Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Olika storlek på jämngamla kycklingar  (läst 2136 gånger)

Tjorvis

  • Inlägg: 4
    • Lappland
Olika storlek på jämngamla kycklingar
« skrivet: 11 jun-19 kl 16:03 »
Köpt mina först höns. Kommer ett gäng till kring midsommar.
Dom här ska vara Åtta veckor, cl hönor enligt säljaren. Men ska dom verkligen vara så olika i storlek och fjäderdräkt om dom är jämngamla och det är samma ras?

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Olika storlek på jämngamla kycklingar
« Svar #1 skrivet: 11 jun-19 kl 22:18 »
Tycker de ser ut som det smugit sig in tuppar bland dina hönor?

Bifogar en bild på min CL höna när den va ca 6-7 veckor


Tjorvis

  • Inlägg: 4
    • Lappland
SV: Olika storlek på jämngamla kycklingar
« Svar #2 skrivet: 12 jun-19 kl 00:44 »
Oj. Glömde skriva att de bara är två. 🙊 tänker du att båda är tuppar då? Eller bara den större?

Ja alltså mina liknar ju inte alls din. Haha Den mindre av dom känns så dunig i fjädrarna så jag tänkte att den kanske är lite yngre. Fast den större är å andra sidan väldigt reslig av sig. Svårt därhär när man är så nybörjare..

Kvinnan jag hämtade dom här av hade börjat med höns förra året så hon kanske inte själv hade så bra koll.
Men redan när jag skrev med henne var hon så tvärsäkert då dom är lätta att könsbestämma som små..

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Olika storlek på jämngamla kycklingar
« Svar #3 skrivet: 12 jun-19 kl 16:17 »
Jag är inte erfaren alls när det gäller höns (ett år med höns bara) och inte heller med CL.

Men, det jag reflekterar över är hur de ser ut generellt. Mina renrasiga CL som jag beställt av uppfödaren ser ur som Pumbas medan mina egna blandras mellan CL och Silverudds Blå ser exakt ut som på dina bilder.

Kan det vara så att du fått blandraser och därför har det inte varit lika lätt att könsbestämma?


Tjorvis

  • Inlägg: 4
    • Lappland
SV: Olika storlek på jämngamla kycklingar
« Svar #4 skrivet: 12 jun-19 kl 17:05 »
Hon jag köpt dom av har köpt äggen av en som påstod att de var cl. Men de är lär ju vara blandras. Så då har det väl blivit galet där och fel när dom skulle könsbestämma.
 Men jag undrar om båda är tuppar... Dom flesta verkar iaf tro de. Jag postade i en fb grupp för cl. Och där fick jag fort höra att varken ras eller kön stämmer. 😂
Köpte bara två för att jag ville ha blå ägg längre fram bara för kul skull.
Kommer ha ett helt gäng av annan ras.

Jag får lämna tillbaka dom så skulle jag får silveruddsblå när dom är lite äldre och går att könsbestämma iom att jag blivit lovad och betalat för hönor och inte tuppar.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Olika storlek på jämngamla kycklingar
« Svar #5 skrivet: 12 jun-19 kl 21:29 »
Om det råkar vara blandrashöns så kan de ju fortfarande värpa blått i och för sig men det kan ju vara så att man vill ha renrasiga (om det nu inte är det då).

Silverudds blå lägger gröna ägg. Det är snyggt det också. Det är väldigt roligt med olika färg på äggen.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Olika storlek på jämngamla kycklingar
« Svar #6 skrivet: 12 jun-19 kl 21:56 »
Renrasig CL är inga problem att könsbestämma, de skiljer i utseendet mellan höna och tupp.

Men är de inte renrasiga så kan det ju bli en helt annorlunda sport.


Jag var och hämtade 3st 10-12veckors CL hönor idag och utifrån hur de ser ut så vågar jag nog säga att dina inte är renrasiga.
Mina äldre hönor har även mindre kam än dina 2, men där kan det ju skilja om de är blandras, jag skulle gissa på att den större av dem är tupp.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Olika storlek på jämngamla kycklingar
« Svar #7 skrivet: 12 jun-19 kl 22:01 »

Jag får lämna tillbaka dom så skulle jag får silveruddsblå när dom är lite äldre och går att könsbestämma iom att jag blivit lovad och betalat för hönor och inte tuppar.

Jag skulle lämna tillbaka dom och begära pengar tillbaka och sedan gå till nån mer seriös och skaffa höns hos.
lite väl många som lurar på folk massa höns, ibland utan kunskap och ibland med vetskap om att det är blandraser


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

715 gäster, 3 användare (1 dolda)
RickardR, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser