Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pex-rör  (läst 2380 gånger)

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
Pex-rör
« skrivet: 06 nov-18 kl 02:09 »
Go kväll!
Ska dra lite vatten framöver och har massa ljus plastslang liggandes. Tror det är pexrör?
Funkar det till både kallvatten och från vvb? Är det något man bör tänka på vid installation och arbete? Kan jag koppla den direkt på blandare?

Allt gott

Kristoffer

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Pex-rör
« Svar #1 skrivet: 06 nov-18 kl 06:26 »
Om det verkligen är pex är det inge problem med varmt och kallt vatten. Om det går att koppla direkt på blandaren beror på vad det är för blandare antar jag, det går säkert att hitta gamla obskyra modeller där det inte går. Min köksblandare har en vanlig skruvanslutning som gick fint att ansluta pex till, om man köper en passande nippel som är standardsortiment i varje rörhandel.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Pex-rör
« Svar #2 skrivet: 06 nov-18 kl 08:36 »
Kolla reglerna innan du börjar dra, tror att försäkringsbolagen har krav på ytterslang när man drar pex.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Pex-rör
« Svar #3 skrivet: 06 nov-18 kl 09:04 »
Ok! Tack för svar! Vad är det för verktyg och vilka är de bästa kopplingarna? Räcker det med klämkopplingar och fasta nycklar, skiftnyckel och rörtång?


Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Pex-rör
« Svar #4 skrivet: 06 nov-18 kl 09:06 »
Ja det kan vara värt att slå dem en pling. Säkert är set rörirör som gäller men den här kopplingen är så pass synlig att jag satsar på pex mer eller mindre temporärt.

Du vet ju bakgrunden;
186 kr på kontot - ett helt hus att renovera. 😂

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Pex-rör
« Svar #5 skrivet: 06 nov-18 kl 09:11 »
186:- då får du nog bara kopplingarna till pex vid vvb:n... Räkna på om det blir billigare att dra utanpåliggande kopparrör istället.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Pex-rör
« Svar #6 skrivet: 06 nov-18 kl 09:25 »
Pex rören har jag redan. Och lite mer än 186 är det väl men inte mycket. Måste ju vara billigare att bara köpa kopplingar till pex än kopparrör + kopplingar?
Har inte heller något bockningsverktyg till kopparrör.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Pex-rör
« Svar #7 skrivet: 06 nov-18 kl 09:28 »
Kolla dimensionen på PEX-slangen noga innan du köper kopplingar. Åtminstone förr har det funnits en del PEX-slangar med udda mått.

Lämpligt att du börjar med att planera installationen med en rördelskatalog i handen eller framme på datorn (t ex från Rinkaby), så du har klart för dig exakt vad för material du behöver innan du ger dig iväg för att handla.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Pex-rör
« Svar #8 skrivet: 06 nov-18 kl 10:05 »
👍
Tar med en bit rör till butik oxå.
Kopplingen är från vatten in (källaren) till vvb till kök som är precis ovanför källaren så det är inte så mycket. Kanske.

Chrippe

  • Inlägg: 2
    • Uppland
SV: Pex-rör
« Svar #9 skrivet: 08 nov-18 kl 07:38 »
Köp Pex-kopplingarna på Jula eller Biltema annars är de svindyra hos järnhandlarna.

Postat med Alternativ.nu´s app


Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Pex-rör
« Svar #10 skrivet: 08 nov-18 kl 08:56 »
God idé. Problemet jag har är att jag inte vet vad jag ska ha för delar. Och personalen på jula brukar ju inte ha stenkoll heller.
Vet ni? Som sagt koppling från vatten in, till vvb, till blandare. 20 mm pex slang. Tittar på alla olika kopplingar som finns och det är lite av en djungel i mina ögon.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Pex-rör
« Svar #11 skrivet: 08 nov-18 kl 10:59 »
Börja med att identifiera vad det är för slags anslutningar på de ställen där du ska koppla in dina PEX-installationer. Lägg gärna upp bilder här i forumet om det är tveksamheter. För identifiering av de vanligaste rörgängorna kan man få hjälp av https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/storleksguide/

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Pex-rör
« Svar #12 skrivet: 08 nov-18 kl 18:45 »
Har varken vvb eller blandare idag. När de är på plats så får jag återkomma! Tackar ödmjukast för er hjälpsamhet!

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Pex-rör
« Svar #13 skrivet: 10 nov-18 kl 14:31 »
Så då var vvb inhandlad samt kopplingar. Men jag tror det blev fel. Tog med slang till butiken och han tittade på den, mätte och sa du ska ha r 15 pexkopplingar.
Men nu när jag tänker efter så måste det ju betyda 15mm invändigt?
Vilket ska betyda att min slang skulle vara 2,5 mm tjock med den är bara 2 mm. Alltså är mitt innermått 16. Innan jag börjar öppna förpackningar för att prova, kan någon säga mig om det är rätt eller fel?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Pex-rör
« Svar #14 skrivet: 10 nov-18 kl 15:26 »
Jag skulle tro att det stämmer i alla fall men det är svårt utan att se grejerna. Kommer du inte åt att mäta med ett skjutmått utan att öppna förpackningarna? Annars har vi nog alla gamla rörkopplingar liggande som blivit felköpta  ;D

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Pex-rör
« Svar #15 skrivet: 10 nov-18 kl 15:42 »
Så då var vvb inhandlad samt kopplingar. Men jag tror det blev fel. Tog med slang till butiken och han tittade på den, mätte och sa du ska ha r 15 pexkopplingar.
Men nu när jag tänker efter så måste det ju betyda 15mm invändigt?
Vilket ska betyda att min slang skulle vara 2,5 mm tjock med den är bara 2 mm. Alltså är mitt innermått 16. Innan jag börjar öppna förpackningar för att prova, kan någon säga mig om det är rätt eller fel?
Det är det där som är ett bekymmer. Jag tror de flesta här har svårt att säga vad du har för slang utan att ha sett den. Det finns många olika fabrikat med olika mått och godstjocklek. Lk, uponor, thermotech för att nämna några värmeslangstillverkare. De "seriösa" som jag har använt har haft Typnummer och dimension instansat eller tryckt på slangen. Det brukar heller inte vara slangen som är den stora kostnaden.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Pex-rör
« Svar #16 skrivet: 10 nov-18 kl 19:08 »
Så då var vvb inhandlad samt kopplingar. Men jag tror det blev fel. Tog med slang till butiken och han tittade på den, mätte och sa du ska ha r 15 pexkopplingar.
Men nu när jag tänker efter så måste det ju betyda 15mm invändigt?
Vilket ska betyda att min slang skulle vara 2,5 mm tjock med den är bara 2 mm. Alltså är mitt innermått 16. Innan jag börjar öppna förpackningar för att prova, kan någon säga mig om det är rätt eller fel?

Nej. R15 är ett påhitt från den svenska VVS-branschen, helt enkelt ett sätt att beteckna 1/2" rörgänga utan att behöva tala om tum någonstans. Egentligen borde gängan heta R 1/2" om den är rak (cylindrisk) eller G 1/2" om den är konisk. Men som du ser i Rinkabys storleksguide som jag länkade till tidigare i denna tråd, så finns inte måttet 15 mm någonstans på en R15-gänga.
Rörgängorna är internationellt standardiserade, men den där hemsnickrade "översättningen" till millimetermått är något som bara används i Sverige och möjligen i något fler nordiskt land. Om man ska handla VVS-delar utrikes ifrån på nätet, så fungerar det alltså inte att t ex söka på R15.

Gängans storlek på en PEX-koppling har ingenting att göra med dimensionen på den slang som kopplingen passar till.  Kopplingar för en viss typ av slang kan köpas med flera olika storlekar på gängan beroende på vad den ska skruvas ihop med.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Pex-rör
« Svar #17 skrivet: 10 nov-18 kl 19:55 »
Nej detta blev ju bara pannkaka. Hylsan ramlar takt igenom. Tror jag köper prisolrör istället, färre kopplingar, verkar enklare, bättre ur försäkringssynpunkt.

Men jag fattar inte riktigt hur killen på Biltema tänkte, jag stod ju där med röret i handen och dimensionerna står ju stansat på röret. Men det är bla det som är skillnad mellan biltema och Rinkaby. Fattar inte hur jag tänkte riktigt heller. Hur som helst gick ju kopplingarna på rätt mycket så så jäkla billigt som jag tänkt att det skulle bli blev det inte.



torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Pex-rör
« Svar #18 skrivet: 10 nov-18 kl 22:18 »
Man ska inte vänta sig att personalen i en Biltemabutik kan mer än man själv gör.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Pex-rör
« Svar #19 skrivet: 10 nov-18 kl 23:10 »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

395 gäster, 5 användare (1 dolda)
Clary, RindertD, Åsa Slobodnik, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser