
Inte fel att komma in med skottkärran när det ska skördas
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

raymond johansson

  • Inlägg: 4
    • -
SV: Placering och utformning av växthus?
« Svar #24 skrivet: 06 feb-18 kl 06:34 »
Funderar på ett växthus, som värms upp under vintern.

Fungerar det att bygga mot en husvägg, med vanligt tak över, så det blir glas bara på 3 sidor?

Mot vilket väderstreck ska man bygga i så fall?

Är det lämpligt att mura väggar av leca ca 70 cm och sedan glas upp till taket?

Hur högt bör det vara invändigt?



Bästa väderstreck är naturligtvis mot söder när växthuset byggs emot vägg.

Att bygga upp väggar till arbetshöjd, det vill säga för en normal lång person kan ju vara mellan 70 och 90 centimeter, och glas resten.


Postat med Alternativ.nu´s app

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Placering och utformning av växthus?
« Svar #25 skrivet: 06 feb-18 kl 10:03 »
Nu är det sol och har kollat hur mycket den lyser på de aktuella väggarna och jag får mest sol på den vägg som är mot sydöst och på sommaren kommer det att bli kvällssol på gaveln av växthuset i så fall.

Är det lämpligt?

Väggen man bygger mot, är det bäst om den är av trä eller murad med något?


Skogsvilde

  • Inlägg: 16893
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Placering och utformning av växthus?
« Svar #26 skrivet: 06 feb-18 kl 12:43 »
Grejen är att sol inte nödvändigtvis behöver vara positivt.
Trots att den är ytters viktigt för allt liv så kan den mycket väl vara ett problem.
Du behöver mycket ljusinsläpp, gärna morgon och kvällssol.
Då kan du använda den värme som alstras till att hjälpa till med uppvärmningen i kåken.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ärt

  • Inlägg: 824
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Placering och utformning av växthus?
« Svar #27 skrivet: 06 feb-18 kl 13:33 »
Tyngd i väggen borde ju göra att den ackumulerar värmen. Har du trä så är det lätt att hänga upp grejer.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Placering och utformning av växthus?
« Svar #28 skrivet: 06 feb-18 kl 18:28 »
Du har väl trä idag? Visst skulle en mur utanpå väggen vara bra för att ackumulera värmen, och jag vet inte om jag skulle gjort så (är lite för kass på växters behov), men jag skulle inte lämna träväggen naken. Antingen stenmaterial eller vit ekonomiplåt så du kan blaska på med vatten som du vill och att hög luftfuktighet och värme inte startar röta i väggen.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Placering och utformning av växthus?
« Svar #29 skrivet: 06 feb-18 kl 18:54 »
Du har väl trä idag? Visst skulle en mur utanpå väggen vara bra för att ackumulera värmen, och jag vet inte om jag skulle gjort så (är lite för kass på växters behov), men jag skulle inte lämna träväggen naken. Antingen stenmaterial eller vit ekonomiplåt så du kan blaska på med vatten som du vill och att hög luftfuktighet och värme inte startar röta i väggen.

Väggen finns inte ännu och därför kan jag välja material.
Ska börja med att bygga ett litet förråd, som senare blir lackrum.
Sen funderar jag på växthus mot förrådet.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Placering och utformning av växthus?
« Svar #30 skrivet: 07 feb-18 kl 15:13 »
Ok, då skulle nog jag murat upp den väggen i leca.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Placering och utformning av växthus?
« Svar #31 skrivet: 19 feb-18 kl 10:07 »
Nu har jag fått tag på ca 40 kvadrat isolerglas, så nu är jag på gång.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Placering och utformning av växthus?
« Svar #32 skrivet: 19 feb-18 kl 10:15 »
Funderar lite på värme och ventilation.
Eftersom jag bygger mot ytterväggen på kombinerad tvätthall, lackbox och virkestork så undrar jag om de skulle kunna nyttja varandra.

Om jag förstått det rätt så blir det för varmt ibland i växthus på sommaren och värmen ventileras ut.
Borde man inte kunna skicka in värmen i tvätthall, lackbox och virkestorken i stället?

PÅ vintern har jag tänkt göra tvärtom och skicka ut värmen i tvätthall, lackbox och virkestorken till växthuset i stället.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Placering och utformning av växthus?
« Svar #33 skrivet: 19 feb-18 kl 11:07 »
I växthuset får du ju fuktig värme, så du måste värmeväxla om du skall ha in den värmen i den andra lokalen.

PlayManPac23

  • Inlägg: 2
    • Skåne
SV: Placering och utformning av växthus?
« Svar #34 skrivet: 28 feb-18 kl 11:59 »
Som alla andra säger, se till att det blir stort. Dessutom, se till att det finns en hel del solsken. Det verkar dock som om du har bra kontroll över det, så jag ser fram emot att se hur det kommer att bli :)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Placering och utformning av växthus?
« Svar #35 skrivet: 28 feb-18 kl 12:09 »
Det står container, lastbil, flyttbuss, och en massa snö i vägen, så det är svårt att mäta, men det ser ut som att förrådet kan bli ca 18 x 6 meter och då skulle jag kunna göra växthuset 18 x 4-5 meter och runt 3,5 meter högt

Kan eventuellt bygga mot en annan vägg.

Så frågan blir om det är bäst med mest sol på förmiddag eller eftermiddag?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Placering och utformning av växthus?
« Svar #36 skrivet: 28 feb-18 kl 12:31 »
Jag skulle hellre välja förmiddagssol än eftermiddagssol. Dels för att jag har en känsla av att solen oftare syns på förmiddagen än på eftermiddagen, men även det att växterna får mycket sol innan det blir så varmt.

Men som sagt, jag är ingen växtguru ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

264 gäster, 3 användare
Annica Nilsson, xaelanar, Stybben

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser