Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedspis med lite större förbränningsfack  (läst 1405 gånger)

JS

  • Inlägg: 88
Vedspis med lite större förbränningsfack
« skrivet: 08 dec-19 kl 20:28 »
Hej, jag letar en vedspis och skulle vilja ha lite större förbränningsfack än vad de flesta har. Tänkte höra ifall ni har tips på modeller. Vet att Jötul 404 har bra storlek på luckan, dock inte säker på måtten. Tyvärr finns oftast inte luckstorleken angiven i beskrivningen.

Letar i första hand efter en begagnad så är mest intresserad av äldre modeller.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Vedspis med lite större förbränningsfack
« Svar #1 skrivet: 08 dec-19 kl 21:17 »
Denna rymmer rejält med ved och det går att peta in ganska stora klabbar. http://www.hansforsman.se/category.html/wamsler-k135 Tyvärr dyr.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Vedspis med lite större förbränningsfack
« Svar #2 skrivet: 08 dec-19 kl 21:56 »
EBE-spisarna (Ebbes bruk) av golvmodell brukar också ha ganska stor eldstad. Tyvärr är de ovanliga och som regel söndereldade idag. Tillgången på reservdelar är mycket sämre än till t ex Husqvarna.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 279
    • Dalarna
SV: Vedspis med lite större förbränningsfack
« Svar #3 skrivet: 09 dec-19 kl 10:23 »
Tirolia, Wamsler och Lohberg är spisar med lite större vedlucka.
En gammaldags kökspanna kan också vara något att satsa på.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Vedspis med lite större förbränningsfack
« Svar #4 skrivet: 09 dec-19 kl 12:06 »
Hej, jag letar en vedspis och skulle vilja ha lite större förbränningsfack än vad de flesta har. Tänkte höra ifall ni har tips på modeller. Vet att Jötul 404 har bra storlek på luckan, dock inte säker på måtten. Tyvärr finns oftast inte luckstorleken angiven i beskrivningen.

Letar i första hand efter en begagnad så är mest intresserad av äldre modeller.

Kan du kanske precisera frågan lite:

Är det en vedspis för matlagning i stort sett dagligdags det handlar om, eller eldning/uppvärmning med möjlighet att laga mat t.ex. elavbrott som önskas?
Finns någon tanke om att koppla spisen till ett vattenburet värmesystem?
Ska spisen värma hela, eller en stor del av huset?

Är det en större lucka för att få in större vedträn (längre-tjockare) än i gammeldags vedspisar genom luckan som önskas, och inte nödvändigtvis så många fler vedträn?

Är det viktigt att få in flera vedträn (större eldstad)?

JS

  • Inlägg: 88
SV: Vedspis med lite större förbränningsfack
« Svar #5 skrivet: 09 dec-19 kl 13:27 »
Tack för tipsen hittils!

Skogaliten:
Det är en vedspis för att värma upp en mindre stuga, men är även tänkt för all matlagning, utom möjligtvis på sommaren då jag använder någon form av utekök. En icke-emaljerad gjutgärnsspis är jag ute efter i första hand.
Inga tankar på att koppla in den till något vattensystem.
Jag vill gärna framför allt få in lite större vedträn, alltså en större öppning. Fick nu reda på att Jötul 404an har lucköppning 15 x 12 jämfört med t.ex. Husqvarna 727 som bara har 11 x 11 cm.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Vedspis med lite större förbränningsfack
« Svar #6 skrivet: 09 dec-19 kl 17:17 »
Jaha, större vedträn var det.

Så bra att du har hittat en spismodell med större lucka.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

362 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, javill, malarmaster, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser