Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ABS lampan lyser på bilen.  (läst 5088 gånger)

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: ABS lampan lyser på bilen.
« Svar #20 skrivet: 10 jul-19 kl 21:32 »
När det gäller den bullrande katalysatorn jag skulle svetsa så har den ju skramlat en hel del. Ja inuti. Jag läste att det är keramik där inne som kan gå sönder. Då blev jag orolig..Jag får nog kolla lite på Katalysator.Vad det finns för några. Min har ingen trekantig fläns framåt underligt nog. Bara en rörskarv. Det förbryllar mig lite. Måste mäta längden ock reda ut en del. Vad som kan tänkas passa.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: ABS lampan lyser på bilen.
« Svar #21 skrivet: 11 jul-19 kl 22:31 »
Om det skramlar i katalysatorn så är den slut. Antingen för att den har fått en smäll så att keramiken har spruckit, eller för att den har blivit kraftigt överhettad av någon anledning (t ex om ett motorfel har gjort att den har gått länge med misständningar på en eller flera cylindrar, och släppt ut både fritt syre och en stor mängd oförbränd bensin i avgaserna).

Kolla om du hittar något läsbart detaljnummer och/eller tillverkarlogga på din gamla katalysator. Ibland instansat direkt i plåthöljet, ibland på en rostfri plåtremsa som är fastsvetsad i ändarna. I så fall kan du se om det verkar vara ett VAG-nummer, eller om katalysatorn är en piratdel (kanske en billig universalkatalysator som någon snåljåp har bytt till en gång i tiden).

  • Gäst
SV: ABS lampan lyser på bilen.
« Svar #22 skrivet: 12 jul-19 kl 21:06 »
Ok. Men den skramla som värst då jag besiktigade för ett år sedan. Men den gick igenom ändå. Sen slog bromsarna lite galet fel i bak.  Men jag lovade att kolla på det. Vilket jag gjort. Dekra är bästa besiktningen där jag bor. Sen Svensk bilprovning. Sist kommer Opus som är ett Vinstgivande företag. De går verkligen in för att leta fel. De tolererar inte den minsta lilla glödlampa som pajat.

Jag provkörde bilen precis. Jag bytte en sensor i fram. Tog mindre än 2 tim. Då letade jag verktyg med på den tiden.
Fick bända+dunka sönder gamla sensor+slå ut den med mejsel. Skiva och broms-ok fick jag ta av. Sen slipa lite i hålet med sandpapper+kopparpasta runt sensorn.   Sen slocknade den där ABS lampan efter 30 meter.
Bra, då har man lärt sig det med.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: ABS lampan lyser på bilen.
« Svar #23 skrivet: 13 jul-19 kl 23:40 »
Vad hade du för avgasvärden vid besiktningen för ett år sedan? Och har du kvar äldre protokoll och kan se hur de har utvecklats över en längre tid för bilen?
Vanligtvis är ju gränsvärdena för en bil med katalysator 0,5 % CO och 100 ppm HC vid tomgång , 0,3 % CO vid 2500 r/min (det kan skilja lite beroende på årsmodell mm).
En bil där katalysator och allt annat som har med avgasreningen att göra är i perfekt skick, brukar ligga på 0 % CO och max 20 ppm HC.  Om man kan se att värdena har legat lågt länge men steg när katalysatorn började skramla, även om de inte nådde över gränsvärdena, så kan man ta det som ett bevis för att katalysatorn inte är som den ska.

  • Gäst
SV: ABS lampan lyser på bilen.
« Svar #24 skrivet: 14 jul-19 kl 16:52 »
Det verkar vara 0.3 avgasvärde 2017 ock 2018. Dekra besiktigade.


Jag kanske borde plocka av katalysatorn ock kolla vad som händer om jag skakar på den. Vad som skramlar. fast nu har den väl inte skramlat så mycket. Men det gjorde den på besiktningen för ett år sedan. besiktningsman trodde någon plåt lossat. Men de plåtarna under bil satte jag fast med nya stjärnbrickor.

Just det , det är en plåt bakom motorn som är lite speciell, Vibrerat loss i ena ändan. Den får jag kolla upp. Har glömt av den lite. Men jag är verkligen skeptisk om den ger ljud i från sig. Speciellt då bilen står still.

För övrigt är det svårt att byta avgasröret från motorn. Så långt ock en krök på det. Sist fick jag såga av fästen för att få det på plats. Sen fick verkstan svetsa dit fästena.


Sen hade jag inget trekantigt fäste på original? katalysatorn i fram. Det var ett rör med 2 klämmor. Köper man nytt avgasrör ock Katalysator så är det trekantigt fäste.


Känns inte så bra att såga av en ny katalysator vid fästet.

Originalstil är väl bra. Jag skulle gärna köpa det. Men inte VW's egna. De kostar nog mycket. Hellre replika typ. Men att få dit avgasröret var ett jättejobb då man bara har pallbockar under bilen. (man skulle ha långa högre uppkörningsramper.) Den kom inte upp så högt.  Ock muttrar vid avgas satt stenhårt då jag kände på dem för ett tag sedan.

Så jag har lite att fundera på. Hur jag ska få dit det ock montera det.

Mekonomens grejer är dyra. Billigare på andra firmor och från Tyskland.T.ex Bildelar 24 eller Autodoc eller vad det hette. Har beställt grejer där förr.

Fast pris vore ju intressant med om man skulle lämna in det. Men kör de med dyra delar blir det ju dyrt. kanske mer än bilen är värd.  Jag gillar ju att byta saker själv. Man brukar ju inte vara helt handfallen med att skruva.

Kanske jag borde lugna mig ock ta av katalysatorn ock undersöka den på semestern om en vecka. Innan jag beställer nåt. Jag ska kolla runt på priser så länge och vad de har för nåt.

Ja ungefär så är läget .
« Senast ändrad: 14 jul-19 kl 17:01 av Fixasjälvkille »

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: ABS lampan lyser på bilen.
« Svar #25 skrivet: 14 jul-19 kl 18:50 »
Gör det lätt för dig.
Åk in och få arbetsorder då vet EU om dom tycker att dubbla byta den.
Har du tur behöver du inte röra ett endaste finger.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: ABS lampan lyser på bilen.
« Svar #26 skrivet: 14 jul-19 kl 22:07 »
Det verkar vara 0.3 avgasvärde 2017 ock 2018. Dekra besiktigade.



Vilket av värdena var 0,3 , och i vilken enhet? Och vad låg de övriga värdena på?

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: ABS lampan lyser på bilen.
« Svar #27 skrivet: 15 jul-19 kl 16:51 »
Så här står det: CO-k-värde    0% (0,3%)

                        HC 23 ppm   (100 ppm)
                       
                       CO: förhöjd tomgång  0% (o,2%)

                        Lamda: förhöjd tomgång.   1.03 (1.03)

                   Jag är inte så insatt i om det är bra eller dåligt.

  Undrar vad man spraymålar en katalysator med? Zinkspray tål 400 grader. Eller om man ska ta värmetålig sprayfärg?

   

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: ABS lampan lyser på bilen.
« Svar #28 skrivet: 15 jul-19 kl 22:01 »
Det ser ut som mycket bra avgasvärden.  Värdena inom parentes är gällande gränsvärden.
Enda möjliga undantaget är att lambdavärdet låg aningen i överkant, det kan antingen bero på ett avgasläckage någonstans efter lambdasonden, eller att lambdasonden börjar bli trött. Möjligen kan det också bero på ett motorfel som leder till att någon cylinder inte får samma bränsleblandning som de andra, en klassisk sak på VW är sprucken slang mellan insugningsröret och bromsservot som orsakar tjuvluft.

Katalysatorn målar man inte. Punkt slut.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, skräptanten, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser